تبیان، دستیار زندگی
با جدی تر شدن احتمالات کاندیداهای ریاست جمهوری سال 96 ، حواشی این جریان نیز رنگ و بوی جدی تری به خود می گیرند که در میان آنها اخبار مربوط به دو جریان خاص پررنگ تر از دیگر اخبار است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حواشی داغ انتخابات 96

با جدی تر شدن احتمالات کاندیداهای ریاست جمهوری سال 96 ، حواشی این جریان نیز رنگ و بوی جدی تری به خود می گیرند که در میان آنها اخبار مربوط به دو جریان خاص پررنگ تر از دیگر اخبار است.

آزاده مرنی - بخش سیاست تبیان

انتخابات, نتیجه انتخابات, احمدی نژاد, روحامی, کاندید, ظریف, لاریجانی, رفسنجانی, اصلاح طلبان, اصولگرا

انتخابات ، موضوعی است که طی یک دهه گذشته بنا به دلایل متعددی از اهمیت خاصی برخوردار شده است ؛ اهمیتی سیاسی که باعث مشارکت حداکثری مردم در آن گشته است. اما انتخابات ریاست جمهوری 96 جایگاه ویژه تری دارد. با اعلام نتیجه انتخابات مجلس شورای اسلامی در 7 اسفند 94 و سبقت گرفتن اصلاح طلبان تهرانی از اصولگرایان ، همگان در انتظار این انتخابات هستند. انتخاباتی که بی تردید از لحاظ آمار افراد مشارکت کننده ، می تواند یکی از بی بدیل ترین صحنه های انتخاباتی باشد.

دکتر روحانی نیز با به غایت رساندن موضوع هسته ای و نیز دستیابی به نتایجی مطلوب در حوزه ی سیاست خارجه ؛ به ادامه ی کار دولت خود در چهار ساله دوم امیدوار است.

از دیگر سو ، گمانه زنی ها برای معرفی کاندیداهای اصولگرا و اصلاح طلب نیز خود ، بحثی داغ است که هر روز و در میان سخنانِ مردم و تیتر اکثر رسانه ها به چشم می خورد. گاه کاندیدی از به میدان آمدن سخن می گوید و گاه سخنان منتشر شده را تکذیب می کند. گاه عده ای از 4 ساله شدن دوره ریاست جمهوری دکتر روحانی سخن می گویند و گاه از وی حمایت می کنند. عده ای از صاحب نظران و تحلیگران سیاسی هم به نامزدهای احتمالی توصیه هایی را می کنند که گوش فرا دادن به آنها خالی از لطف نیست زیرا در برخی موارد این راهنمایی ها و اشارات بسیار کارآمد و مفید هستند.
در این میان خیل کثیری از مردم جامعه تصور می کنند دو جریان و دو رقیب اصلی انتخابات ریاست جمهوری سال 96 ؛ "دکتر حسن روحانی" و "دکتر محمود احمدی نژاد" می باشند که از میان سایر حواشی انتخابات آتی بیش از دیگر اخبار توجه مخاطبان را به خود جلب نموده است هرچند که شاید این جریان با واقعیت فاصله ی زیادی داشته باشد اما بررسی آن خالی از لطف نیست زیرا عده ای بر این گمانند که احتمال ردصلاحیت یکی از این دو سیاستمدار ایرانی بسیار زیاد است.

احراز صلاحیت نامزدها

جریان احراز صلاحیت کاندیداها که از انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال گذشته از حساسیت های خاصی برخوردار شده است ؛ یکی از بحث های داغ امروز در میان مردم می باشد. عده ای از مردم گمان می برند که به دلایلی از جمله بدعهدی آمریکا در موضوع برجام و یا راه اندازی افشاگری هایی نامتعارف همچون افشای فیش های حقوق و ... احتمال رد صلاحیت دکتر روحانی وجود داشته باشد ، از دیگر سو برخی معتقدند ؛ ترک سُکان دولت طی ده روز از سوی دکتر احمدی نژاد و یا پرونده های برخی از نزدیکان وی در قوه قضاییه می تواند عامل رد صلاحیت او باشد.
اما تمام اینها ظن و گمان اقشار مختلف جامعه با تحصیلات متفاوت و افکار و نگرش مختلف است و بلاشک واقعیت امر دیگری است که تنها با اعلام رای نهایی شورای نگهبان و وزارت کشور (پس از بررسی های دقیق و همه جانبه) ، آشکار می شود.

گمانه زنی های انتخاباتی

گمانه زنی های اصلی حاکی از آن است که دکتر روحانی و دکتر احمدی نژاد آشکارا و نهان در حال آماده سازی خود برای انتخابات آتی هستند. درست است که در این میان اخبار ضد و نقیضی هم از حضور و یا عدم حضور احمدی نژاد در این انتخابات به گوش می رسد اما ، به احتمال قوی شاهد حضور وی خواهیم بود.

در ایران خیلی جذاب نیست آنهایی که دو دوره رئیس جمهور بودند دوباره به صحنه بیایند. مخصوصا که تجربیات موفقی هم نداشته باشند مانند احمدی نژاد.

