تبیان، دستیار زندگی
شب دهم ذیحجه بسیار مبارک و جزء چهار شبی است که احیاء و شب زنده داری در آن مستحب است. در این شب، درهای آسمان باز بوده و اعمال خاصی برای آن ذکر شده است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عیدالاضحی را دریابید!! /عکس نوشت

شب دهم ذیحجه بسیار مبارک و جزء چهار شبی است که احیاء و شب زنده داری در آن مستحب است. در این شب، درهای آسمان باز بوده و اعمال خاصی برای آن ذکر شده است.

آمنه اسفندیاری- بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان
عید قربان
جهت بزرگنمایی روی عکس کلیک کنید

صدای پای عید می آید. عید قربان، عید پاك ترین عیدها است. عید سر سپردگی و بندگی. عید بر آمدن انسانی نو از خاكسترهای خویشتن خویش. عید قربان عید نزدیك شدن دل هایی است كه به قرب الهی رسیده اند.
این عید عظیم كه پس از وقوف در عرفات (مرحله شناخت) و مشعر (محل آگاهی و شعور) و منا (سرزمین آرزوها، رسیدن به عشق) فرا مى رسد، عید رهایى از تعلقات است. رهایى از هر آنچه غیر خدایى است. در این روز حج گزار، اسماعیل وجودش را، یعنى هر آنچه بدان دلبستگى دنیوى پیدا كرده قربانى مى كند تا سبكبال شود.

ویژگی مهم عید قربان

در تعالیم دینی چهار روز است که به عنوان عید تعیین گشته است که عبارتند از: عید فطر، عید قربان، عید غدیر و روز جمعه. در این میان عید قربان یکی از اعیاد مهم و بزرگ مسلمین به شمار می رود که ویژگی منحصر بفردی دارد و آن اینکه برخلاف بسیاری از اعیاد، مورد اختلاف نبوده و همه فِرَق مسلمین این روز را عید محسوب می کنند؛ لذا در دعای مخصوص قنوت نماز عید می خوانیم: «اللهم انی اسألک بحق هذا الیوم الذی جعلته للمسلمین عیدا و لمحمد صلی الله علیه و آله ذخرا و شرفا و کرامة و مزیدا...؛ بارالها! به حق این روزی که آن را برای مسلمانان عید و برای محمد صلی الله علیه واله ذخیره و شرافت و کرامت و فضیلت قراردادی...» و بدین گونه عید را فقط مخصوص مؤمنین ندانسته و همه مسلمین را در آن سهیم می دانیم و اعتقاد داریم این گردهمایی عظیم رهیافتی برای رسیدن به اعتصام به حبل الله است که یکی از مهم ترین دستورات اجتماعی اسلام است.




مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.