تبیان، دستیار زندگی
نشریه هزل نویس فرانسوی شارلی ابدو ، با ترسیم تصاویر توهین آمیز به قربانیان زلزله چند روز پیش ایتالیا یک بار دیگر حادثه ساز شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاریکاتور توهین آمیز "شارلی ابدو"

نشریه هزل نویس فرانسوی "شارلی ابدو" ، با ترسیم تصاویر توهین  آمیز به قربانیان زلزله چند روز پیش ایتالیا یک بار دیگر حادثه ساز شد.

فرآوری: ع. امانی - بخش سیاست تبیان

کاریکاتور، کاریکاتور توهین آمیز، کودک سه ساله سوری، داعش، اخبار داعش، جنگ سوریه، مجله شارلی ابدو

نشریه فرانسوی "شارلی ابدو" (Charlie Hebdo) ، چند سالی است که به روش های مختلف سعی بر توهین به مقدسات و مذاهب مختلف از مسیحیت تا اسلام را دارد ؛ البته این موج توهین های این نشریه تنها به مقدسات محدود نمی شود بلکه اهالی "شارلی ابدو" علاقه ی خاصی به یافتن سوژه های خاص در سراسر جهان و به سخره گرفتن آن بدون در نظر گرفتن حق و ناحق بودنش هستند. این نشریه که قبلاً با توهین به مقدسات اسلام خشم جهان اسلام را برانگیخته بود اخیرا کاریکاتوری با عنوان "زلزله به سبک ایتالیا" منتشر کرده و در آن قربانیان را بر اساس میزان جراحت  هایشان به یکی از غذاهای ایتالیایی تشبیه کرده است. (زمین  لرزه شدید در «آماتریس» به کشته شده بیش از 180 نفر منجر شد.)

شارلی ابدو : اگر آیلان زنده بود {در آلمان} به زنان تجاوز می  کرد.

"شارلی  ابدو" به یکی از قربانیان که سر و صورتی خون  آلود دارد ، "پنه" (نوعی پاستا) با سس گوجه فرهنگی لقب داده و زنی که  سر و صورتی کبود دارد را با اسم غذای "penne au gratin" مشخص می  کند. عده  ای از قربانیان که اجسادشان بین ساختمان  ها جا مانده و پاهایشان بیرون است به "لازانیا" تشبیه شده  اند!.
اقدام بحث   آنگیر شارلی  ابدو بلافاصله با واکنش های فراوانی روبرو شد. "سرجیو پروزی" ، شهردار شهر ویران  شده "آماتریس" این کاریکاتور را "هزلی نامطلوب و شرم  آور" توصیف کرد. وی گفت: "همیشه از طنز استقبال می  شود اما شما نمی  توانید درباره فجایع و کشته شدگان هزل بگویید."
کاربران نیز در شبکه  های اجتماعی نیز واکنش گسترده  ای به اقدام شارلی  ابدو نشان داده و آن را محکوم کرده  اند.


کاریکاتور توهین آمیز علیه کودک سه ساله سوری
شارلی ابدو : "اگر آیلان زنده بود {در آلمان} به زنان تجاوز می  کرد." این تیتر را چندی پیش مجله فرانسوی " شارلی ابدو" منتشر کرد. پس از اقدام مجله شارلی ابدو در شماره جدید خود با کاریکاتور توهین آمیز که در آن نوشته بود : "اگر آیلان زنده بود {در آلمان} به زنان تجاوز می  کرد." موجی از واکنش  های تند به این مجله صورت گرفت. همزمان با جشن  های سال نو میلادی 2016 در آلمان ، شماری از مهاجران در شهر "کولونیا" آلمان به زنان آلمانی تجاوز می  کنند.

کاریکاتور، کاریکاتور توهین آمیز، کودک سه ساله سوری، داعش، اخبار داعش، جنگ سوریه، مجله شارلی ابدو
به تمسخر گرفتن آوارگان سوری و جسد کودک سه ساله

بعد از این اقدام شارلی ابدو، انتقاد های گسترده  ای در شبکه  های ارتباطی و اجتماعی صورت گرفت و کاربران ، آن را به تبعیض نژادی متهم کردند. بسیاری از کاربران توئیتر با انتقاد از این کاریکاتور، آن را "چندش  آور" ، "بی  ذوق" و تبعیض آمیز و اقدامی اسلام هراسانه توصیف کردند.
هفتم ژانویه 2015، دو فرد مسلح با حمله به دفتر مجله طنز شارلی ابدو و تیراندازی به کارکنان آن، 12 نفر را کشته و 10 نفر دیگر زخمی کردند. علت این حمله توهین مجله مذکور به "ابوبکر البغدادی" سرکرده داعش گفته شد. این برای چندمین بار است که شارلی ابدو به موضوع آیلان می  پردازد.


شارلی ابدو
شارلی با همه اعتقادات مخالف بود و فریاد بی دینی و لائیسیته سر می داد. به مقدسات هیچ دین و مذهبی رحم نمی کرد. تصاویری مستهجن از حضرت عیسی (علیه السلام) ، حضرت مریم (سلام الله علیه) ، پیامبر اسلام (صلوات الله علیه و آله) ، طرح های موهن نسبت به مسلمانان و شخصیت  های سیاسی و مذهبی جهان نشان ازین داشت که این نشریه هیچ پایبندی به هیچ قانون و ارزش و دین و مکتبی ندارد و اساس آن بر اهانت بنا شده است.

کاریکاتور، کاریکاتور توهین آمیز، کودک سه ساله سوری، داعش، اخبار داعش، جنگ سوریه، مجله شارلی ابدو
توهین به مسیحیت و حضرت مریم (سلام الله علیها) در مجله شارلی ابدو

شعار این نشریه نیز که در بالای صفحه اول هر شماره نوشته می  شود نیز در نوع خود جالب توجه و موید بی  قیدی این هفته  نامه در تولید محتوای توهین  آمیز به ادیان و پیروان آنان است. شعار این مجله ؛ Journal Irresponsable  با مفهومی نزدیک به "مجله بدون مسئولیت" است.
به هر حال آنچه که حائز اهمیت است ؛ نوع آزادی بیان رسانه ها می باشد. در زمانی که اوضاع سیاسی اکثر کشورهای جهان بحرانی و تروریست ها در حال جولان دادن هستند این روش ، تنها راه را بر آنان همراه می سازد و اوضاع جهانیان را به هم ریخته تر. توهین به مقدسات مذاهب مختلف و همچنین به سُخره گرفتن قربانیان حملات تروریستی ، نه تنها نقض آزادی بیان است بلکه واکنش های شدید را نیز به دنبال خواهد داشت که نتیجه ی آن جز ایجاد تنش و برانگیختن خشم اقشار مختلف مردم جهان چیزی به دنبال نخواهد داشت. پس در چنین شرایط بحرانی و جنگ آلود ، باید به آرامش فضای سیاسی کمک کنیم و نه تنش زایی.


منابع : خبرگزاری فارس / مشرق نیوز