از دیگر سو ، دکتر روحانی نیز با به غایت رساندن موضوع هسته ای و نیز دستیابی به نتایجی مطلوب در حوزه ی سیاست خارجه ؛ به ادامه ی کار دولت خود در چهار ساله دوم امیدوار است. هر چند که تحلیلگرانی همچون دکتر صادق زیبا کلام ایشان را از حضور در انتخابات 96 منع کرده و پیشنهاد داده اند با عدم حضورتان در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ، از خود یک اسطوره ملی بسازید.

انتخابات, نتیجه انتخابات, احمدی نژاد, روحامی, کاندید, ظریف, لاریجانی, رفسنجانی, اصلاح طلبان, اصولگرا

گمانه زنی های انتخاباتی به همین جا ختم نمیشوند زیرا عده ای خبر از حضور دکتر عارف و برخی مدعی نامزدی سردار سلیمانی شده اند!. این گمانه زنی ها تنها به داخل کشور محدود نمی شود و رسانه و اندیشکده های غربی نیز هر از گاهی اخباری با مضامین انتخابات ریاست جمهوری ایران منتشر و به نامزدهای احتمالی اشاراتی می کنند به طوری که اخیرا اندیشکده ی "یوراسیا" نیز در این زمینه اظهار نظر کرده و در یادداشتی نوشت : "وزیر خارجه و دیپلمات ارشد ایران (دکتر محمد جواد ظریف) با توجه به میزان محبوبیتش در میان اقشار تحصیل کرده این بخت را دارد که ریس جمهور بعدی ایران شود. تحرک  های سیاسی در حمایت از گنجاندن ظریف در فهرست نامزدها به سرعت در حال شکل گیری بوده و این در حالی است که او وابسته به هیچ جناح سیاسی خاصی نیست و بنابر دلایلی موجه به مهارت  های دیپلماتیک خود می  بالد ... " (1)
البته در این میان شخصیت های سیاسی کشور نیز اظهار نظرات متفاوتی را درباره نامزدهای ریاست جمهوری 96 دارند و احتمال حضور افرادی را از جناح های مختلف می دهند اما در میان این نظرها ؛ اخبار ، نظرات و  حواشی مربوط به دکتر احمدی نژاد بیش از همه به چشم می خورد و دلیل آن هم رفتار خاص وی و علاقه ایشان به حاشیه سازی های سیاسی است. به هر حال نظرات متفاوتی درباره دکتر احمدی نژاد مطرح می باشد که به اجمال اشاره به آنها خواهیم داشت :

عنوان

نظر

دکتر لاله افتخاری

اگر احمدی نژاد کاندید شود اصولگرایان می توانند به عنوان یک گزینه بررسی های لازم را درباره ایشان داشته باشند.

دکتر غلامعلی حدادعادل

هیچ کدام از کارهای احمدی نژاد قابل پیش بینی نیست.

دکتر علی لاریجانی

در ایران خیلی جذاب نیست آنهایی که دو دوره رئیس جمهور بودند دوباره به صحنه بیایند. مخصوصا که تجربیات موفقی هم نداشته باشند مانند احمدی نژاد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی

نگرانی از بازگشت احمدی  نژاد ندارم چون مردم آگاه هستند.

مهندس محمدرضا باهنر

احمدی نژاد قصد دارد در انتخابات شرکت کند اما به صلاح نیست.

دکتر احمد توکلی

برای رد صلاحیت احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ، دلایل شرعی و قانونی کافی برای داریم.

دکتر احمد احمدی

احمدی نژاد راهی برای بازگشت خود باقی نگذاشته است.

الیاس حضرتی

احمدی نژاد این توانایی را دارد که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند و از دید من در این عرصه نمها فرد توانمند است.

رسول منتجب نیا

اگر احمدی نژاد برای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کند ، بلاشک شورای نگهبان رد صلاحیتش می کند.

مسعود پزشکیان

اگر اصولگرایان در انتخابات سال 96 از احمدی نژاد حمایت کنند ، تعریف اصولگرایی برای مردم چنین خواهد بود ؛ اصولگرایی یعنی بی قانونی.

با توجه به آن چه گفته شد و همچنین اخباری که با نزدیک تر شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 96 ، باعث جدی تر شده این مهم می شود ؛ ضروریست که با افزایش سطح سواد رسانه ای خود و همچنین آگاهی یافتن از حقایق قدمی موثر در این مسیر برداریم. زیرا "میزان رای ملت است" و  ملت ما طی چند سال اخیر و با کسب تجربیات فراوانی در این زمینه ، به خوبی می توانند فرد اصلح را تشخیص داده و آینده کشور را رقم بزنند و در این زمینه رهنمون های رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) نیز جایگاه ویژه ای دارد که در انتخاب رئیس جمهور کشور نقش بسزایی را برای مردم ایفا می کنند و به بیان دیگر فصل الخطاب است. باشد با نگاهی همه جانبه و دوری از حواشی کذب بهترین انتخاب را رقم زنیم.

1. پی نوشت : خبرگزاری فارس ، «محمد جواد ظریف»، رئیس جمهور بعدی ایران؟ ، 1395