تبیان، دستیار زندگی
داشتن برنامه ای مدون و ارزیابی شده قبل از آن که به مرحله اجرا قدم بگذارید می تواند در بالا بردن درصد موفقیت شما بسیار تاثیرگذار باشد. شناخت دقیق شرکا و آشنایی با اهداف و توانایی آن ها می تواند شما را در تشکیل تیم گروهی مصمم تر کند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برون سپاری محتوا و توسعه آموزش الکترونیک  (2)

داشتن برنامه ای مدون و ارزیابی شده قبل از آن که به مرحله اجرا قدم بگذارید می تواند در بالا بردن درصد موفقیت شما بسیار تاثیرگذار باشد. شناخت دقیق شرکا و آشنایی با اهداف و توانایی آن ها می تواند شما را در تشکیل تیم گروهی مصمم تر کند. همچنین تخمین هزینه ها و سایر موارد به خصوص به روز بودن عواملی که در موفقیت شما تاثیر گذار هستند از جمله مواردی هستند که در اجرای یک فرایند نباید فراموش شوند.

برون سپاری محتوا و توسعه آموزش الکترونیک  (2)

در مطلب قبل اشاره کردیم که قبل از انجام برون سپاری انتظارات خود را مشخص کنید تا با توجه به گزینه های مختلف بتوانید استراتژی خود را تعیین کرده و با در نظر گرفتن هزینه های جانبی و اینکه به چه تعداد شریک نیاز دارید به هدف اصلی خود برسید. در ادامه با ما همراه باشید تا به بیان سایر گام ها بپردازیم. 

گام دوم: ارزیابی و انتخاب فرایند
در این مرحله نیاز به گسترش تیم اصلی دارید این تیم کار ارزیابی و انتخاب پروسه را بر عهده دارد بعد از انتخاب تیم می توانید مراحل انتخاب فرایند و ارزیابی روند کار را به موازات یکدیگر پیش ببرید.

فراموش نکنید که تیم مدیریتی شما نیز می بایست در مراحل ارزیابی حضور داشته باشند سپس :

1. معیارهای ارزیابی خود را ترسیم کنید.
2. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعاتی که از سوی شرکاء و رقبا به دست شما می رسد، یک چارچوب کلی تشکیل دهید.
3. به معیارهای ارزیابی خود وزن دهید و با در نظر گرفتن کارت های امتیاز توانایی مقایسه و انتخاب را کسب کنید.
4. لیستی از شرکای بالقوه خود تهیه کنید تا بتوانید به درستی به شناسایی و ارزیابی آن ها بپردازید. ( با تدوین یک نقشه کلی و ارزش گزاری بر گزاره های مختلف می توانید به اهداف خود دست یابید.)

نتایج: در این مرحله شما باید قادر باشید:

 لیستی از اهداف مورد نظر شرکای خود تهیه کنید.
 معیارهای ارزیابی را در کنار یکدیگر قرار دهید.
 آن هایی را که می خواهید محتوای خود را به آن ها بسپارید رتبه بندی کنید.
 معیارها را به صورت تطبیقی مقایسه کرده و یک، دو یا حداکثر سه شریک برای شروع پروژه آزمایشی خود انتخاب کنید.

برون سپاری محتوا و توسعه آموزش الکترونیک  (2)

گام سوم: با شرکای انتخابی خود تعامل برقرار کرده و از آن ها اطلاعاتی کسب کنید تا بتوانید وارد فاز آزمایشی شوید.
در این مرحله می بایست نگاهی دوباره به ترکیب تیم خود داشته باشید تا بتوانید ترکیبی که می خواهید را تشکیل داده و به مرحله نهایی صعود کنید.

قبل از آن که این کار را شروع کنید:

 از فرضیات خود مطمئن شوید. ( اطلاعات مورد نیاز به منظور ارزیابی افراد در طول فرایند را به دست آورید.)
 فاکتورهایی که از دید شما موفق بودند را بازبینی کنید و اطمینان حاصل کنید که آیا این موارد همان عوامل موفقیت شما هستند یا نه؟
 حوزه های خطر را شناسایی کرده و برنامه هایی که خطرآفرین هستند را کاهش دهید.

