تبیان، دستیار زندگی
پسری هستم که جرات و جسارت ندارم و حتی با اینکه مکانیسم های دفاعی را خوب می دانم اما نمی توانم بکار بگیرم و همیشه در بحث ها منفعل هستم و کم میارم و همیشه دلم از خودم گرفته و تنها دلیلش این است که برای خودم شانیتی قائل نیستم و همیشه به دنبال تایید دیگران ه
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه هایی جهت بالا بردن اعتماد به نفس

پسری هستم که جرات و جسارت ندارم و حتی با اینکه مکانیسم های دفاعی را خوب می دانم اما نمی توانم بکار بگیرم و همیشه در بحث ها منفعل هستم و کم میارم و دلم از خودم گرفته و تنها دلیلش این است که برای خودم شانیتی قائل نیستم و همیشه به دنبال تایید دیگران هستم و اعتماد به نفس پایینی دارم که خیلی اذیتم می کند. لطفا راهنمایی ام کنید.

مشاور: عطاریان - مرکز مشاوره تبیان
اعتماد به نفس

عمدتا کسب توانایی در زمینه های مختلف باعث افزایش اعتماد به نفس در افراد می گردد. توصیه جدی دارم سعی کنید یک مهارت یا یک هنر را به طور جدی بیاموزید خصوصا یک رشته هنری بسیار می تواند به شما کمک کند چرا که هم باعث تخلیه هیجانات منفی تان می شود و هم باعث افزایش اعتماد به نفس تان می گردد.

البته در ادامه به این توصیه ها هم توجه کنید:

-  نه گفتن را یاد بگیرید.

بسیاری از افراد، قدرت نه گفتن را ندارند و این مورد برای آنها مشکلاتی را ایجاد نموده است. اگر پیشنهاد یا درخواستی به شما می شود که میل ندارید آن را بپذیرید، با قاطعیت اما با احترام بگویید نه.

- فکر کنید که اعتماد به نفس بی نظیری دارید.

هرگز این فکر را به خود راه ندهید که اعتماد به نفس ندارید. همیشه سعی کنید فکرهای مثبت و والایی داشته باشید.

-  مغلوب نشوید.

با یک تجربه ناموفق مغلوب نشوید. به این فکر کنید که آیا هیچکس قبل از موفقیت شکست نخورده است. تنها چیزی که احتیاج دارید یک راه متفاوت است.

- اجتماعی باشید.

در واقع خودباوری و اعتماد به نفس ریشه در ارتباط با دیگران دارد. این افراد می آموزند که در درون اجتماع، برخی از افراد توانایی های بیش تر از آن ها و برخی دیگر توانایی های کمتر از آن ها دارند.
 به فعالیت هایی ملحق گردید که همواره در ارتباط با دیگران باشید، مانند: باشگاه، کلاس های ورزشی، انجمن های دانشجویی و کلوپ های تفریحی. در این محیط ها همواره باید اجتماعی بوده و با مردم معاشرت کنید. پس از مدتی خواهید دید ارتباط با دیگران برایتان عادی و راحت می شود.

- از طرد شدن نترسید.

کسب توانایی در زمینه های مختلف باعث افزایش اعتماد به نفس در افراد می گردد.

یکی از عامل های اصلی در اعتماد به نفس پایین، ترس از عدم پذیرش (طرد شدن) است. آنچه را که فکر می کنید درست است انجام دهید. به یاد داشته باشید این انتظار اشتباهی است که بخواهیم همیشه مورد پذیرش و تأیید دیگران باشیم.

- نگرش مثبت داشته باشید.

سعی کنید به موفقیت ها و نکات قدرت خود فکر کنید. اعتماد به نفس پایین، تردید و دودلی هنگامی رخ می دهد که شما به عیوب و نقایص خود فکر می کنید. در عوض، افکارتان را به شخصی که در حال گفت وگو با او هستید متمرکز کنید. به این ترتیب، هم شما اضطراب خود را از خاطر خواهید برد و هم اینکه طرف مقابل از توجه شما خرسند و مشعوف خواهد شد.
 کسانی که در دوره کودکی از محبت زیاد مادری برخوردار بوده اند در بزرگسالی بهتر می توانند از پس مشکلات و فشارهای روحی برآیند.

- در انجام کارهایتان پافشاری کنید.

زمانی که در میدان چالشی جدید قرار می گیرید، مقاومت به خرج دهید.اعتماد به نفس واقعی از این اعتماد ناشی می شود که شما می توانید با اتکا بر توان خویش و بدون در نظر گرفتن نتیجه کار، با سعی و تلاش، عملی را انجام دهید.
 اگر زمانی که اعتماد به نفس انجام کاری را دارید، مسئولیت انجام آن عمل را به تعویق بیندازید، هرگز آن را انجام نخواهید داد.

- از انسان های موفق کمک بخواهید.

آیا شخص قابل اعتمادی را می شناسید که بتواند یکی پس از دیگری، مسئولیت کارهای جدید و همراه با ریسک را عهده دار شود؟ به خود جرات دهید و با این گونه افراد ملاقات کنید و دریابید که چطور آنها مسئولیت های خطیر را برعهده می گیرند.


جهت مشاهده پرسش و پاسخ های عمومی اعتماد به نفس اینجا کلیک کنید.

جهت دریافت مشاوره از بخش اعتماد به نفس اینجا کلیک کنید.