تبیان، دستیار زندگی
در این مقاله چند راهکار جالب برای ارائه مفاد درسی در دوره های آموزش الکترونیک برای طراحان این دوره ها ارائه می کنیم....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه کارهای ارائه مهیج و کاربرپسند در آموزش الکترونیک


در این مقاله چند راهکار جالب برای ارائه مفاد درسی در دوره های آموزش الکترونیک برای طراحان این دوره ها ارائه می کنیم.

راهکارهای ارائه مهیج و کاربرپسند در آموزش الکترونیک

هر طراح آموزشی خواهان جلب توجه مخاطب و داشتن ارائه آموزشی با بهره بالاست. طراحان تلاش بسیاری می کنند تا بتوانند دوره های آموزشی را برای کاربران جالب و قابل فهم کنند و مشارکت آنها در فرآیند آموزش را بالا ببرند. اولین موردی که به فکر هر طراح می رسد این است که اهداف دوره را درست تعریف کند. چرا که هدف دوره آموزشی، علت ایجاد دوره را تعیین می کند و به فراگیران کمک می کند تا  بهره کافی را از دوره ببرند.
مهم است که این اهداف به خوبی ارائه شوند. درک درست از هدف دوره به فراگیران کمک می کند تا متوجه شوند دقیقا از آن دوره آموزشی چه می خواهند. این اهداف همچنین به عنوان اساس دروس مورد نظر در دوره آموزشی، طراحی فعالیت های آموزشی و ارزیابی های آموزشی هستند.

7 راه برای ارائه مهیج دروس

در ادامه 7 شیوه برای ارائه بهتر را بیان می کنیم. یکی از ساده ترین راه ها استفاده از لیست های نشان گذاری شده است که ممکن است به عدم ارتباط بین دو مورد از لیست منجر شود. برای کاهش این شکاف ارتباطی و آموزش موثر مطمئن شوید فراگیران  به روشی غیر از روش همیشگی با درس ارتباط برقرار می کنند. فراگیران ممکن است از یک مدل همیشگی اسلاید در ارائه کلاسی خسته شده باشند، باید بگوییم: دیگر نسل لیست های نشان گذاری شده تمام شده است!

هر طراح آموزشی خواهان جلب توجه مخاطب و داشتن ارائه آموزشی با بهره بالاست. طراحان تلاش بسیاری می کنند تا بتوانند دوره های آموزشی را برای کاربران جالب و قابل فهم کنند و مشارکت آنها در فرآیند آموزش را بالا ببرند.

اجازه دهید چند راه موثر و بی نظیر برای داشتن ارائه بهتر به شما نشان دهیم:

1. به فراگیران دروغ بگوئید!

دروغ گویی اخلاقی توجه فراگیران را جلب می کند. اگر راجع به یک نکته کلیدی در درس خود دروغ بگویید، آنها سعی می کنند به شما ثابت کنند اشتباه می کنید و توجه شان به موضوع جلب شود.

2. اینفوگرافیک ها

حافظه تصویری قدرت ماندگاری بالایی دارد؛ از اینفوگرافیک ها برای ارائه نکات کلیدی درس استفاده کنید .می توانید از آیکون ها، متن و تصاویر استفاده کنید. شما می توانید چند شی را با یکدیگر ترکیب کنید تا فهم آن آسان تر باشد.

3. ویدئو

کلیپ های تصویری کوتاه و ویدئو ها برای نشان دادن مفاهیم بسیار مناسب هستند. می توانید از مسائل مورد نظر در درس فیلم تهیه کنید و به فراگیران نشان دهید.

برای داشتن دانشجویان فعال، باید روش های متفاوت آموزشی را امتحان کنید. در آموزش خود می توانید از انواع و اقسام تصاویر، متون، ویدئو ها و ... برای جلب توجه دانشجویان استفاده کنید.

4. داستان های موفقیت

از افراد و یا سازمان های موفق در زمینه درس مطالبی تهیه کنید و آنها را با فراگیران به اشتراک بگذارید. در بیشتر موارد، این مطالب بسیار جالب و آموزنده هستند و باعث می شود تا دانشجویان به درستی اهداف درس را یاد بگیرند.

5. توجه  دانشجویان را جلب کنید

روی نکات کلیدی مرتبط با موضوع  با انواع و اقسام ابزارهای متنی تاکید داشته باشید. می توانید متن را روشن تر از بقیه قسمت ها کنید یا اندازه قلم نوشتاری را بزرگتر کنید و یا زیر آن خط بکشید.

6. سناریو پردازی

برای رسیدن به هدف آموزشی یک سناریو در نظر بگیرید. سپس از نکات آموزش داده شده به عنوان راه حل استفاده کنید. به راحتی یک مساله طرح کنید و سپس فراگیران را به چالش پاسخگویی دعوت کنید، آنها باید بتوانند با استفاده از مطالب آموزشی آن مساله را حل کنند.

7. بازی سازی

به آموزش خود بازی اضافه کنید. بازی های هوشمندی که بتوانند به یادگیری دانشجویان کمک کنند. پازل ها و معما ها از انواع بسیاری برخوردارند که شما می توانید از آنها برای رسیدن به هدف آموزشی استفاده کنید.

راهکارهای ارائه مهیج و کاربرپسند در آموزش الکترونیک

نتیجه گیری:

برای داشتن دانشجویان فعال، باید روش های متفاوت آموزشی را امتحان کنید. در آموزش خود می توانید از انواع و اقسام تصاویر، متون، ویدئو ها و ... برای جلب توجه دانشجویان استفاده کنید.

استفاده از ابزارهای جدید و به روز می تواند علاوه بر جلب توجه فراگیران، آنها را به موضوع درس علاقمند کند و قدرت یادگیری آنان را افزایش دهد.

صرف ارسال متون درسی فراگیران را به دروس علاقه مند نمی شوند. شما می توانید بعد از هر پاراگراف از یک تصویر یا ویدئوی کوتاه استفاده کنید. شما همچنین می توانید از فیلم های با کیفیت و یا انیمیشن های مرتبط نیز در این زمینه بهره بگیرید. یک طراحی بصری زیبا قطعا به یادگیری بهتر فراگیران منجر خواهد شد.

منابع:
Present Course Objectives In An Engaging Way
How to handle an irate customer call scenario

بخش آموزش الکترونیک سایت تبیان
تهیه: فائزه سید خاموشی،تنظیم: نیلوفر یاقوتی