تبیان، دستیار زندگی
اگر بخواهید در حوزه آموزش الکترونیک از یک فرد عادی به یک متخصص تبدیل شوید، چه مواردی به ذهن شما خطور می کند؟ به دنبال چه اهداف حرفه ای هستید؟ می توانید با به کارگیری نکاتی که عنوان خواهیم کرد جایگاه خود را تشخیص دهید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جایگاه خود را در آموزش الکترونیک بیابید  (2)

اگر بخواهید در حوزه آموزش الکترونیک از یک فرد عادی به یک متخصص تبدیل شوید، چه مواردی به ذهن شما خطور می کند؟ به دنبال چه اهداف حرفه ای هستید؟ می توانید با به کارگیری نکاتی که عنوان خواهیم کرد جایگاه خود را تشخیص دهید و در جهت به دست آوردن تخصص هر چه بیشتر در این زمینه تلاش خود را کنید در نتیجه زندگی و عملکردی حرفه ای در آموزش الکترونیک کسب خواهید کرد. فراموش نکنید که موفقیت در این آموزش می تواند شما را تبدیل به حلال مشکلات سازد.

جایگاه خود را در آموزش الکترونیک بیابید  (2)

همان طور که در مطلب قبل نیز اشاره داشتیم مهم ترین عامل در حرکت به سوی کسب تخصص، توجه به علایق و روحیات خودمان است تا بتوانیم کاری که آغاز کرده ایم را با سربلندی به پایان برسانیم و در کنار آن نیاز و خواسته بسیاری از مخاطبان آموزش الکترونیک را برآورده کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا به بیان سایر نکات بپردازیم.

• چه لغاتی قادرند نقاط قوت شما را به صورت خلاصه عنوان کنند؟

در حقیقت این یک فرآیند دو مرحله ای است. 
در مرحله اول شما می بایست نقاط قوت و توانایی های خود را تشخیص دهید. انجام چه کارهایی شما را شاد می کند و

تا چه میزان این گونه کارها با توانایی های شما در ارتباط هستند؟

در گام اول لیستی از توانایی های خود را فراهم کنید. حال می توانید به دنبال همان کلمه کلیدی باشید، کلمه ای که می تواند شما را به خوبی تشریح کند. همچنین می بایست اطلاعاتی را در زمینه آموزش الکترونیک به دست آورید که در کدام حوزه می توانید تاثیرگذار ظاهر شود و یا به عبارت دیگر کدام قسمت می تواند با توانایی های شما همسو باشد و به نیازهای شما در جهت پیشرفتتان پاسخ دهد.

به کارگیری ابزارهای مختلف در جهت به دست آوردن این اطلاعات را فراموش نکنید. اگر برای رسیدن به این لغت حتی ماه ها زمان صرف کردید باز هم ارزشش را دارد، نا امید نشوید! چرا که همین کلید کوچک و در عین حال طلایی قادر خواهد بود چالشی که در بازار کار شما را رفع کند. اگر شما نقطه کلیدی خود را به خوبی تشخیص دهید می توانید با آن به سراغ مشکلات حیطه کاری بروید و مشکلی را مرتفع کنید.

لیستی از توانایی های خود فراهم کنید سپس به دنبال کلمه کلیدی باشید! کلمه ای که می تواند شما را به خوبی تشریح کند. همچنین اطلاعاتی در زمینه آموزش الکترونیک به دست آورید در کدام حوزه می توانید تاثیرگذار ظاهر شود؟ کدام قسمت می تواند با توانایی های شما همسو باشد و به نیازهای شما در جهت پیشرفتتان پاسخ دهد؟


شاید حل همین مشکل بتواند پاسخی به نیاز بسیاری از افراد در زمینه استفاده از سرویس های الکترونیک باشد. به عنوان مثال ممکن است فردی متخصص در حوزه آموزش الکترونیک زمانی در حدود یک ماه صرف کند تا بتواند چالشی را در مورد یک موضوع حل کند. این کار عاقلانه نخواهد بود مگر در زمانی که فرد به مفهومی دست یابد که سایرین با آن آشنا نباشند و این جایی است که با سوال بعدی یعنی چگونگی حل آن مواجه خواهید شد.

