تبیان، دستیار زندگی
در جلسه گزارش دهی طرح های در دست انجام پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام دکتر علی آقانوری، محقق طرح ائمه علیهم السلام از نگاه اصحاب، گزارشی از روند این طرح ارائه کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تهیه و تألیف 260 صفحه از طرح « ائمه علیهم السلام از نگاه اصحاب »

در جلسه گزارش دهی طرح های در دست انجام پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام دکتر علی آقانوری، محقق طرح ائمه علیهم السلام از نگاه اصحاب، گزارشی از روند این طرح ارائه کرد.

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان
م

در این جلسه که با حضور مجری طرح و حجج اسلام آقایان رزاقی، صادقی، غفوری و نورمحمدی برگزار گردید، دکتر علی آقانوری، مجری طرح، گزارشی از طرح و وضعیت فعلی آن ارائه داد و اعضای جلسه نیز نقطه نظرات خود را پیرامون این طرح مطرح کردند.
دکتر آقانوری با توضیح بخش ها و سرفصل های تدوین شده این طرح گفت: نگاه من به این تحقیق، نگاه غالب اصحاب به ائمه بوده و اکنون در مرحله بررسی و تدوین فصل آخر که درباره روابط ائمه با اصحاب غیر امامی است، می باشد.
به گفته وی، منابع اصلی این تحقیق کتاب های حدیثی مانند کتب اربعه و کتب رجالی بخصوص رجال کشّی است.
دکتر آقانوری ادامه داد: محور مباحث همانطور که پیداست عصر حضور ائمه و بحث اصحاب آن بزرگوراران از امامیه است. هر چند در فصل آخر به دیگر فرقه ها هم نگاهی خواهیم داشت.
به گفته وی، از محورهای این بحث مباحث کلامی و اختلاف نظر اصحاب با یکدیگر است و ائمه سعی داشته اند با مدیریت کردن این اختلاف نظرها از بخشی از آنها استقبال کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: مشکلات و چالش های عصر حضور به دو دسته تقسیم می شود که در داخل شیعیان مشکل غلو و اختلاف حسنی ها با حسینی ها را داریم و در خارج نیز اختلافات سیاسی و مشکلاتی که از سوی دستگاه خلافت برای شیعه و ائمه وجود داشته، مطرح بوده است.
دکتر آقانوری گفت: در مجموع هدف نویسنده این است که جمع آوری کاملی از اختلاف نظر اصحاب در نگاه آنان به ائمه را ارائه دهد؛ گرچه به مقوله تحلیل هم توجه دارد. با امید به اینکه بتواند فضای خوبی از دوره ائمه ترسیم کند و نشان دهد که ائمه چگونه این اختلافات میان اصحاب را که گاهی شدید هم بوده است، حل می کردند.


منبع:
سخن تاریخ
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.