تبیان، دستیار زندگی
از جمله مشکلاتی که دانشجویان و یادگیرندگان به خصوص فراگیران آموزشی با آن مواجه اند، اهمال کاری در انجام وظایف آموزشی است. هزاران سال است که اهمال کاری یا تعلل ورزی به معنای عقب انداختن کار امروز به فردا ایجاد مشکل کرده است. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

4 راه برای جلوگیری از اهمال  فراگیران آموزش الکترونیک

از جمله مشکلاتی که دانشجویان و یادگیرندگان به خصوص فراگیران آموزشی با آن مواجه اند، اهمال کاری در انجام وظایف آموزشی است. هزاران سال است که اهمال کاری یا تعلل ورزی به معنای "عقب انداختن کار امروز به فردا" ایجاد مشکل کرده است. در این مقاله، چهار راهکار برای جلوگیری از اهمال کاری فراگیران را با شما به اشتراک می گذاریم. 

چگونه از اهمال فراگیران آموزش الکترونیک جلوگیری کنیم؟

4 راه برای جلوگیری از اهمال  فراگیران آموزش الکترونیک

4 راه ممانعت از تنبلی فراگیران در آموزش الکترونیک

از نظر روان شناسی اهمال کاری به آینده محول کردن کاری است که تصمیم به اجرای آن گرفته ایم. این رفتار نامطلوب و نکوهیده به تدریج در وجود انسان به صورت یک خصیصه شخصیتی در می آید. گزارش های خود فراگیران عنوان می کند که 80 تا 95 درصد دانش آموزان گرفتار انواع تعلل هستند و 50 درصد اهمال کاران به طور پایدار دچار مشکلاتی در انجام تکالیف و دیگر امور آموزشی خود می شوند. یکی از متغیرهایی که به نظر می رسد با اهمال کاری در ارتباط است ویژگی های شخصیتی افراد است. در مطلب قبلی در مورد انواع افراد تنبل و اهمال کار صحبت کردیم که به طور خلاصه شامل 5 دسته زیر تقسیم نمودیم
1. بندباز زمان : از اضطراب، آدرنالین و استرسی که این صبر به ارمغان می آورد لذت می برند - تحت فشار می توانم به خوبی کار کنم!
2. نگران: ترس از شکست باعث می شود که تا لحظه آخر صبر کنند، در مورد نظرات دیگران و اینکه در نظر همتایان چگونه به نظر می رسند نگرانند.
3. ساعت خوش: فکر می کنند همیشه زمان زیادی برای تکمیل کار یادگیری دارند، و نیازی نیست که نزدیکی انتهای مهلت زمانی نگران باشند.
4. آرمان گرا: همیشه می خواهند بهترین باشند، این باعث می شود تبدیل به تنبل هایی شوند که برای هر مرحله فکر می کنند.
5. زنبور عسل پرکار: به وظایف آموزشی بسیار علاقه مندند، فقط زمان کافی در طول روز ندارند! آنها زمان کم می آورند و آنقدر کار را  به تعویق می اندازند تا بتوانند مسائل مهم تر خود را انجام  دهند.

در ادامه 4 راهکار مناسب برای برخورد با اهمال کاران در آموزش الکترونیک صحبت می کنیم.

1. حذف موارد عمومی گمراه کننده

فراگیران دنبال چیزی هستند تا حواسشان را از درس پرت کند. برای مثال، نیم ساعت خود را در رسانه های اجتماعی فقط برای دور بودن از درس سپری می کنند. برای همین، شما باید این حواس پرت کن ها، مانند موزیک زمینه یا طراحی شلوغ صفحات را از طراحی دوره الکترونیک خود حذف کنید! اگر از ابزارهای اجتماعی مانند انجمن ها در دوره خود استفاده می کنید، بحث آنلاین را مدیریت کنید تا از توجه فراگیران به درس مطمئن شوید.