آیا می خواهید با چالش های مورد آزمون واقع شده رو به رو شوید یا چالش های جدید؟

یک بار دیگر بر سر دو راهی قرار می گیرید. انتخاب با شماست، می توانید بر روی مسائلی در حوزه آموزش الکترونیک که جدید هستند، کار کنید و یا به دسته ای از چالش ها وارد شوید که سال ها بر روی آن ها کار شده است.

چالش های جدید آموزش هیجان انگیز است و ممکن است در مسیری قدم بردارید که در آینده سایرین پیرو شما باشند. همچنین ورود به یک مسئله جدید، به منزله رقبای کمتر و فرصت های بیشتر خواهد بود تا بتوانید خود را به عنوان یک کارشناس حرفه ای در آموزش الکترونیک معرفی کنید. اگر چه فراموش نکنید، مسیری که در آن قدم گذاشته اید، مسیر سعی و خطا خواهد بود.

زمانی که چالشی در یک حوزه ثابت می شود، به بیانی همگان می پذیرند که باید راه حلی برای آن پیدا کرد و از آن استفاده نمود رقابت در آن افزایش می یابد اما می توان مطمئن بود که این موضوع در قالب یک نیاز قرار گرفته و خدمات ارائه شده، بازده ای احتمالی خواهد داشت در نتیجه حوزه امنی برایتان ایجاد خواهد کرد ولی چالش های جدید نیازمند به دست آوردن مخاطبان خاص خود است که به شما اطمینان داشته باشند. اگر چه شما به این امر واقف هستید که راه حل های ارائه شده از سوی شما می تواند نیازهای بسیاری را در مورد یک چالش برطرف کند اما در پشت صحنه این موضوع، جدید بودن چالش یک نگرانی محسوب می شود.
جایگاه خود را در آموزش الکترونیک بیابید  (2)

• ارزش های شخصی شما کدامند؟

درست مانند مخاطبان آنلاین، ما نیز باید در مورد چگونگی تصمیم گیری شناخت پیدا کنیم. مهم ترین عاملی که منجر به تصمیم گیری ما خواهد شد، ارزش ها و باورهای شخصی ماست. ما نمی خواهیم با پایان دادن به یک مشکل در آموزش الکترونیک، صداقت خود را به خطر بیندازیم و یا اینکه مهم ترین المان های شخصی خود را دچار چالش کنیم. ارزش ها کمک می کنند تا علایق خود را در پیشرفت کردن تشخیص دهیم و مرزی را برای خود مشخص کنیم. به عنوان مثال اگر شما فردی درون گرا هستید و علاقه ای به برقراری ارتباط با افراد غریبه ندارید، مطمئنا بازاریابی آموزش الکترونیک انتخاب درستی برای شما نخواهد بود!

ما نمی خواهیم با پایان دادن به یک مشکل در آموزش الکترونیک، مهم ترین المان های شخصی خود را دچار چالش کنیم. ارزش ها کمک می کنند تا علایق خود را در پیشرفت کردن تشخیص دهیم و مرزی را برای خود مشخص کنیم. اگر شما فردی درون گرا هستید و علاقه ای به برقراری ارتباط با افراد غریبه ندارید، مطمئنا بازاریابی آموزش الکترونیک انتخاب درستی برای شما نخواهد بود!


این موضوع در عین اینکه عجیب است اما حقیقت دارد. زمانی که می خواهید راه حلی برای یک چالش در آموزش الکترونیک پیدا کنید، می بایست به مسائل درونی و شخصی خود توجه داشته باشید. حال در این راه می توانید نقاط ضعف و قوت خود را کشف کنید و با توجه به این نکات، وارد صنعتی جدید شوید. در حقیقت با شناختی کامل از خود وارد عرصه آموزش الکترونیک شوید این امر موجب بالا رفتن درصد موفقیت شما خواهد شد.
ادامه دارد ...
  

منابع
6 Tips To Find Your eLearning Niche” CHRISTOPHER PAPPAS”
www.elearningindustry.com
How To Become An eLearning Professional

بخش آموزش الکترونیک سایت تبیان
تهیه: فائزه سید خاموشی، تنظیم: نیلوفر یاقوتی