تبیان، دستیار زندگی
برای دیدن یک رویا که حسابی هوش از سرتان ببرد ، کار سختی پیش رو ندارید. فقط باید تصمیم بگیرید ، لوازمتان را جمع و جورکنید و راهی سرزمین بهشتی گیلان شوید. ازاینجا به بعدش را ما به شما می گوییم که چکار کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آبشار جنگلی بر فراز دره سنگی

برای دیدن یک رویا که حسابی هوش از سرتان ببرد ، کار سختی پیش رو ندارید. فقط باید تصمیم بگیرید ، لوازمتان را جمع و جورکنید و راهی سرزمین بهشتی گیلان شوید. ازاینجا به بعدش را ما به شما می گوییم که چکار کنید.

به کوشش: علیرضا عابدینی- بخش گردشگری تبیان
آبشار وزن بن

روستای «گنجار» از مناطق بکر وطبیعی شهرستان «شفت» و از توابع بخش «احمد سر گوراب» و جزو آبادی های دهستان «نصیرمحله» استان گیلان است. این روستا در بخش جنوبی و در فاصله 9 کیلومتری مرکز شهرستان «شفت» واقع شده و از غرب تا شمال با رودخانه «سیاهمزگی» محصور است و از شرق نیز به اراضی جنگلی «والی سرا» و از جنوب به اراضی جنگلی «امامزاده اسحاق» شفت منتهی می‌شود.روستای «گنجار» جزو مناطق بسیار دیدنی و زیبای شهرستان «شفت» است و منطقه‌ای است که مأمن لذت بردن بسیاری از مسافران داخلی و خارجی است. نزدیکی با رودخانه زیبایی که از «سیاهمزگی» تا «پسیخان» امتداد دارد و از آن طرف نزدیکی با جنگل‌های زیبای امامزاده اسحاق ، زیبایی خاصی به این منطقه داده است. از جاذبه‌های دیدنی این روستا می‌توان به پل و رودخانه، زمین ورزشی و تفریحی، بام سبز گنجار، آبشار «وزن بن»، «خشک دره» ، «دره سنگی گنجار» ، ییلاق « کتیله‌سر» ، «گل گل چمه» و استخرهای گنجار اشاره کرد.
آبشار زیبای «وزن بن» در مسیر جاده قدیمی روستای «گنجار» به امام زاده اسحق قرار دارد و در منطقه «سفیدمزگی» واقع شده است. از مسیر قدیمی روستای «شالما» به امامزاده اسحق نیز می توان به آبشار دسترسی پیدا کرد. کوتاه ترین و دیدنی ترین مسیر ، از مرکز شهرستان شفت به امامزاده اسحاق از گنجار عبور میکند که هنوز این مسیر نا تمام مانده است اما در نیمی از این مسیر یعنی تا خشک دره (دره سنگی گنجار) رفت آمد با وسایل نقلیه با سهولت امکان پذیر است. ییلاق این منطقه که «کتیله سر» نام دارد ، منظره بسیار جذابی دارد و به عنوان چراگاه دام‌های افراد بومی استفاده می‌شود و در مسیر این جاده واقع است. به دلیل کامل نشدن این جاده گردشگران از این فضای دیدنی تا امامزاده اسحاق را تنها توسط موتورسیکلت و پیاده می‌توانند دیدن کنند.

آبشار وزن بن

این آبشار در امتداد مسیر خشک دره (دره سنگی گنجار) قرار دارد که با سنگهای لایه لایه و بسیا زیبا در کف دره و حاشیه ای پوشیده از گلهای وحشی و درختانی تنومند ،  مجموعه ای بسیار زیبا و دیدنی را به تصویر کشیده است. خشک دره (دره سنگی گنجار)، دره ای بسیار زیبا در فاصله ای  تقریبا دو کیلومتری بام سبز گنجار قرار دارد که توسط یک پل کوچک از جاده اصلی عبور کرده و به سمت پایین دست مسیر خود ادامه مسیر میدهد. این دره زیبا با سنگهایی بزرگ و دیدنی از چشمه های بالا دست شروع شده و در حاشیه ای پوشیده از گل و گیاه و درختان تنومند و دیدنی سالانه مسافران زیادی از آن بازدید میکنند.منطقه پیرامون آبشار پوشیده از درختان توسکا است که سایبانهایی طبیعی را همراه محیطی آرام،جذاب و خوش آب وهوا به منطور میزبانی از گردشگران محیا نموده است و سالانه هزاران گردشگر از آن بهره مند میشوند. 
منطقه دیدنی دیگر این منطقه ، در دوکیلومتری جاده گنجار به امام زاده اسحاق به نام گندم آرد (بام سبز گنجار) است که چشم اندازی بسیار زیبا به شهرستانهای شفت، فومن و قسمت هایی از شهر رشت دارد. از گندم آرد (بام سبز گنجار) تا آبشار وزن بن کمتر از یک کیلومتر فاصله است که از مسیر اصلی جاده به سمت راست ، تقریبا 300 متر تا آبشار فاصله است.

آبشار وزن بن

گل گل‌چمه نیز «چشمه‌ای جوشان» در فاصله نیم کیلومتری پل گنجار است که در کوچه حافظ قرار دارد.این چشمه از دیدگاه بومیان از دیرباز تاکنون دارای آب متبرک و شفابخش بوده که به عنوان تبرک نیز از آب آن استفاده می‌شود.از دیگر جاذبه‌های گردشگری روستای گنجار استخرهای آن بوده که در کوچه شهید ایلبیگی، کوچه حافظ و کوی شهید بخشی واقع شده است.از آنجا که روستای گنجار دارای تقسیمات جلگه‌ای و کوهپایه‌ای است در بیشتر مناطق آن بر طرف پایین‌دست که شامل فومنات و بخش‌های دیگری از استان است اشراف داشته وچشم‌اندازی زیبا را به تصویر می‌کشد.



منابع : سیری در ایران، کویرها و بیابان های ایران، فارس، بزنیم بیرون