تبیان، دستیار زندگی
ام دومین مرحله «اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی» در کشور تونس به میزبانی دولت این کشور، از تاریخ 16 تا 18 نوامبر 2005 میلادی برابر با 23 تا 25 آبان سال 1384 شمسی برگزار شد. در این مرحله، موضوعات مربوط به توسعه فن‌‏آوری اطلاعات و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كارگاه اخلاق IT و حریم خصوصی در اسلام

دومین مرحله «اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی» در کشور تونس به میزبانی دولت این کشور، از تاریخ 16 تا 18 نوامبر 2005 میلادی برابر با 23 تا 25 آبان سال 1384 شمسی برگزار شد.

در این مرحله، موضوعات مربوط به توسعه فن‌‏آوری اطلاعات و ارتباطات و نیز پیشرفت‌های به دست آمده در زمینهIT، مورد توجه اندیشمندان و بحث و ارزیابی صاحب‌نظران این حوزه قرار گرفت.

در جنب این اجلاس جهانی، کارگاهی با عنوان «اخلاق فن‌‏آوری اطلاعات و حریم خصوصی در اسلام» برگزار گردید. حجت الاسلام‌والمسلمین دکتر حمید شهریاری، مدیر مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و عضو هیأت علمی سازمان سمت در این کارگاه، ضمن توصیف اجمالی اخلاق فناوری اطلاعات، لزوم رسیدگی‌های اخلاقی در این حوزه را گوشزد نمود.

هویت مجازی به عنوان یکی از ریزموضوعات اخلاق فناوری اطلاعات و نیز حریم خصوصی در اسلام، از جمله مباحث مطرح شده در این کارگاه بود که به زبان انگلیسی ارائه گردید.

شهریاری در این باره ابراز داشت: «امروزه اشخاص با هویت‌های مجازی در فضاهای الکترونیکی ظاهر می شوند و با یکدیگر به گفتگو می پردازند و گاهی با هم قول و قرارهایی نیز می‌گذارند. حتی برخی اوقات از این نکته غافل می شوند که با کسی سخن می گویند که کاملا هویتی جدا از آنچه به ظاهر بروز داده است، دارد. بدیهی است که این هویت مجازی می تواند اهدافی زشت و یا مقاصدی ارزشی و مثبت را به دنبال داشته باشد».

حریم خصوصی، از دیگر عناوینی بود که در این کارگاه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. تعریف، تعیین محدوده و بیان حکم ارزشی حریم خصوصی، سه موضوع اصلی مباحث مطرح شده در این زمینه بود. شهریاری در این خصوص ابراز داشت: «اسلام، حریم خصوصی افراد را محترم دانسته و رعایت آن را لازم شمرده است؛ چنان که در سوره «حجرات» از تجسس در احوال شخصی افراد ممانعت به عمل آمده است و یا در سوره نور ورود به خانه اشخاص بدون اجازه صاحب آن از نظر اخلاقی ناپسند و نادرست به شمار آمده است».

گفتنی است، در این کارگاه علمی، دلالت‌های مختلف آیات قرآن کریم درباره حریم خصوصی افراد مورد کنکاش و بررسی قرار گرفت.