تبیان، دستیار زندگی
یکی از روشهای مفید برای فراخوانی (یادآوری و مرور اطلاعات) در آموزش الکترونیک خلاصه کردن موضوع و قرار دادن آن به صورت آنلاین است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

6 راه برای بهبود یادآوری در آموزش الکترونیک (1)

یکی از روش های مفید برای فراخوانی (یادآوری و مرور اطلاعات) در آموزش الکترونیک خلاصه کردن موضوع و قرار دادن آن به صورت آنلاین است. دانشجویان برخط با این راه تشویق می شوند تا اطلاعات را به زبان خود بیان کنند و دانش و ادراک خود را بهبود ببخشند. در این مقاله، 6 راه برای بهبود فراخوانی فعال در آموزش الکترونیک بیان می کنیم تا به این وسیله تجربه آموزش الکترونیک به یادماندنی تری داشته باشیم.

6 راه برای بهبود یادآوری در آموزش الکترونیک(1)


دو روش مختلف برای مرور کردن اطلاعات وجود دارد: فعال و غیر فعال. 
مرورهای غیرفعال نیازمند دخالت های کمی هستند. دانشجویان الکترونیک به آسانی مطالب را می خوانند یا گوش می دهند با این امید که بخشی از آن را فرا خواهند گرفت. فراخوانی فعال شامل تلاش و تمرکز بیشتری است. دانشجویان الکترونیک باید اطلاعات را به یک سوال یا مسئله ربط دهند تا باعث به یادآوری نکات مرتبط شوند.
فراخوانی فعال مانند سوسو زدن یک نور در مورد ایده ها و مفاهیم اساسی است. ذهن مجبور است که روی یک موضوع تمرکز کند و آن را به حافظه بلندمدت منتقل کند. در اینجا 6 مورد از موثرترین راه های به کارگیری تکنیک های فراخوانی فعال و افزودن آن به یک طرح آموزش الکترونیک عنوان شده است.

1. پیشنهاد یک pop quiz

وجود فقط یک سوال، ذهن ما را به توجه و تمرکز بر روی موضوع مجبور می کند. انسان ها کنجکاو و جستجوگر هستند. هنگامی که یک سوال وجود دارد، ما برای یافتن پاسخ آن سوال احساس نیاز می کنیم. شما می توانید از این غریزه اساسی بشر استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که با اضافه کردن مسابقه پاپ به طراحی دوره های آموزش الکترونیک خود بر نکات کلیدی، به همراه جزئیات مهمی که نشان می دهند، اشاره داشته اید و به اندازه کافی ذهن مخاطب را درگیر آن کرده اید. برای مثال، یک پاورقی که در جریان آموزش به آن اشاره شده است.

وجود فقط یک سوال، ذهن ما را به توجه و تمرکز بر روی موضوع مجبور می کند. انسان ها کنجکاو و جستجوگر هستند. هنگامی که سوالی مطرح می شود، ما برای یافتن پاسخ آن سوال احساس نیاز می کنیم. شما می توانید از این غریزه اساسی بشر استفاده کنید.

حتی امکان ایجاد یک pop quiz  مشارکت فراگیران را افزایش خواهد داد. این به این خاطر است که  آنها می دانند یک ارزیابی الکترونیک غیرمنتظره می تواند در هر زمانی اتفاق بیافتد، که نیازمند توجه بیشتری از جانب افراد خواهد بود. سوال های چند گزینه ای برای اندازه گیری دانش بسیار مناسب است، اما در مقابل طرح سوالات باز، برای تحلیل کمی مناسب است. برای مثال، تعیین سطح و اینکه آیا دانشجویان در همه مراحل مشارکت دارند.

2. پرسیدن سوالات قانع کننده

آزمون تنها یکی از راه های به کارگیری سوالات آنلاین در طراحی دوره آموزشی شماست. پاسخ دهی به سوالات فکری نیز نیازمند بازخوانی فعال است، همانطور که فراگیران فرضیات را به چالش می کشند و ایده های کلیدی را به یاد می آورند. به جای پرسیدن معمولی سوال چه چیزی از آموزش امروز یاد گرفتید؟ به سوالات خلاقانه دیگر فکر کنید. سوالات قدرتمند و عمیق ارتباط گسترده تری با فراگیر ایجاد می کند. این سوالات باعث می شوند تا فراگیران به چگونگی استفاده از اطلاعات برای غلبه بر چالش ها و رسیدن به اهداف فکر کنند. برای مثال، سوال " چگونه از این دانش جدید برای بهبود کارایی خود استفاده خواهید کرد؟" بازخوردها و تحلیل شخصی را تسهیل می کند.
فراگیران برخط باید از همه دانشی که تاکنون کسب کرده اند برای حل مسئله استفاده کنند که شامل اطلاعاتی که به تازگی آموخته اند و نیز ایده ها و مفاهیم که در حافظه بلندمدت خود دارند، می شود.

6 راه برای بهبود یادآوری در آموزش الکترونیک(1)

3. افراد را به خلاصه سازی خلاقانه تشویق کنید.

زمانی که از فراگیران خواسته می شود اطلاعات را به خاطر بیاورند احساس استرس و خستگی به آن ها منتقل می شود. آنها  اضطراب دارند زیرا  مطمئن نیستند بتوانند همه چیز را به خاطر بسپارند. آنها خسته هستند چرا که مجبور هستند تا همه چیز را به یاد داشته باشند.  

دو روش مختلف برای مرور کردن اطلاعات وجود دارد: فعال و غیر فعال. فراخوانی فعال مانند سوسو زدن نور در مورد ایده ها و مفاهیم اساسی است. ذهن مجبور است که روی یک موضوع تمرکز کند و آن را به حافظه بلندمدت منتقل کند، از فراخوانی فعال استفاده کنید.

با این حال، شما می توانید با یک رویکرد خلاق، جذاب و سرگرم کننده این حس را از آن ها دور سازید. می توانید از فراگیران برای ساخت و ایجاد یک وبلاگ و یا گالری تصاویر آنلاین استفاده کنید تا از این راه ایده های اصلی را برجسته کنید. مخاطبان را به چندین گروه تقسیم کنید و به هرکدام یک اعلان یا مسئله تخصیص دهید. سپس از آنها بخواهید ویدئویی را به صورت آنلاین ایجاد کنند. تمام این فعالیت های آموزش الکترونیک نیاز به تفکر انتقادی و مهارت های خلاق دارند اما این فرصت را به فراگیران می دهد تا بتوانند مهارت های فناوری خود را بهبود بخشند و منابع جدید آنلاینی را کشف کنند. به عنوان مثال، آنها باید از مقالات، وب سایت ها و ابزارهای نوشتاری آموزش الکترونیک به منظور بهبود مهارت فراخوان فعال خود استفاده کنید.
ادامه دارد...

 

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان
تهیه: سید خاموشی

منابع 
How To Enhance Active Recall In eLearning” CHRISTOPHER PAPPAS”
enhance-active-recall-elearning