تبیان، دستیار زندگی
کتاب مَناقب مُرتَضَوی در مناقب شاه اولیا، امیرالمؤمنین علی مرتضی علیه السلام عنوان کتابی است فارسی درباره مناقب و فضائل امیرمؤمنان علی(علیه السلام)، نوشته میر محمد صالح ترمذی عالم دینی اهل سنت و ایرانی تبار ساکن هندوستان است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتاب مناقب مرتضوی

کتاب مَناقب مُرتَضَوی در مناقب شاه اولیا، امیرالمؤمنین علی مرتضی علیه السلام عنوان کتابی است فارسی درباره مناقب و فضائل امیرمؤمنان علی(علیه السلام)، نوشته میر محمد صالح ترمذی عالم دینی اهل سنت و ایرانی تبار ساکن هندوستان است.

فرآوری: محمد باعزم- بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان
ت

کتاب مَناقب مُرتَضَوی در مناقب شاه اولیا، امیرالمؤمنین علی مرتضی علیه السلام عنوان کتابی است فارسی درباره مناقب و فضائل امیرمؤمنان علی(علیه السلام)، نوشته میر محمد صالح ترمذی عالم دینی اهل سنت و ایرانی تبار ساکن هندوستان است.

درباره مؤلف

میر محمدصالح تِرْمِذی حسینی اکبرآبادی، عالم اهل سنت، متخلص به کشفی و سبحانی، محدث، شاعر و خوش نویس ایرانی تبار و از عرفای سلسله قادریه هند است. او آثاری درباره پیامبر اسلام و امامان شیعه به نگارش درآورد که مناقب مرتضوی از جمله آن هاست. ترمذی در این اثر که آمیخته ای از نظم و نثر است، به بیان فضایل و مناقب حضرت علی(علیه السلام) پرداخته است.

با آنکه مؤلف، سنی مذهب است اما گرایش شدید وی به اهل بیت و نزدیکیاش به تشیع سبب شده تا کتابش چندان تفاوتی با آثار شیعیان نداشته باشد. سبک وی نثر آمیخته به نثر و سجع است و محتوای مطالب سمت و سویی عارفانه دارد.

انگیزه تالیف

مؤلف سبب نگارش آن را در مقدمه چنین آورده است: «در مجلسی که از مقام عرفانی علی(علیه السلام) سخن به میان آمده، متعصبی از اهل سنت مخالف کرده و به بحث و جدل منجر شده است. پس از آن عده ای از او خواسته اند کتابی درباره مقام آن حضرت تألیف کند.»

روش تألیف

منابعی که مؤلف از آنها نقل کرده فراوان است و در جای جای کتاب از آن ها نام برده و پیش از بیان هر مطلب، به مأخذ آن اشاره می کند.

با آنکه مؤلف، سنی مذهب است اما گرایش شدید وی به اهل بیت و نزدیکیاش به تشیع سبب شده تا کتابش چندان تفاوتی با آثار شیعیان نداشته باشد. سبک وی نثر آمیخته به نثر و سجع است و محتوای مطالب سمت و سویی عارفانه دارد. از آنجا که مؤلف هندی است، به شیوه نویسندگان آن دیار سخن گفته و علاوه بر آیات و احادیث، به کلام بزرگان و عارفان و امثال و حِکم و اشعار استناد کرده است.

عنوان برخی منابع وی چنین است: صحاح سته اهل سنت، مسند احمد، مستدرک حاکم، حلیة الاولیاء، شواهد النبوة، عیون اخبار الرضا، کشف الغمة، نهج الحق، تفسیر امام عسکری، الخرائج و الجرائح، مناقب ابن مردویه، روضة الصفا، حبیب السیر، الصواعق المحرقة، فصل الخطاب، زهرة الریاض، مستقصی، فتوحات القدس، مصابیح القلوب، روضة الشهداء. چنانکه پیداست برخی منابع این کتاب مشهور و برخی ناشناخته است.

در زمینه فضائل و مناقب ائمه معصومین علیهم السلام، نه تنها شیعیان،بلکه اهل سنت نیز به دور از هر گونه تعصبی،معترف به فضائل ایشان بوده و در مورد ایشان کتاب هایی را به رشته تحریر درآورده اند.


منابع:
(1).تهرانی، آقابزرگ، الذریعه، بیروت، دارالاضواء.
(2).حسینی، محمدصالح، مناقب مرتضوی، تهران، روزنه، ۱۳۸۰ش.
(3).کتاب شناخت سیره معصومان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.