نتایج: در این مرحله باید قادر باشید:

I. یک پروژه آزمایشی آغاز کنید.

اطمینان حاصل کنید که طول دوره پروژه به اندازه ای است که بتوانید به ارزیابی مدل، فرایند و قابلیت های ارتباطی که با شریک خود ایجاد کرده اید، بپردازید.

II. سهولت ارتباط را بررسی کنید.

راهی که در حال پردازش آن هستید را به صورت خلاصه مورد بررسی قرار دهید. آیا پاسخ های مناسب در این فرآیند برای درخواست های شما وجود دارد یا نه؟

III. هزینه های جانبی را شناسایی کنید.

علاوه بر کیفیت محصول، زمان تحویل آن را فراموش نکنید تا بتوانید در زمان تعیین شده نتیجه مورد نظر در دستتان باشد.
ارائه مختصر در مورد کلیت کارها و داشتن نظارتی کامل بر پروژه های آزمایشی می تواند به شما در جهت تعیین زمان دقیق کمک کند. همچنین تمامی مراحل را به لحاظ آپدیت بودن بازبینی کرده تا سازه های مختلف به درستی اجرایی شوند..

IV. مجموعه هزینه های برون سپاری را برآورد کنید. (TCO)

زمانی که می خواهید هزینه های برون سپاری را تخمین بزنید TCO به شما کمک خواهد کرد که آیا هزینه های برون سپاری با توجه به موجودی حال حاضر شما، امری مقرون به صرفه است یا نه؟ آیا با برون سپاری کار، هزینه پروژه بالا می رود یا خیر؟ با استفاده از TCO قادر به تخمین چنین هزینه هایی خواهید بود.
گام چهارم: ایجاد نقشه راه برای پیمودن راه جدید
در این مرحله شما در جایی قرار گرفته اید که با موفقیت پروژه آزمایشی خود را کامل کرده اید و حال این توانایی را دارید که شریک خود را انتخاب کنید. (باید تصمیم بگیرید که از برون سپاری استفاده کنید-یک یا چند شریک بگیرید- و یا کار را خودتان انجام دهید)

شما باید مراحل طی شده را مجددا دوره کنید تا بتوانید با تاملی بیشتر نگاهی به دستاوردهای خود داشته و با ایجاد چارچوبی استاندارد به بررسی پاسخ این سوال بپردازید که آیا فاکتورهایی که در این مسیر مورد نیازتان است را در این طرح به دست آورده اید یا نه؟ مثلا این که شما به دنبال کاهش هزینه های خود بوده اید و یا این که در پی صرف انرژی کمتری هستید. آیا زودتر به نتیجه رسیدن برای شما مهم است یا بالا رفتن سطح کیفیت؟

برای آن که بدانید چگونه می خواهید عملیات برون سپاری را انجام دهید یک نقشه راه ایجاد کنید. این موضوع که چطور می خواهید مقیاس گذاری کنید و مسیر پیشرفت را طی کنید بسیار حائز اهمیت است. امیدواریم راهنمایی هایی که در این مقاله در حوزه برون سپاری در اختیار شما قرار گرفت موجب ایجاد و افزایش ابتکار عمل در برون سپاری محتوا باشد و رسیدن به موفقیت برای شما از قبل نیز نزدیک تر باشد.

برای آن که بینش بهتری در زمینه توسعه محتوای برون سپاری آموزش الکترونیک و ارزیابی آن پیدا کنید و ببینید که چه منافع یا چالش هایی در آن وجود دارد، پیشنهاد می کنیم که از کتاب الکترونیک زیر استفاده کنید، لینک دانلود از طرف شرکت EI Design ارسال خواهد شد.


مطالب مرتبط:
برون سپاری محتوا و توسعه آموزش الکترونیک  (1)
برون سپاری محتوا و توسعه آموزش الکترونیک (2)

منابع
www.elearningindustry.com
A Step-By-Step Outsourcing Guide For eLearning Content Development” ASHA PANDEY”
Outsourcing For Training Success

بخش آموزش الکترونیک سایت تبیان
تهیه: فائزه سید خاموشی، تنظیم: نیلوفر یاقوتی