تبیان، دستیار زندگی
هر چند هنوز مشخص نیست تازه ترین وعده مسئولان مبنی بر ورود هواپیما های نو به ایران در پاییز امسال محقق می شود یا نه، دیگر کارویژه های وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل هوایی دنبال می شود،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آغاز پرواز  مستقیم لندن - تهران

هر چند هنوز مشخص نیست تازه ترین وعده مسئولان مبنی بر ورود هواپیما های نو به ایران در پاییز امسال محقق می شود یا نه، دیگر کارویژه های وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل هوایی دنبال می شود، چنانکه از سرگیری پرواز های مستقیم به ایران یا ایجاد پرواز های جدید میان ایران و دیگر کشور ها در حال انجام است.

بخش اقتصاد تبیان

پرواز

هر چند هنوز مشخص نیست تازه ترین وعده مسئولان مبنی بر ورود هواپیما های نو به ایران در پاییز امسال محقق می شود یا نه، دیگر کارویژه های وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل هوایی دنبال می شود، چنانکه از سرگیری پرواز های مستقیم به ایران یا ایجاد پرواز های جدید میان ایران و دیگر کشور ها در حال انجام است.

در تازه ترین مورد بر اساس خبری که روز گذشته روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت هواپیمای بریتیش ایرویز پس از چهار سال وقفه بار دیگر در فروگاه امام(ره) به زمین نشست.

 از نوسازی ناوگان هوایی تا پرواز های داخلی

هر چند افراد و گروه هایی هستند که با مخالف سرایی عجیب و غریب نوسازی و توسعه ناوگان هوایی ایران را زیر سوال می برند، اما بنابر اطلاعاتی که هم توسط مسئولان و هم توسط کارشناسان انجام شده است وضعیت ناوگان هوایی ایران اصلا مساعد نیست.

تحریم ها علیه دولت ایران موجب شده است ایران برای چند دهه امکان خرید هواپیمای نو و مناسب و حتی قطعات کاربردی هواپیما برای تعمیر هواپیما های موجود را نداشته باشد. خرداد امسال علی عابد زاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه ناوگان هوایی ایران بسیار فرسوده است گفت: «از بین 250 هواپیمای موجود در کشور 230 هواپیما نیازمند جایگزینی است.»

در این راستا قرارداد هایی با مهم ترین شرکت های هواپیمایی دنیا در پسابرجام به امضا رسید و آن طور که مسئولان اعلام کردند ایران با ایرباس و بوئینگ برای خرید هواپیما های نو به توافق رسید.

با وجود این، در واکنش هایی عجیب رسانه های منتسب به طیف های خاص مدام با انتشار تحلیل ها و گزارش هایی تلاش ایران برای خرید ایرباس و بوئینگ را محکوم کردند. مشکلاتی که بر سر راه ورود هواپیماهای جدید به ایران به وجود آمد مزید بر علت شد تا دلواپسان ایرباس و بوئینگ دولت را سخت مورد انتقاد قرار دهند.

واقعیت این است که ابتدا ادامه تحریم های دلاری و پس از آن مصوبه کنگره آمریکا مبنی بر عدم فروش هواپیما به ایران باعث به تاخیر افتادن ورود هواپیماهای نو به ایران شد. از آنجا که تحریم بوئینگ می تواند در قرارداد  ایران با دیگر شرکت ها از جمله ایرباس مشکل ایجاد کند، هنوز ایران موفق به وارد کردن ایرباس نیز نشده است.

با وجود این، آن طور که مسئولان عنوان می کنند در این زمینه پیگیری ها در حال انجام است. در یکی از آخرین اظهارنظرها در این باره عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، عنوان کرده است: «اولین سری از هواپیماهای جدید ایرباس احتمالا تا اواخر پاییز وارد ناوگان هوایی کشورمان می شود.

