تبیان، دستیار زندگی
گزارشگری که با امضای یک کشور تروریست و حامی تروریست مثل عربستان سعودی تعیین می شود، طنز تاریخی و مسخره کردن حقوق بشر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طنز تاریخی!

گزارشگری که با امضای یک کشور تروریست و حامی تروریست مثل عربستان سعودی تعیین می شود، طنز تاریخی و مسخره کردن حقوق بشر است.

بخش سیاست تبیان

طنز، طنز سیاسی، طنز تاریخی، تروریست، قرارداد، عربستان، وزارت خارجه، بهرام قاسمی، حقوق بشر

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، بهرام قاسمی روز دوشنبه در نشست خبری خود افزود: به طور اساسی و اصولی جمهوری اسلامی ایران مخالف تعیین گزارشگر توسط شورای حقوق بشر برای ایران است و متاسفانه با اطلاعات غلط برخی از نهادها و سازمان ها و گزارش های نادرستی که آن ها داده اند در مقاطعی گزارشگر ویژه ای در ارتباط با حقوق بشر در ایران مشخص شده است که از نظر ما این یک حرکت غلط و غیرقابل قبول بوده است و ما با اصل این داستان مخالف هستیم.
وی ادامه داد: این حرکت نابجا از طرف ما پذیرفته نیست و این حرکت را استفاده ابزاری علیه جمهوری اسلامی ایران و یک حرکت سیاسی می دانیم. بنابراین گزارشگری که با امضای یک کشور تروریست و حامی تروریست مثل عربستان سعودی تعیین می شود، طنز تاریخی و مسخره کردن حقوق بشر است .

این قبیل اقدامات میان کشورها که روابط نزدیکی با هم دارند، مرسوم است و ما هم متقابلا از بنادرآستراخان استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه با اصل تعیین گزارشگر برای کشورمان مخالف هستیم، اضافه کرد: از این که کشورهایی که هیچ نوع حقوق بشر در آنها رعایت نمی شود، بخواهند برای جمهوری اسلامی ایران گزارشگر تعیین کنند، مخالف هستیم و همان طور که اشاره کردم ما با اصل تعیین گزارشگر مخالف هستیم و چه فرد قبلی و چه فرد جدیدی که گفته شده معرفی شده، بدون این که بخواهیم روی آن قضاوت کنیم؛ متاسفانه در مسیر یک بازی سیاسی و نادرست قرار می گیرد و اطلاعاتی که به آن ها داده می شود و یا کسب می کند از منابعی غیرصحیح و معاند کشور است.

مبارزه با تروریسم در خاک سوریه باید با هماهنگی دولت مرکزی باشد
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اینکه سفر وزیر امور خارجه کشورمان به ترکیه و سفر چاوش اوغلو به تهران چه دستاوردی داشته است چرا که شائبه نزدیک شدن دیدگاه های دو کشور در خصوص سوریه وجود دارد، گفت: روابط کشورمان با ترکیه قدیمی و حائز اهمیت است و برای آنکارا هم این جدیت مطرح می باشد اما بعد از مشکلات داخلی اخیری که بعد از کودتا در این کشور بوجود آمد، جمهوری اسلامی ایران با رصد دقیق تحولات با درون این کشور در تماس بودیم و تلاش کردیم در جاهایی که می توانیم رایزنی داشته باشیم .
قاسمی افزود: در حوزه برخی مسایل منطقه ای همچون سوریه اختلاف نظر وجود دارد و به رغم احترام متقابل و دوستی ها میان کشورها این اختلاف نظر در خوب نبودن رابطه میان دو کشور نیست و در سفر وزیر امور خارجه کشورمان به ترکیه ملاقات های مهم و خوبی با رییس جمهوری، نخست وزیر و وزیر امور خارجه ترکیه صورت گرفت .
وی اضافه کرد: بعد از آن سفر، در سفر پنج ساعته وزیر امور خارجه ترکیه به تهران نیز در زمینه مباحث سوریه ومنطقه موضوعاتی مورد بررسی قرار گرفت و این رایزنی ها ادامه دارد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: دو کشور از روحیه مودت و همکاری برخوردارند و بحث سوریه نیز مهم است؛ به عنوان مثال در خصوص ورود ترکیه به خاک سوریه در مبارزه با تروریسم مواضع کلی خود را ارائه کرده ایم و عنوان شد هرگونه مبارزه با تروریسم در خاک سوریه توسط هر کشور در منطقه و خارج از منطقه باید با اجازه دولت مرکزی سوریه باشد.

براساس تفاهمات قبلی نسبت به مشکلاتی که ممکن بود در زمینه اجرای برجام بوجود آید کمیسیون ویژه ای موضوع را بررسی می کند.

قاسمی تصریح کرد: البته دولت ترکیه اعلام کرد بطور رسمی برخی از کشورها از جمله سوریه را از این اقدام مطلع کرده است ولی از صحت وسقم آن مطلع نیستیم؛ در هر حال بدون هماهنگی با دولت مرکزی سوریه مبارزه با تروریسم در خاک سوریه توسط هر کشوری نباید صورت گیرد .