2. قرار دادهای تمرین ایجاد کنید

در برخی موارد، فراگیران تنها نیازمند توجه هستند. ایجاد یک قرارداد تمرین، به آنها در اجرای برنامه کمک می کند. آنها همچنین می توانند اهدافشان را شخصی سازی کنند و یک برنامه زمانی مناسب برای خود در نظر بگیرند. یک قرارداد تمرینی معمولا از موارد مهم و لیستی از منابع و فعالیت های آموزشی تشکیل شده که فراگیران آموزش الکترونیک از آن برای رسیدن به اهدافشان استفاده می کنند، قراردادها همچنین تعهد و انگیزه فراگیر را افزایش می دهد چرا که به این وسیله آنها می دانند برای فعالیت هایشان نتایجی در نظر گرفته شده، حتی اگر آن نتایج برای خود و اساتیدشان نا امید کننده باشد.

تنبل ها ممکن است متوجه نشوند که تنبلی می کنند. ممکن است متوجه نباشند که چرا کارها را به آخر وقت موکول می کنند. برای همین مهم است که باورها، تفکر، ارزش ها و مفروضاتشان را تحریک کنیم. باید آنها را به تحلیل دلایل تلف کردن وقت برای انجام دادن وظایفشان تشویق کنیم.

3. زمان استراحت در نظر بگیرید.

فراگیران آنلاین که کمی تنبل هستند، معمولا نیاز به زمان کوتاهی برای استراحت دارند. زمان استراحت باعث می شود مغز آنان فرصتی برای آماده شدن برای مرحله بعدی آموزش را داشته باشد. برای مثال، بازی کردن با بازی های مخصوص آموزش الکترونیک یا مشارکت در یک بحث آنلاین می تواند راه سرگرم کننده و هیجان انگیزی برای آرامش ذهنی فراگیران و آماده شدن برای فعالیت بعدی باشد.

4 راه برای جلوگیری از اهمال  فراگیران آموزش الکترونیک

4. آگاهی و شناخت فراگیران را تحریک کنید

تنبل ها ممکن است متوجه نشوند که تنبلی می کنند. ممکن است متوجه نباشند که چرا کارها را به آخر وقت موکول می کنند. برای همین مهم است که باورها، تفکر، ارزش ها و مفروضاتشان را تحریک کنیم. باید آنها را به تحلیل دلایل تلف کردن وقت برای انجام دادن وظایفشان تشویق کنیم. برای مثال، آیا آنها از شکست می ترسند؟ آیا همیشه وقت کم می آورند؟ آیا فکر می کنند کار ارزشمند آنها مورد توجه واقع نمی شود؟ کمک کنید آنها ریشه مشکلاتشان را پیدا کنند تا بتوانند موانع جلو راهشان را بردارند.

تنبل ها گاهی از عدم داشتن مهارت های مدیریت زمان و سازماندهی رنج می برند،که مانع از رسیدن به توان واقعی آنها می شود. مهم است که روی این قابلیت ها در طراحی دوره خود تمرکز کنید. مانند پیشنهاد شبیه سازی آموزش، سناریو های بخش بندی و بازی که توسعه مهارت ها را تسهیل می کند.

تنبل ها گاهی از عدم داشتن  مهارت های مدیریت زمان و سازماندهی رنج می برند، که مانع از رسیدن به توان واقعی آنها می شود. مهم است که روی این قابلیت ها در طراحی دوره خود تمرکز کنید، مانند پیشنهاد شبیه سازی آموزش، سناریو های بخش بندی و بازی که توسعه مهارت ها را تسهیل می کند. همچنین می توانید روی مزایای نقاط عطف و اولویت دهی برای انگیزش بیشتر آنها تاکید کنید.

  
منابع :
elearningindustry.com
How to Prevent Learner Procrastination in eLearning?
How Busy eLearning Professionals Can Improve Their Time Management Skills 

بخش آموزش الکترونیک سایت تبیان
تهیه: فائزه سید خاموشی، تنظیم: نیلوفر یاقوتی