تبیان، دستیار زندگی
هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر بررسی و تدوین روش بهینه در تغذیه، پوشش، ابزار و امکانات مناسب در یک شب رصدی، با توجه به شرایط متغیر سایت های رصدی بود....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ابزار و امکانات مناسب در یک شب رصدی

ابزار و امکانات مناسب در یک شب رصدی

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: ابزار و امکانات مناسب در یک شب رصدی
نام ارائه دهنده/دهندگان: مهسان منوچهری، بشرا گنجی، سنا حقیری، فاطمه صائمی
 زمینه و نوع پروژه: نجوم
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: دبیرستان فرزانگان 8 تهران (دوره اول)

چکیده

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر بررسی و تدوین روش بهینه در تغذیه، پوشش، ابزار و امکانات مناسب در یک شب رصدی، با توجه به شرایط متغیر سایت های رصدی بود.

مقدمه

رصدگران نیز مانند دوندگان دو ماراتن به تغذیه مناسب نیاز دارند و لازم است برای انجام رصدی موفق از مواد غذایی مفید و مناسب استفاده کنند و نکاتی را رعایت کنند. تغذیه مناسب تغذیه ای است که شامل تمام گروه های مواد غذایی باشد که مهم ترین آن ها کربوهیدرات ها هستند که انژی لازم در طول رصد را تامین می کنند.

مواد غذائی مورد نیاز بدن به دو گروه درشت مغذی ها (کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها) و ریز مغذی ها (املاح معدنی و ویتامین ها) تقسیم می شوند. این مواد را می توان در چهار گروه گوشت و پروتئین، میوه و سبزیجات، لبنیات و پنیر و نان و غلات یافت. اولین و مهمترین ماده تامین کننده انرژی در بدن که هضم سریعی دارد و به سرعت جذب بدن می گردد، کربوهیدرات ها هستند.

پس از کربوهیدرات ها بدن برای تامین انرژی خود به سراغ چربی ها می رود و برای اینکه فشار عضلات افت نکند مصرف پروتئین ضروری است.

لازم است غذاهای کم حجم و پر انرژی را در وعده های غذایی قبل از رصد (دو تا سه ساعت قبل از رصد) قرار داد. غذاهایی مانند: گوشت گاو، ماهی و تخم مرغ یا بادام، دانه کدو تنبل و کنجد و موز نیز، کمک شایانی به بیدار ماندن و البته هوشیار ماندن می کند. برای بیدار ماندن باید مصرف مواد قندی و نشاستهای را کاهش داد تا حالت خواب آلودگی ایجاد نشود و مصرف سبزیجات خام یا پخته، آجیل، کنسرو سبزیجات یا حبوبات و مرغ می تواند راهکار خوبی برای حل مشکل خواب آلودگی باشد.

در گروه نوشیدنی ها آب میوه رقیق شده یا شیر گرم به همراه عسل انتخاب خوبی می باشد اما به هیچ عنوان مصرف نوشابه و دوغ توصیه نمی شود.

دریافت آب حتی ضروری تر از انرژی است، زیرا بدن قادر است بدون غذا چندین هفته زنده بماند اما بدون آب بیش از چند روز نمی تواند به زندگی ادامه دهد. خروج آب از بدن حرارت بدن را تعدیل می کند و کافی نبودن آب اثرات مخربی بر خون، مغز و عضلات دارد. میزان آب مورد نیاز به میزان کالری مصرفی بستگی دارد، به ازای هر کیلو کالری مصرفی ۱ تا ۱.۵ میلی لیتر آب لازم است.

ابزار و امکانات مناسب در یک شب رصدی

آب آشامیدنی باید خنک، صاف، بی بو، و دارای اکسیژن و کمی املاح باشد. در برخی از مناطق مخصوصا مناطق کویری به دلیل املاح زیاد، آب طعم نامطلوبی دارد. طعم نامطلوب آب را می توان با افزودن آب میوه های اسیدی مانند لیمو، شربت ها، آب میوه های تغلیظ شده و خنک کردن آب برطرف کرد.

