تبیان، دستیار زندگی
: متخصصان بازاریابی سال هاست که از کتب الکترونیک برای ارتقای محصولات و خدماتشان استفاده می کنند. اما این منابع می توانند برای ارتقای سطح آموزش الکترونیک نیز به کار بیایند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

7 راهکار برای استفاده از کتاب الکترونیک در آموزش الکترونیک

متخصصان بازاریابی سال هاست که از کتب الکترونیک برای ارتقای محصولات و خدماتشان استفاده می کنند. اما این منابع می توانند برای ارتقای سطح آموزش الکترونیک نیز به کار بیایند. در این مقاله، 7 راهکار برای استفاده بهتر از کتاب الکترونیک در طراحی دوره آموزش الکترونیک ارائه می کنیم.


کتاب های الکترونیک قابل جابجایی و قابل پرینت گرفتن هستند و روی همه سیستم عامل ها اجرا می شوند. اوایل ورورد این کتاب ها، آنها تنها کپی های دیجیتالی از کتاب های کاغذی بازار بودند. اما امروزه، بسیار جذاب به نظر می رسند و از این لحاظ برای استفاده در آموزش الکترونیک بسیار مناسبند. در یک لحظه، فراگیران می توانند این کتاب ها را دانلود کنند و روی موبایل، لپ تاپ، تبلت خود مطالعه کنند و در زمان استراحت با موضوع درس آشنا شوند. این ویژگی علاوه بر راحتی، سبب افزایش انگیزه و مشارکت فراگیران خواهد شد.
7 راهکار برای استفاده از کتاب الکترونیک در آموزش الکترونیک

1. فرمت های متنوعی را استفاده کنید

فراگیران از سیستم عامل های متفاوتی به دوره آموزشی دسترسی پیدا می کنند، بنابراین شما باید از فرمت های متفاوتی استفاده کنید. بعضی از ناشرین، فرمت ePub و برخی فرمت PDF را منتشر می کنند. بهتر است قبل از شروع دوره از فراگیران در مورد فرمت مورد علاقه شان سوال کنید. به علاوه، چند تبدیل کننده فرمت در اختیار فراگیران قرار دهید.

2. از ویژگی تبدیل متن به صدا بهره ببرید.

در برخی دروس کتاب های الکترونیکی برای ایجاد تخیل در فراگیران مورد استفاده قرار می گیرند از آنها خواسته می شود تا به سادگی درباره موضوع مطالعه کنند و قدرت تخیل خود را به کار گیرند اما اکثر کتاب های الکترونیک فاقد تخیل سازی هستند.  بنابر این ممکن است این موضوع برای کسانی که تخیل ضعیفی دارند چالش برانگیز باشد و نتوانند موضوع را به خوبی به خاطر بسپارند، اینجاست که موسیقی ارزشمند می شود صدای زمینه، افکت های صوتی و حتی صدای ضبط شده کتاب الکترونیک را جذاب تر می کند. برای مثال، به جای خواندن راجع به موضوع می توانید در قالب یک دیالوگ صوتی گفتگو کنید!

3. سطح مناسب تعامل

وقتی راجع به موضوع بحث می کنیم، اضافه کردن ابزارهای تعاملی یکی از موثرترین راه ها برای ایجاد یک کتاب الکترونیک چندوجهی است. در واقع، به جای مشاهده متن هنگام مطالعه، فراگیران می توانند به کتاب ویژگی هایی نظیر عکس، متن، یادداشت و یا لینک اضافه کنند. مثلا روند کار را از طریق لینکی که در میان متن وجود دارد یاد بگیرند. باز هم تکرار می کنیم، باید سطح مناسب را برای تعامل با فراگیران و استفاده از این ابزارها پیدا کنید.

متخصصان آموزش الکترونیک این توانایی را دارند تا از ویدئو ها، مقالات و سایر ابزارهای آموزشی در یک سند استفاده کنند و این یکی از بهترین ویژگی های کتاب الکترونیکی است.

4. از فعالیت های مهارت زای آموزش الکترونیک استفاده کنید.

یکی از بهترین ویژگی های کتاب الکترونیک این است که آنها می توانند شامل مالتی مدیا باشند. متخصصان آموزش الکترونیک این توانایی را دارند تا از ویدئو ها، مقالات و سایر ابزارهای آموزشی در یک سند استفاده کنند. همچنین، فراگیران نیز این فرصت را دارند تا بر اساس مطالبی که آموخته اند، چیزهایی بسازند. مثلا یک خلاصه ویدئویی از مطالب درس.

5. به منابع آنلاین لینک بدهید.

فراگیران شما ممکن است بعد از مطالعه یک بخش از کتاب الکترونیک، نیاز به مطالعه بیشتر منابع خارجی داشته باشند. این امر باعث می شود آنها شروع به جستجو در اینترنت برای پیدا کردن منابع بیشتر کنند، شما می توانید داخل خود متن یک لینک بگذارید بنابراین آنها می توانند به سادگی روی لینک کلیک کنند و مطالعه کنند.

6. از جدول لینک شده استفاده کنید

این راهکار در تمامی کتب الکترونیک قابل استفاده است! فراگیران غالبا فرصت کافی برای مرور کردن کل متن برای پیدا کردن مطالب کلیدی ندارند. پس بهتر است در قالب یک جدول شامل مفاهیم کلیدی به صورت لینک شده، دسترسی آنها به صفحات مورد نظر را راحت کنید.

فراگیران شما ممکن است بعد از مطالعه یک بخش از کتاب الکترونیک، نیاز به مطالعه بیشتر منابع خارجی داشته باشند. این امر باعث می شود آنها شروع به جستجو در اینترنت برای پیدا کردن منابع بیشتر داشته باشند، شما می توانید داخل خود متن یک لینک بگذارید اینگونه آنها می توانند به سادگی روی لینک کلیک کنند و مطالعه کنند.

7. از هنر خطاطی بهره بگیرید.

برخی از ناشران کتاب الکترونیک خلاقیت را در انتخاب فونت می بینند! البته ممکن است به سلیقه برخی کاربران خوش نیاید. به این خاطر که فونت های عادی در صفحات نمایش کوچک بهتر هستند. به این دلیل در استفاده از فونت علاوه بر خلاقیت به فراگیران و ابزارهای مورد استفاده آنها نیز توجه کنید. می توانید در هر فصل برای عناوین و زیر عناوین از فونت های بزرگتر یا متفاوت استفاده کنید.

کتاب آموزشی الکترونیک روی سیستم عامل های مختلف قابل اجرا هستند، از کتابخوان ها گرفته تا گوشی های هوشمند. این ویژگی باعث می شود تا فراگیران به روز و در لحظه به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. در این مقاله 7 راهکار برای استفاده بهتر از کتب الکترونیک در آموزش الکترونیک به شما پیشنهاد دادیم.

منابع:
• 7 Tips and Tricks to Use eBooks in eLearning 
• How to Use eBooks in eLearning?

بخش آموزش الکترونیک سایت تبیان
تهیه:فائزه سید خاموشی،تنظیم:نیلوفر یاقوتی