تبیان، دستیار زندگی
رئیس دفتر مقام معظم رهبری در آیین گشایش بنیاد بیدل دهلوی گفت:زبان فارسی در شبه قاره هند، زبان رسمی حکومت بوده و زبان فارسی در آن جا رواج کامل داشته است، اما با خیانتی که دولت انگلستان کرد، زبان فارسی از آن جا رخت بر بست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خیانت انگلستان باعث رخت بربستن زبان فارسی از هندوستان شد

رئیس دفتر مقام معظم رهبری در آیین گشایش بنیاد بیدل دهلوی گفت:زبان فارسی در شبه قاره هند، زبان رسمی حکومت بوده و زبان فارسی در آن جا رواج کامل داشته است، اما با خیانتی که دولت انگلستان کرد، زبان فارسی از آن جا رخت بربست.

فرآوری: فاطمه ابراهیمی - بخش ادبیات تبیان
خیانت انگلستان باعث رخت بربستن زبان فارسی از هندوستان شد

آیین گشایش بنیاد بیدل دهلوی با حضور شخصیت هایی چون محمدی گلپایگانی( رئیس دفتر مقام معظم رهبری)، سیدعباس صالحی (معاون فرهنگی وزیر ارشاد )، محمود صلاحی( رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) میرجلال الدین کزازی، غلامعلی حداد عادل،غلامحسین امیرخانی، افتخار حسین عارف ؛ رییس موسسه فرهنگی اکو ونمایندگانی از استادان و پژوهشگران زبان و ادب فارسی هند، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان و آسیای میانه در محل کانون ادبیات ایران  برگزار شد.

تأسیس بنیاد دهلوی شروعی برای بازگرداندن زبان فارسی به جایگاه اصلی

در این مراسم محمدی گلپایگانی  با ابراز خرسندی از گشایش بنیاد بیدل گفت: بیدل دهلوی شخصیتی است که اصلاً کشور ما را ندیده است. اما در آن زمان که وی می زیسته ، زبان فارسی در شبه قاره هند، زبان رسمی حکومت بوده و زبان فارسی در آن جا رواج کامل داشته است، اما متأسفانه با خیانتی که دولت انگلستان کرد، زبان فارسی از آن جا رخت بربست.وی افزود: حتی زبان فارسی چنان در هندوستان رواج داشت که شعرای بزرگ کشور ما مثل کلیم کاشانی و طالب آملی به این کشور مهاجرت کردند. اما به خاطر خیانت یا جنایتی که انگلستان کرد، زبان فارسی از این کشور رخت بربست. رئیس دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه ظرفیت زبان فارسی بسیار زیاد است، ابراز امیدواری کرد: تأسیس بنیاد دهلوی شروعی برای بازگرداندن زبان فارسی به جایگاه اصلی خود باشد.

وی درادامه به اهمیت شعر و ادبیات نزد مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: الحمدلله ما از رهبری برخورداریم که خودشان پرچمدار شعر و ادبیات هستند. اگرچه زمامداری و ولایت ایشان سایر ویژگی هایشان را پوشانده است.

خیانت انگلستان باعث رخت بربستن زبان فارسی از هندوستان شد

ایران آشنایی خود با بیدل دهلوی را مدیون انقلاب است

غلامعلی حداد عادل ، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در این برنامه گفت: خوشبختم که بنیاد بیدل در ایران تاسیس می شود. این مژده بزرگی است برای علاقه مندان ادبیات فارسی. شاید در ذهن میهمانان خارجی این برنامه این سوال به وجود بیاید که چرا افتتاحیه در این مکان کوچک برگزار می شود من مساله را این طور پیش خودم توجیه می کنم که آقای سعیدی کیاسری خواسته است تعلق بنیاد بیدل را به کانون ادبیات اعلام کند و بگوید کهن جامه خویش پیراستن/ به از جامه عاریت خواستن.

وی افزود: می خواهم عنوان سخنرانی امروزم را آشتی با بیدل بگذارم زیرا فرصت آشتی ایرانیان با بیدل فرا رسیده است ما از بیدل دور بوده ایم اما او با ما بوده است و آنچنان که حق او بوده رفتار نکرده ایم، شهرت بیدل خارج از ایران حیرت انگیز است هنوز هم برای اهل ادب تعجب آور است که چطور بیدل در افغانستان، پاکستان، هند و تاجیکستان تا این اندازه مردمی و مطرح است و در ایران کمتر شناخته شده است.

بنیاد بیدل دهلوی با هدف فعالیت در جهت توسعه و ترویج زبان و ادب فارسی در حوزه برونمرز، تمرکز و تعمیق پژوهش های مربوط به آثار و اندیشه های ابوالمعانی میرزا عبدالقادر بیدل دهلوی (1133 1054) بزرگترین شاعر پارسی گوی هند تاسیس شده است.

حدادعادل در ادامه به خوانش بخشی از یادداشت های صدرالدین عینی درباره بیدل دهلوی پرداخت و گفت: علت گمنامی بیدل در ایران چه بوده است فکر می کنم یک علتش این بوده که بیدل قله سبک هندی است و در کشور ما تا حدود 50 سال پیش در دانشگاه ها بیش از آنچه از محاسن سبک هندی گفته شود از معایب آن گفته شده است و وقتی سبک هندی را اینگونه معرفی کرده اند بیدل به عنوان اوج معایب این سبک در نظر گرفته می شود. به این مساله دشواری فهم شعر بیدل را هم بیفزایید. افرادی مانند امیری فیروزکوهی و محمد قهرمان هم که به ارزش سبک هندی وقوف داشتند حقا در اقلیت بودند.

رئیس بنیاد سعدی ادامه داد: می خواهم بگویم ایران آشنایی خود با بیدل را مدیون انقلاب اسلامی است یعنی با وقوع انقلاب بود که تحول به وجود آمد و راه برای انس با بیدل هموار شد. این تحول اینگونه بود که شعر فارسی در اواخر دوران قاجار به تکرار و کلیشه مبتلا شده بود، درست است که پرچمداران بزرگ دوره بازگشت هم حضور داشتند اما وضعیت غالب درگیری با همان کلیشه های معمول بود.

 توسعه و ترویج زبان و ادب فارسی در بنیاد بیدل دهلوی

بنیاد بیدل دهلوی با هدف فعالیت در جهت توسعه و ترویج زبان و ادب فارسی در حوزه برونمرز، تمرکز و تعمیق پژوهش های مربوط به آثار و اندیشه های ابوالمعانی میرزا عبدالقادر بیدل دهلوی بزرگترین شاعر پارسی گوی هند تاسیس شده است.  گردآوری، طبقه بندی و تصحیح نسخ خطی آثار بیدل، انتشار نسخه های تصحیح شده و انتقادی از آثار شاعر، برگزاری نشست های ماهیانه (شب عاشقان بیدل) و برگزاری چهارمین عرس بین المللی بیدل از جمله فعالیت های این بنیاد خواهد بود.

نخستین بار پیشنهاد تاسیس این بنیاد از سوی استادان و بیدل شناسان شرکت کننده در سومین عرس بین المللی بیدل مطرح شد که به همت کانون ادبیات ایران در تهران برگزار گردید.


منابع:
مهر
ایسنا