تبیان، دستیار زندگی
مشاور امور بین الملل معاونت صنایع دستی از کسب مقام چهارمی توسط ایران در رقابت های نشان برتر صنایع دستی دنیا خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کسب مقام چهارم برای صنایع دستی ایران در دنیا

مشاور امور بین الملل معاونت صنایع دستی از کسب مقام چهارمی توسط ایران در رقابت های نشان برتر صنایع دستی دنیا خبر داد.

بخش هنری تبیان

کسب مقام چهارم برای صنایع دستی ایران در دنیا

امید شیوا در نشستی با حضور خبرنگاران که امروز (24 شهریورماه) برگزار شد، گفت: برترین های صنایع دستی دنیا پروژه ای بود که وقتی شورای جهانی صنایع دستی وابسته به یونسکو بود، در سال 2001 کلید خورد و هر سال طبق روالی که وجود دارد، براساس معیارهای مختلف به برترین های صنایع دستی جایزه ای داده می شود که دلالت و تاکید یونسکو بر اصالت و هویت و برتر بودن آن محصول صنایع دستی است.

او ادامه داد: از سال 2014 که شورای جهانی صنایع دستی از سازمان علمی - فرهنگی یونسکو جدا شد، برترین های صنایع دستی به شکل مستقل در شورای جهانی انتخاب می شوند و یونسکو ناظر این داوری است.

وی اظهار کرد: سال گذشته، این داوری در مالزی انجام شد و فقط سه کالای صنایع دستی ما موفق به دریافت نشان اصالت شد؛ اما امسال از 14 اثر موفق به دریافت 10 نشان اصالت شدیم. از میان این آثار، هشت اثر مربوط به نساجی و شش اثر مربوط به صنایع دستی چوب، سنگ، فلز و سفال بود. از هشت اثری که در حوزه بافته ها ارائه شده بود، چهار اثر موفق به دریافت نشان اصالت نشدند. در هر صورت، دریافت 10 نشان هم موفقیت خوبی برای صنایع دستی ایران است.

شیوا با بیان این که نیمه مهرماه گواهی اصالت این هنرمندان ارسال می شود، گفت: در این رقابت، کشور چین با 40 اثر، کشور هند با 30 اثر و اندونزی با 20 اثر بیشترین جوایز را به خود اختصاص دادند. ایران مقام چهارم را در حوزه غرب آسیا کسب کرد.

مشاور امور بین الملل معاونت صنایع دستی افزود: ایران در این ارزیابی ها برای اولین بار به عنوان یک داور هم حضور داشت. معیار انتخاب این آثار، مقایسه با کشورهای دیگر است. این رقابت 13 تا 18 شهریورماه در کویت برگزار شد.


منبع: ایسنا