کشورهای بدخواه از وضعیت سوریه برای دستیابی به آرزوهای مخرب خود استفاده می کنند
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اینکه در مذاکرات میان روسیه و آمریکا در خصوص سوریه راه حل سیاسی مطرح شده، آیا راه حل سیاسی از سوی جمهوری اسلامی ایران نیز مد نظر بوده است؟ گفت: مساله سوریه پیچیده است به همین دلیل به رغم اینکه برخی با حسن نیت به مساله سوریه نگاه می کنند اما راه حل جدیدی مشخص نشده است .
قاسمی افزود: البته در میان این سیاست ها کشورهای بدخواه هم هستند که از وضعیت سوریه برای دستیابی به آرزوی های مخرب خود استفاده می کنند و حسن نیت ندارند اما طرح های زیادی در مورد سوریه مطرح شده است که هنوز اجماعی در مورد طرح ها به دست نیامده است.
وی اضافه کرد: از سوی جمهوری اسلامی ایران نیز طرح هایی مطرح بوده است که با طرف های روسیه و اروپایی و برخی کشورهای منطقه و ترکیه مطرح شد تا به حل و فصل مسالمت آمیز مساله سوریه کمک کند اما سوریه بازیگران زیادی دارد که کار را دشوار می کند و گروه های مخربی هم هستند که کارشان هنجارشکنی است که کار را سخت کرده است.

غیر از برجام هیچ مذاکره ای با آمریکا نداشته ایم
قاسمی در پاسخ به دستگیری فردی ایرانی-آمریکایی بنام رامین شاهین و ادعای درخواست آمریکا برای آزادی وی، گفت: در این مورد خبری ندارم واگر بحث دستگیری باشد، بخش های امنیتی باید پاسخگو باشند .
وی افزود: در این خصوص نیز مذاکراتی با آمریکا صورت نگرفته است و تنها مجوز برای مذاکره با امریکا تنها در چارچوب برجام و5+1 بوده است ودر هیچ مورد دیگری اجازه صحبت و مذاکره نداریم وانجام نداده ایم .

نامه آرامش بخش برای بانک ها، کمک به برطرف شدن نگرانی ها بود
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره برخی نگرانی ها نسبت به گرفتن نامه آرامش بخش از امریکا در مباحث اقتصادی نیز گفت: در این زمینه فضا سازی خبری غلطی صورت گرفت چرا که داستان بر این مفهوم نبوده است .
قاسمی توضیح داد: در سفر اخیر وزیر امور خارجه در خصوص حضور شرکت های امریکای لاتین برای سرمایه گذاری در ایران، نگرانی هایی وجود داشت که گفته شد اگر مشکلی برخورد کردند با ایران مطرح کنند و ایران براساس مکانیزم های موجود مشکل را حل وفصل کند .
وی افزود: برجام یک دستاورد بزرگی است که ادامه دارد و باید بعد از آن با جدیت شرکت ها وبانک ها که در دوران تحریم مورد تنبیه امریکا قرار گرفته بودند و نگران ورود به بازار ایران هستند، این موضوع مورد برررسی قرار گیرد تا نگرانی ها برطرف شود و باید کمک کنیم این ابهامات حل شود .
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: با توجه به گرایشات شرکت ها برای سرمایه گذاری در بازار ایران باید این نگرانی ها رفع شود .

برگزاری جلسات روزانه درباره روند اجرای برجام
قاسمی در پاسخ به اظهارات اخیر ولایتی مبنی بر جلسه با عراقچی نسبت به بدعهدی های امریکا در خصوص اجرای برجام ، گفت: براساس تفاهمات قبلی نسبت به مشکلاتی که ممکن بود در زمینه اجرای برجام بوجود آید کمیسیون ویژه ای موضوع را بررسی می کند.
وی افزود: با توجه به موارد تحریمی که علیه کشور وجود داشت این مساله همواره در دستور کار قرار دارد و وزارت امور خارجه سوء تفاهمات را بررسی می کند و میان این وزارتخانه و سایر نهادها روزانه و حتی بیش از یکبار جلسات ادامه دارد .

استفاده از بندر انزلی توسط دو ناو روسیه امری مرسوم برای کشورهای دارای رابطه نزدیک است
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوخت گیری ناوهای روسیه در بندر انزلی نیز توضیح داد: درمورد لنگر انداختن دو ناو روسیه و یک کشتی پشتیبانی در دریای خزر برای چند روز براساس تفاهم قبلی صورت گرفته و موضوع جدیدی نیست .
قاسمی افزود: این قبیل اقدامات میان کشورها که روابط نزدیکی با هم دارند، مرسوم است و ما هم متقابلا از بنادرآستراخان استفاده خواهیم کرد.


منبع : خبرگزاری ایرنا

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .