تبیان، دستیار زندگی
ازدواج در هر خطه، قومیت و مذهب، آداب و رسوم خاص خود را دارد ولی گاهی این رسوم انقدر عجیب و باور نکردنی هستند که تعجب شنونده را در پی دارد. اگر علاقه ای به خواندن برخی از این رسوم عجیب دارید، با ما همراه شوید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند رسم عجیب ازدواج در کشورهای مختلف

ازدواج در هر خطه، قومیت و مذهب، آداب و رسوم خاص خود را دارد ولی گاهی این رسوم آنقدر عجیب و باور نکردنی هستند که تعجب شنونده را در پی دارد. اگر علاقه ای به خواندن برخی از این رسوم عجیب دارید، با ما همراه شوید.

فرآوری: هانیه صهائیان - بخش کلوب ازدواج تبیان
ازدواج

ازدواجی که با اشک آغاز می شود

اگرچه بسیاری از عروس خانم ها در شب عروسی خود گریه می کنند، اما در منطقه Tujia چین این عمل، یک سنت قدیمی و اجباری بود و عروس موظف است به نشانه شادی از یک ماه پیش از روز عروسی، روزانه یک ساعت گریه کند. پس از ده روز از شروع مراسم گریه مادر عروس نیز به او پیوسته و برای مدت ده روز همراه او گریه می کند. سپس از روز بیستم تا پایان روز سی ام، مادربزرگ عروس نیز به این گروه گریه کن، می پیوندد!

تیراندازی به عروس

در فرهنگ Yugur (از قبایل بومی چین)، پیش از مراسم، داماد با کمان و تیرهای بدون سر، سه تیر به سمت عروس پرتاب میکند و سپس تیرها را برداشته و هر سه را با هم می شکند تا عشقشان پایدار بماند.

فرشی از مهمانان

مراسم نمادین دزدیدن عروس و گرفتن بله از او در بسیاری از کشورهای آفریقایی و آسیایی هنوز هم انجام می شود و متداول است و دامادی که بتواند عروس خود را بدزدد، با عرضه تلقی می شود

در برخی شهرهای فرانسه پس از پایان مراسم، مردان فامیل عروس و داماد کنار هم و در حالی که صورت هایشان به سمت زمین است، روی زمین دراز می کشند و عروس و داماد دست در دست هم از روی آنها عبور می کنند. انگار که از روی فرشی از مهمانان می گذرند.

کفش دزدی

در برخی شهرهای هند، پیش از شروع مراسم داماد کفش های خود را درآورده و در گوشه ای می گذارد و درست در همان لحظه، جنگ آغاز می شود. فامیل عروس سعی می کنند کفش ها را بدزدند و فامیل داماد از دزدیده شده کفش ها جلوگیری میکنند. اگر فامیل عروس موفق به دزدیدن کفش ها شوند می توانند در ازاء پس دادن آنها از خانواده داماد باج بگیرند.

دزدیدن عروس

مراسم نمادین دزدیدن عروس و گرفتن بله از او در بسیاری از کشورهای آفریقایی و آسیایی هنوز هم انجام می شود و متداول است و دامادی که بتواند عروس خود را بدزدد، با عرضه تلقی می شود.
آلمانی ها نیز با جمع آوری ظروفی که پیش از آغاز مراسم ازدواج اقوامشان می شکنند برای جنگ و نبرد با مشکلات زندگی خودشان را آماده می کنند و بر اساس این رسم جالب، اقوام عروس و داماد پیش از ازدواج تعداد زیادی ظرف را می شکنند که عروس و داماد باید آنها را جمع کنند. در بعضی از شهرهای این کشور نیز رسم بر این است که دوستان عروس یا داماد، عروس را می دزدند و داماد باید او را پیدا کرده و برای حضور در مراسم جشن ازدواج همراه خود ببرد.
زنان کره ای از آغاز زندگی مشترک عهد می بندند مقابل همسرانشان سکوت کرده و از دستورات آنها اطاعت و پیروی کنند. به همین دلیل عروس های کره ای در نخستین روز زندگی مشترک باید سکوت اختیار کنند. آنها حتی حق صحبت با همسرانشان را هم ندارند و اگر از این رسم سرپیچی کنند داماد می تواند برای این کار عروس را روانه خانه پدرش کند.در کره عروس و داماد پس از پایان مراسم ازدواج به سبک غربی، لباس کره ای به تن می کنند و به بزرگان خانواده ادای احترام می کنند.
در کشور عربستان رسم بر این است که زن و مردی که قرار است با هم ازدواج کنند به نشانه آغاز زندگی جدیدشان لباس های کهنه شان را دور می ریزند و لباس جدید به جای آنها می خرند.آنها بر این باورند که برای شروع یک زندگی جدید به لباس های نو نیاز دارند تا گذشته را با همه بدی ها و خوبی هایش به فراموشی سپارند.

سیاهپوستان آمریکایی نیز با یک پرش زندگی جدیدشان را آغاز می کنند. اگرچه آنها خودشان هم نمی دانند این رسم دیرینه و کهن ریشه در کدام یک از سنت هایشان دارد، اما آنچه مسلم است این که آنها با انجام این کار به صورت نمادین از تمامی مشکلات و نگرانی هایی که پیش از این در زندگی با آن مواجه بوده اند با موفقیت عبور کرده و زندگی جدیدی را آغاز می کنند

در کشور سوئد رسم بر این است که از طرف پدر و مادر عروس یک سکه نقره در کفش راست او و از طرف پدر عروس نیز یک سکه طلا در کفش چپش قرار می گیرد و عروس باید به نشانه احترام و حمایت از پدر و مادرش تا پایان مراسم این سکه ها را در کفش خود نگه دارد.

سیاهپوستان آمریکایی نیز با یک پرش زندگی جدیدشان را آغاز می کنند. اگرچه آنها خودشان هم نمی دانند این رسم دیرینه و کهن ریشه در کدام یک از سنت هایشان دارد، اما آنچه مسلم است این که آنها با انجام این کار به صورت نمادین از تمامی مشکلات و نگرانی هایی که پیش از این در زندگی با آن مواجه بوده اند با موفقیت عبور کرده و زندگی جدیدی را آغاز می کنند.
چینی ها عروسشان را همراه زنان سالمند و با تجربه روانه خانه بخت می کنند و حضور زنان جوان و مجرد در کاروانی که عروس را می برند بدیمن است. در چین رسم بر این است که عروس هنگام ترک خانواده حتما باید گریه کند تا نشان دهد نمی خواهد آنها را ترک کند.
عروس و داماد چینی پیش از آغاز مراسم رسمی ازدواج، دستمال های کوچک قرمز رنگی را که روی آنها تصویری از اردک های چینی دوخته شده است، با آرزوی خوشبختی به همدیگر هدیه می دهند. این رسم نمادین در فرهنگ کشور چین به این معنی است که این زوج برای همیشه به زندگی در کنار هم ادامه می دهند.

برای اطلاع از طرح همسان گزینی تبیان اینجا کلیک کنید


منابع: آفتاب، یک دوست

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.