تبیان، دستیار زندگی
اگر شما قصد خرید یک گوشی هوشمند را داشته باشید، در بسیاری از موارد یا به سمت اندروید می روید و یا آیفون (با پوزش از مایکروسافت!). تفاوت میان این دو در چیست و کدامیک را باید انتخاب کرد ؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا باید آیفون را بر اندروید ترجیح دهیم؟

اگر شما قصد خرید یک گوشی هوشمند را داشته باشید، در بسیاری از موارد یا به سمت اندروید می روید و یا آیفون (با پوزش از مایکروسافت!).  تفاوت میان این دو در چیست و کدامیک را باید انتخاب کرد ؟

ترجمه: سید محمد   امین سعادت- بخش دانش و زندگی تبیان

اپل

اندرویدِ شرکت گوگل و آیفونِ شرکت اپل، تنها در سیستم عامل با یکدیگر به رقابت می پردازند و تفاوت های بنیادینی با یکدیگر دارند. اپل یک محیط محدود و سخت گیرانه و شخصی و خاص را بوجود می آورد، در حالی که اندروید آزادی، انعطاف و قدرت انتخاب را پیش رویتان می گذارد. اما برتری های اندروید نسبت به آیفون چیست؟

در مطلب قبل به بررسی برتری های اندروید به آیفون پرداختیم، و اینجا به بررسی برتری های آیفون نسبت به اندروید می پردازیم.

روان بودن رابط کاربری

در بسیاری از گوشی های معروف و قدرتمند مختلف، مشکلات عدیده ای در رابطه با روان و نرم بودن گوشی وجود دارد؛ اما در این مورد آیفون از نظر روان بودن تضمین شده است. درست برخلاف اندروید که هنوز هم با وجود اینکه از نسخه 4.0 یا همان بستنی ساندویچی تغییراتی در این زمینه اعمال کرده بود، دارای مسئله هایی است.

حتی صاحب نظران می گویند که Galaxy Nexus که در سال 2011 میلادی پر حرف ترین و جنجالی ترین گوشی سال بود، آنقدرها که می بایست روان نبود.

تعدد گوشی های اندرویدی

تعداد بی شمار گوشی هایی که سیستم عامل اندروید را یدک می کشند، در عین اینکه قدرت انتخاب کاربران را بالا می برند، ممکن است باعث سردرگمی آنها نیز بشود. برندهای مختلف که هر کدام

از مزایای گوشی آیفون، به روز رسانی گوشی های نسخه قدیمی تر می باشد

چندین مدل در سال عرضه می کنند و انتخاب کاربران برای خرید یک گوشی اندرویدی را دشوارتر می سازند.
اما در مقابل اپل شما یک برند است که گوشی شخصی خود را سالانه با سیستم عامل انحصاری اش عرضه می کند. شاید اینطور فکر کنید که این رویه انحصار، قدرت تصمیم و انتخاب را از کاربر می گیرد، اما همین روند برای شرکتی مثل اپل می تواند موجب بالا بودن کیفیت ساخت، سخت افزار و نرم افزار، و همچنین پشتیبانی محصولات بشود.

چرخه آپدیت

از مزایای گوشی آیفون، به روز رسانی گوشی های نسخه قدیمی تر می باشد در حالی که برای برندی مثل سامسونگ که به طور مثال سالیانه 12 گوشی اندرویدی عرضه می کند، این امکان وجود دارد که برخی از این گوشی ها حتی 1 بار هم روی آپدیت را نبینند. در کنار این، این مسئله باعث می شود که شرکت های سازنده گوشی از توجه به هسته ی اصلی سیستم عامل باز بمانند.

برنامه های از پیش نصب شده

هر یک از گوشی های اندرویدی که عرضه می شوند، بسته به برند خود، یک سری برنامه هایی را روی خود نصب شده دارند تا به قولی زندگی را برای کاربران آسان کنند. این مسئله به خودی خود زیباست، اما بعد از گذشت زمان و نصب شدن برنامه های گوناگون دیگر توسط کاربر، موجب کندی و آهسته شدن گوشی موبایل بشوند.

نکته مرتبط دیگر اینکه گاهی فعالیت این برنامه ها بیش از حد می شود، در حالی که گزینه ای برای غیرفعال کردن آن ها وجود ندارد.

البته برخی کاربران برای کنار آمدن به این قضیه به Custon Rom ها روی می آورند، که البته این مورد قابل توجه همه ی کاربران نیست.

اپل اما در مقابل در رابطه با برنامه های از پیش نصب شده از زمان تولید اولین آیفون بسیار مخالف بوده است.
این مسئله باعث می شود که توفیری نداشته باشد که آیفون شما 3 هفته عمر دارد و یا 3 سال، و اینکه هیچ Rom مختلفی وجود ندارد و کاربر باید منتظر بماند تا آپدیت جدید عرضه شود.

بد افزار

تنها چیزی که کاربران اندرویدی باید نگران آن باشند، بحث ویروس و بد افزار است سیستم عامل اندروید به دلیل آزاد بودن کاربران مختلف برای ساخت برنامه، این احتمال را دارند که گریبان گیر ویروس و بد اقرار بشوند. در حالیکه انحصار و کنترل شدید iOS اپل، بطور موفقیت آمیزی توانسته با ورود بد افزار مقابله کند.


منبع: Makeuseof