تبیان، دستیار زندگی
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر موسیقی راك برخشونت دانش آموزان سال دوم دبیرستان شهر تهران می باشد. در بررسی حاضر، یک نمونه شامل 52 نفر دانش آموز دختر که به روش نمونه گیری تصادفی از منطقه 20 آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب گردیدند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیر موسیقی راک دستاورد برتر دوره دوم آرمیتا مصلی نژاد

تاثیر موسیقی راک دستاورد برتر دوره دوم آرمیتا مصلی نژاد


یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 105 گروه به عنوان گروه های برتر در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های برتر برگزیده و معرفی شدند.
 بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
مقطع: دوره دوم متوسطه
موضوع: تاثیر موسیقی راک بر خشونت نوجوان
نام مدرسه: آرمیتا مصلی نژاد
نام استاد: خانم سیمین عباسپور
دانش آموزان: زینب سنگچی، زهرا یاوری، سارا یگانه، مریم خانعلی پور

چکیده:

هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر موسیقی راك بر خشونت دانش آموزان سال دوم دبیرستان شهر تهران می باشد. در بررسی حاضر، یک نمونه شامل 52 نفر دانش آموز  دختر  که به روش نمونه گیری تصادفی از منطقه 20 آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب گردیدند. طی فرم نظر سنجی، گروهی كه به موسیقی راك علاقه داشتند  انتخاب و سپس به وسیله ابزار پژوهش كه  شامل پرسشنامه پرخاشگری بود، مورد آزمون قرار گرفتند. نتیجه پژوهش موید تحقیقات قبلی كه نشان داده شده است كه موسیقی راک سبکی است که مخاطب را به کنش فعالانه ای در ساختار شعری،‏ تصویری و موسیقائی خود وا می دارد، بود. 
نتایج نشان داد که: دانش آموزانی كه علاقه به  موسیقی راك داشتند و زیاد گوش می دادند، پرخاشگر بودند و بین موسیقی راک و پرخاشگری دانش آموزان رابطه وجود دارد.

تاثیر شوم موسیقی راک و جاز بر انسان از تحقیقات دانشمندان
1ـ اختلال در نظام اعصاب بدن و تولید ضعف اعصاب
2ـ آسیب رساندن به قلب و ایجاد سکته
3- سلب اراده و دیوانگی از مضرات موسیقی مطربی
4-آسیب رساندن به دستگاه شنوایی 
5-رابطه موسیقی و خود کشی 

1- بررسی موسیقی راك بر خشونت كلامی: داده های حاصل از پژوهش نشان دادند که دانش آموزانی که موسیقی راک گوش می کردند پرخاشگری کلامی داشتند. اما به نسبت سایر خرده مقیاس ها ارتباط ضعیف تری بین موسیقی راک و پرخاشگری کلامی وجود داشت.  

 2- بررسی موسیقی راك بر خشونت بدنی: داده های حاصل از پژوهش نشان دادند که دانش آموزانی که موسیقی راک گوش می کردند پرخاشگری بدنی داشتند. اما به نسبت سایر خرده مقیاس ها ارتباط ضعیف تری بین موسیقی راک و پرخاشگری بدنی  وجود داشت.  

 3- بررسی موسیقی راك بر زود رنجی و بدگمانی: داده های حاصل از پژوهش نشان دادند که دانش آموزانی که موسیقی راک گوش می کردند زود رنجی و بدگمانی داشتند. اما به نسبت سایر خرده مقیاس ها ارتباط قوی تری بین موسیقی راک و پرخاشگری و زود رنجی و بدگمانی وجود داشت. یعنی دانش آموزان پرخاشگر در دو خرده مقیاس زود رنجی و بدگمانی دارای نمرات بالاتری بودند.

تاثیر موسیقی راک دستاورد برتر دوره دوم آرمیتا مصلی نژاد

از نتایج مقایسه ای جدول چنین استنباط می گردد که دانش آموزانی که پرخاشگر بودند در خرده مقیاس های خشم، رنجش پذیری، بدگمانی دارای ضریب تغییرات یکسانی بودن پس می توان نتیجه گرفت که در این سه خرده مقیاس با هم یکسانند و در مقایسه با خرده مقیاس پرخاشگری بدنی و کلامی دارای ضریب تغییرات کمتری نسبت به سه خرده مقیاس (خشم ،رنجش پذیری و بدگمانی) هستند.

تاثیر موسیقی راک دستاورد برتر دوره دوم آرمیتا مصلی نژاد

تاثیر موسیقی راک دستاورد برتر دوره دوم آرمیتا مصلی نژاد

پیشنهادات کاربردی
با توجه به نتایج و یافته های پژوهش حاضر می توان به تغییرات خلقی نوجوانان توجه بیشتری نمود تا این تغییرات به،گرایش به مذهب و معنویت، آرامش و پیوندهای عاطفی بیشتری با والدین بیانجامد و با افزایش این پیوند عاطفی، سازگاری اجتماعی بهتری با افراد جامعه  و پیشگیری از انجام رفتارهای پر خطر را ایجاد نمود.

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی