تبیان، دستیار زندگی
اگر شما قصد خرید یک گوشی هوشمند را داشته باشید، در بسیاری از موارد یا به سمت اندروید می روید و یا آیفون (با پوزش از مایکروسافت!). تفاوت میان این دو در چیست و کدامیک را باید انتخاب کرد ؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا باید اندروید را بر آیفون ترجیح دهیم ؟

اگر شما قصد خرید یک گوشی هوشمند را داشته باشید، در بسیاری از موارد یا به سمت اندروید می روید و یا آیفون (با پوزش از مایکروسافت!).  تفاوت میان این دو در چیست و کدامیک را باید انتخاب کرد ؟

ترجمه: سید محمد  امین سعادت- بخش دانش و زندگی تبیان

اندروید

اندرویدِ شرکت گوگل و آیفونِ شرکت اپل، تنها در سیستم عامل با یکدیگر به رقابت می پردازند و تفاوت های بنیادینی با یکدیگر دارند. اپل یک محیط محدود و سخت گیرانه و شخصی و خاص را بوجود می آورد، در حالی که اندروید آزادی، انعطاف و قدرت انتخاب را پیش رویتان می گذارد. اما برتری های اندروید نسبت به آیفون چیست؟

شما می توانید هر برنامه ای را اجرا کنید

اپل کنترل شدیدی بر کار هایی که می توانید با آیفون انجام دهید دارد، و سیستم عامل اش به نوعی مانند یک باغ محصور است. نظارت بر اپ استور نیز از این نوع است. اما سخت گیرانه تر از آن این است که اپل به شما اجازه نمی دهد هیچ برنامه ای بجز برنامه های اپ استور را نصب کنید. بگذارید یک مثال بزنیم: اپل برنامه Google Voice را در اپ استور ممنوع کرده است. اپل این کار را انجام می دهد، به این دلیل که با برنامه های رسمی اپل ایجاد تداخل و رقابت می کند. این ایده ای است که به ذهن مایکروسافت نرسیده است، که اگر این اتفاق می افتاد، شما نمی توانستید آی تیونز را روی ویندوز اجرا کنید، چرا که با ویندوز مدیا پلیر وارد رقابت می شود. البته در این مورد در نهایت دولت آمریکا وارد عمل شد و اکنون می شود گوگل وویس را روی آیفون نصب کرد.

شما می توانید گوشی تان را شخصی سازی کنید

اگرچه Google Voice اکنون می تواند روی آیفون نصب شود، اما همچنان این امکان را ندارد که عمیقا با گوشی یکپارچه شود. در اندروید برعکس می شود برنامه های دیگر را برای قابلیت های اصلی گوشی قرار داد. کیبورد های شخصی و امکاناتی مثل Swype مثالی برای این موضوع است.

اندروید

اندروید همچنین اجازه چینش صفحه اصلی را نیز به کاربران می دهد. بسیار می بینیم که کاربران درباره لانچر هایی که با گوشی های اندرویدی می آید با هم گفت و گو می کنند. در صورتی هم که به لانچر های اصلی گوشی ها علاقه ای نداشته باشند، به راحتی می توانند بسیاری از برنامه هایی که در مارکت ها موجود هستند را جایگزین کنند.
علاوه بر این، صفحه اصلی می تواند پذیرای آیکون هایی به نام ویجت باشد، که بدون نیاز به باز کردن برنامه، اطلاعات فراوانی را در اختیار کاربر می گذارند.

اندروید

قدرت انتخاب بیشتر در حوزه سخت افزار

هنری فورد، سازنده مشهور اتومبیل، نظر شخصی اش این بود که مشتری باید بتواند هر رنگی را برای اتومبیلی که قصد خریدش را دارد انتخاب کند. آیا فکر می کنید که صفحه 3.5 اینچی اپل (در زمان استیو جابز) کوچک است؟ در همان زمان استیو جابز، گوشی های اندرویدی با محدوده اندازه از 2.8 تا 4.56 اینچ عرضه می شدند. همین امر در مورد بازه قیمت گوشی نیز وجود دارد. حتی در برخی مناطق، گوشی های قدیمی اندرویدی با قیمت رایگان، و تنها به شرط استفاده از سیمکارت خاص عرضه می شوند.
آیا به شبکه 4G علاقه مند هستید؟ تنها گزینه شما گوشی های اندرویدی هستند. حتی گوشی های اندرویدی با کیبورد فیزیکی، و حتی صفحه نمایش 3بعدی، و همچنین گوشی های مخصوص با طراحی صرف برای بازی وجود دارند.

اندروید

شما می توانید از سانسور های اپل بگریزید!

وقتی شما یک گوشی آیفون می خرید، به اپل این اجازه را می دهید که محتوای گوشی تان را در هر زمانی سانسور کند. اخیرا اپل بازی Phone Story را ممنوع کرد. بازی ای که کارگری در کارخانه های ساخت تلفن همراه را نقد می کرد. دلیل سانسور بازی نیز این بود که دارای خشونت است و برای کودکان مناسب نیست. در صورتی که در گوگل حتی اگر این موارد نیز صحت داشته باشند، این بازی ممنوع نمی شود.

می شود از Custom ROM ها استفاده کرد

طرفداران آیفون می گویند که این مسئله اهمیت چندانی ندارد. چرا که می توان آیفون را Jailbreak کرد. اما این موضوع را باید در نظر گرفت که اپل به شدت در حال مقابله با این قضیه است، و همچنین در تلاش است تا این کار را به یک عمل غیر قانونی تبدیل کند. آنهم نه یک عمل غیر قانونی بعنوان شرایط استفاده، بلکه بعنوان یک جرم!
عمل مشابه جیلبرکینگ در اندروید Root کردن نام دارد، که شما به راحتی می توانید سیستم عامل شخصی خود را که کاستوم رام نام دارد را روی گوشی اندرویدی خود نصب کنید. سازندگان اندرویدی نه تنها با این قضیه برخورد نمی کنند، بلکه در برخی موارد حتی امکاناتی را نیز در دسترس قرار می دهند.
اندروید یک سیستم عامل لایه باز است. بدین صورت که جامعه کاربران به راحتی می توانند تغییرات دلخواه خود را با آزادی تمام در آن اعمال نمایند.

حرف آخر

اندروید مزایای چشمگیر دیگری نیز دارد. سیستم راهبری و Navigation گوگل فوق العاده است. کمبود برنامه ای مثل آی تیونز که در انحصار اپل است، در اندروید حس نمی شود. از طرف دیگر کیف پول گوگل نیز در آینده می تواند بسیار کاربردی باشد.
البته در اینکه اندروید ایرادات خاص خود را دارد شکی نیست، و اینکه محصور و شخصی بودن اپل می تواند برای کاربرانش احساس آرامش به همراه داشته باشد، اما به هر حال آزادی و انعطافی که گوگل برای کاربران به ارمغان می آورد قابل چشم پوشی نیست.


منبع: Makeuseof