بنابراین تا آن زمان قرارداد نهایی شده است.  بخشی از این قرارداد در رابطه با موضوعات تکنیکال است. بخشی دیگر از این قرارداد به موضوعات مالی اختصاص دارد که در حال انجام است و مراحل نهایی را طی می کند. بخش دیگر این قرارداد مربوط به مقرارت روابط بین الملل و گرفتن مجوز اوفک (سازمان زیر مجموعه وزارت خزانه داری آمریکا) است که نسبت به اخذ این مجوز خوشبین هستیم.»

به جز مساله نوسازی ناوگان هوایی کارویژه های دیگری نیز در این حوزه وجود دارد که از سرگیری پرواز های متوقف شده و ایجاد پرواز های مستقیم جدید از مهم ترین آنها به شمار می رود.

ایرلاین های خارجی در ایران

بر اساس گزارشی که خرداد امسال منتشر شد از زمان حل مناقشه هسته یای میان ایران و غرب و برداشته شدن تحریم یها علیه ایران که در زمستان پارسال رخ داد، چیزی نزدیک به 10 پرواز مستقیم از تهران به کشورهای اروپایی و بالژس یا هم  اکنون راه  اندازی شده یا اینکه به  زودی برقرار می یشود.

این مساله به واقع تحقق وعده ای است که آخوندی پس از لغو تحریم ها داده بود. او عنوان کرده بود: «به  زودی پرواز مستقیم از ایران به همه جای دنیا برقرار می ی شود.» گزارش ها در این زمینه حاکی از آن است که درست پس از لغو تحریم ها علیه ایران یعنی در سی  ام دی پارسال یک فروند هواپیمای مسافربری شرکت هواپیمایی ایران ایر با پرواز 232 پاریس فرودگاه «اورلی» در پاریس را ترک کرد و در فرودگاه امام خمینی تهران به زمین نشست.

چند هفته بعد از این رخداد، رسانه یهای خارجی خبر از همکاری پروازی دوباره میان ایران ایر و شرکت «بریتیش ایرویز» دادند. مسئولان شرکت هواپیمایی «بریتیش ایرویز» اعلام کردند که از تابستان سال جاری میلادی پروازهای خود به مقصد ایران را از سر می ی گیرند و از زمستان سال جاری میلادی این پروازها به صورت روزانه خواهد بود.

بریتیش ایرویز از سال 1946 پرواز مستقیم تهران- لندن را برقرار کرده بود اما چهار سال پیش به بهانه تحریم ها این پرواز متوقف شد.

اخبار تازه از تحقق وعده بریتیش ایرویز حکایت دارد. نخستین هواپیمای شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز، پس از چهار سال وقفه در پرواز به تهران، ساعت شش و 15 دقیقه جمعه در فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) به زمین نشست.

این پرواز ساعت 21 روز پنجشنبه به وقت محلی، فرودگاه لندن را با شماره پرواز 153ترک کرد و ساعت 6:15 صبح جمعه با هدایت «کامی حسینی» خلبان انگلیسی ایرانی تبار در فرودگاه امام خمینی(ره) فرود آمد.

با از سرگیری پروازهای بریتیش ایرویز به ایران، اکنون پرواز مستقیم بین تهران و لندن در هر هفته به 9 پرواز افزایش یافت که شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران سه پرواز تهران - لندن و بالژس و بریتیش ایرویز لندن - تهران و بالژس انجام می یدهند.

از سرگیری پرواز های مستقیم به ایران تا حد زیادی منفعت اقتصادی برای ایران و مسافران ایرانی دارد. در سال های اخیر و به دنبال لغو پرواز های مستقیم برخی ایرلاین ها به ایران مسافران ایران برای بسیاری از مقاصد مجبور به دو یا چند سفر هوایی بودند. آنها مجبور به رفتن به ترکیه یا امارات می شدند تا از آنجا به مقصد اصلی خود پرواز کنند. این مساله باعث ریختن پول اضافی به جیب ایرلاین های کشور همسایه و هزینه تراشی بیهوده برای مسافران ایرانی می شد.


منبع: افکار نیوز