یکی دیگر از ارکان مهم در رصد، پوشش است. از آن جایی که بیشتر سایت های رصدی واقع در مناطق کویری و بیابانی هستند چگونگی پوشیدن لباس و انتخاب آن دشوارتر می شود و لازم است لباس های رصدگران دارای لایه های متفاوت باشد که هرکدام از این لایه ها با توجه به شرایط متفاوت آب و هوایی مورد استفاده قرار می گیرند.

 لباس باید سبک و کم حجم باشد و در روز های گرم و شب های سرد بیابان به پوششی نیاز است که در هر دو حالت مورد استفاده قرار گیرد. سیستم لایه ای، با بالا و پائین رفتن حرارت بدن و شرایط جوی سازگار است و با حداقل وزن و حجم لباس، حرارت بدن را در سطح مطلوبی حفظ می کند.

ابزار و وسایل مورد نیاز در رصد

تاکنون گفته شد در سفر های رصدی می توان از ابزارها و وسایلی بسیار کاربردی امّا ازران تر و سبک تر بهره برد. در این بخش از پژوهش، درباره برخی از این ابزار ها به طور مفصل و جزئی، معرفی و توضیح داده شده است.

پتوی نجات:

عایق ساخته شده از کامپوزیت و کوالیت می باشد که برای سرما و گرما و حفظ دمای بدن تا سی درجه سانتی گراد زیر صفر کاربرد دارد. این پتو ضد سرما، ضد آب، ضد باد و ضد آفتاب است. سمت نقره ای آن جهت گرما و سمت طلایی آن جهت سرما استفاده می شود.

لیوان تاشو:

بدنه این لیوان را می توان به راحتی تا کرد. به دلیل این ویژگی این لیوان را به نام لیوان تاشو نام گذاری کرده اند. همچنین در کنار درب متصل به آن خط های اندازه گیری وجود دارد که در مواقع خاصی می توان از آن بهره برد.

زیرانداز کیسه خواب:

این زیرانداز از فوم های عایق ساخته شده است. این فوم ها دارای هزاران حفره بسته حاوی هوای عایق حرارتی مناسبی هستند. همچنین باید گفت به دلیل داشتن ضخامت کافی و قابلیت فشرده شدن کم عایق بسیار خوبی می باشند.

باد گیر:

این کیسه با جنس سبک و استحکام خود توانایی کم حجم کردن لباس ها را در سفر های رصدی دارد.

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر بررسی و تدوین روش بهینه در تغذیه، پوشش، ابزار و امکانات مناسب در یک شب رصدی، با توجه به شرایط متغیر سایت های رصدی بود.

دانش آموزان برای انتخاب بهترین طرح اول به همایش نجومی انجمن نجوم ایران رفته و از کارشناسان، استاد های نجوم و رصدگران حرفه ای سوال هایی پرسیده شد و نتیجه آن بود که برای رصد مفید به اطلاعاتی نیاز است که این اطلاعات می توانند از روش های علمی و یا تجربی به دست آمده باشند.

تحقیقات اولیه با استفاده از منابع متنوعی شروع شده، برای اطلاعات اولیه به کتابخانه مدرسه و کتابخانه های معتبر مراجعه کرده و کتاب های مرتبط را یافته و با مطالعه کتاب ها مطالب اولیه آماده شدند. مرحله بعدی در جستجو مقاله های معتبری که مرتبط با موضوع باشند انجام شد و بعد در سایت های معتبر و مجلات نجوم تحقیقات گسترده و کاملی انجام داده شد.

سپس با مشاهده انواع فیلم ها و عکس آموزشی مرتبط با پروژه اطلاعات تکمیل شد. در هر مرحله از جمع آوری اطلاعات سوالات مطرح شده از کارشناس و استاد راهنما پرسیده می شد. پس از جمع آوری اطلاعات دقیق و کامل، اطلاعات به دست آمده خود را طبقه بندی و مرتب کرده و اطلاعاتی کامل و جامع به دست آمد.
 

مهارت های کسب شده
1. چگونگی تفکر طراحی
2. چگونی پژوهش و استخراج مطالب
3. آشنایی با استاندارهای طراحی و نحوه ارائه ایده در گام های اولیه و نهایی
4. آشنایی با روش های ایده یابی
5. آشنایی با نگارش مقاله

بخش پروژه های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه: مهدی رحمانی،تنظیم: نیلوفر یاقوتی