تبیان، دستیار زندگی
در این مقاله از مزایای آموزش همراه صحبت می کنیم که باعث شده استفاده از این دسته از ابزارها خود به یک روش آموزشی تبدیل شود....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مزایای آموزش  همراه

در این مقاله از مزایای آموزش همراه صحبت می کنیم که باعث شده استفاده از این دسته از ابزارها خود به یک روش آموزشی تبدیل شود.

آموزش همراه ، همانطور که از نامش پیداست، به آموزش از طریق ابزارهای همراه نظیر تلفن همراه، لپ تاپ، نوت بوک، تبلت و سایر ابزارهایی از این دست اطلاق می شود. از آنجایی که آموزش همراه دایره وسیعی را در بر می گیرد و ابزارهای متنوعی را شامل می شود، تلفن های همراه هوشمند سردرمدار این نوع آموزش به شمار می روند.

مزایای آموزش  همراه

تحول شیوه آموزش

پیشرفت اخیر در آموزش غیر رسمی مسیری پر فراز و نشیب طی می کند. این شیوه، آسان ترین، مرجح ترین و کامل ترین مدل آموزش به شمار می رود. این مدل آموزش بدون هیچ تلاش خاصی در بین مردم جایگاه خود را پیدا کرده است و به نوعی عادت آموزشی تبدیل شده است. اکثر ما حتی توجه نکرده ایم که چگونه روند و مسیر آموزشی مان توسط برنامه های کاربردی تلفن همراه تغییر کرده است. درصد استفاده از اینترنت همراه در جهان به 74 درصد رسیده است که بیشتر حجم آن توسط تلفن های هوشمند مصرف شده است.

آموزش همراه، همانطور که از نامش پیداست، به آموزش از طریق ابزارهای همراه نظیر تلفن همراه، لپ تاپ، نوت بوک، تبلت و سایر ابزارهایی از این دست می باشد. از آنجایی که آموزش همراه دایره وسیعی را در بر می گیرد و ابزارهای متنوعی را شامل می شود، تلفن های همراه هوشمند سردرمدار این نوع آموزش به شمار می روند.

دسترسی آسان و متنوع به همه فرمت های اطلاعات باعث شده تا همه افراد جامعه به استفاده از آموزش همراه گرایش پیدا کنند. امروزه مردم زمان زیادی را در رفت و آمد هستند و استفاده از ابزارهای همراه و برنامه های کاربردی مرتبط آنان برای آموزش و کسب اطلاعات مورد نیاز پیشنهاد بسیار مناسبی است.

ویژگی دیگر این آموزش، رایانه محور بودن آن است. آموزش همراه برای افرادی که نیازمند آموزش از راه دور هستند تحول بسیار بزرگی تلقی می شود.

مزیت مهم آموزش عنوان شده این است که به کوچکترین تغییر در زندگی روزمره خود نیازی نخواهید داشت. در واقع آموزش همراه باعث می شود از زمان خود حداکثر استفاده را داشته باشید.

دلیل دیگر چرایی آموزش همراه، گسترش مرزهای جغرافیایی است. گرچه اینترنت قبلا مرزها را به خوبی گسترش داده است، اما آموزش فوق الذکر به آن سرعت بخشیده است. به وسیله آموزش همراه، شما از کشور خود می توانید آموزش های دانشگاهی در کشور یا شهر دیگری را دریافت کنید و دانش خود را افزایش دهید. آموزش همراه می تواند نرخ بیکاری و بی سوادی را کاهش دهد. دسترسی به تلفن های هوشمند ارزان قیمت و البته آسان شدن و همگیر شدن روش های استفاده، باعث شده تا کسانی که از نظر مالی وضعیت خوبی ندارند بتوانند تحصیلات خود را ادامه دهند. آموزش همراه این امکان را برای کسانی که توان سفر ندارند را فراهم کرد تا بتوانند به تحصیلات خود ادامه دهند.

آموزش مختصر و مفید

از دیگر مزایای مهم آموزش همراه، آموزش مختصر و مفید است. درس های کوتاه ، موجز و مرتبط آموزش همراه  جایگزین کتاب های مفصل و جزوات سنگین و طولانی آموزش سنتی شده است. آسان ترین راه استفاده از این آموزش، تلفن همراه هوشمند است. تصورش را بکیند، مطالب مورد نیازی که در یک صفحه تلفن همراه ارائه می شود و گویا است.فراگیران می توانند از هر سیستم عاملی آموزش ببینند .به وسیله محتوا های دنباله دار آنها می توانند آموزش گام به گام داشته باشندبا آموزش از طریق ویدئو های10 دقیقه ای، کارمندان و فراگیران می توانند در هر کجا که باشند  اطلاعات مورد نیاز خود را فرا گیرند.

از دیگر مزایای مهم آموزش همراه، آموزش مختصر و مفید است. درس های کوتاه، موجز و مرتبط آموزش همراه جایگزین کتاب های مفصل و جزوات سنگین و طولانی آموزش سنتی شده است

این نوع آموزش مزایایی همچون مشارکت بیشتر فراگیران، خلاصه سازی بهتر اطلاعات و ارائه اطلاعات در زمان مورد نیاز را به همراه دارد. همچنین در طراحی دوره های آموزشی آنلاین برای این نوع آموزش باید به لزوم تغییر در نحوه ارائه اطلاعات آموزشی، ارائه یک آموزش مختصر برای هر هدف آموزشی و استفاده بیشتر از ویدئو ها توجه نمود.

مزایای آموزش  همراه

به غیر از دانشجویان راه دور، زنان خانه دار و متخصصان شغلی نیز می توانند از آموزش همراه استفاده کنند کسب و کارهای مختلف از این آموزش ها برای ارتقای اطلاعات کارمندان خود و به روز بودن آنان استفاده می کنند. آنها دیگر نیاز ندارند تا از آموزش های طولانی استفاده کنند، به این صورت آنها می توانند ویدئو های با حجم کم برای کارمندان خود تهیه کنند.

منابع :
elearningindustry.com
Case Studies of Successful Implementation of Bite Sized Learning
M-learning benefits online education

بخش آموزش الکترونیک سایت تبیان
تهیه: فائزه سید خاموشی،تنظیم: نیلوفر یاقوتی