تبیان، دستیار زندگی
مراسم پایانی و اهدای جوایز برترین های مسابقه ادبی حافظان حرم در قم برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برترین های مسابقه ادبی حافظان حرم شناخته شدند

مراسم پایانی و اهدای جوایز برترین های مسابقه ادبی حافظان حرم در قم برگزار شد.

فرآوری: فاطمه ابراهیمی - بخش ادبیات تبیان
برترین های مسابقه ادبی حافظان حرم شناخته شدند


در مراسم پایانی مسابقه «شعر و داستان یک دقیقه ای حافظان حرم» که عصر دوشنبه با حضور جمع گسترده ای از خانواده های معظم شهیدان مدافع حرم، شاعران، نویسندگان و مسئولان ملی و استانی در سالن همایش های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار شد، برترین های این رقابت در دو بخش شعر و داستان با حضور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تجلیل شدند.

در این مراسم،  مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان از ارسال مجموعا 1365 اثر شامل بیش از 700 اثر در بخش شعر و 600 اثر در بخش داستان به دبیرخانه «مسابقه شعر و داستان یک دقیقه ای حافظان حرم» خبر داد.
مهدی قزلی اظهار داشت: بیش از هزار و 100 نفر در این مسابقه شرکت کرده که یک سوم از این جمعیت به تهرانی ها اختصاص دارد.
وی با اشاره به اینکه حضور آقایان در بخش شعر بیش تر بوده است، اضافه کرد: در بخش داستان جمعیت خانم ها سه برابر جمعیت آقایان بوده و میانگین سنی شاعران 35 سال و میانگین سنی داستان نویسان 29 سال است.

ما این ارادت ها و این رویش جدی جوانانه در عرصه ادبیات جهاد در راه خدا را که به احترام حفاظت از حریم و حرم اهل بیت (ع) به وجود آمده از طرف شرکت کنندگان، خانواده های شهدای حاضر و برگزارکنندگان به فرمانده مجاهدان و حافظ مشاهد مشرفه حضرت آیت الله خامنه ای تقدیم می کنیم که حافظ تاریخی مشاهد مشرفه شدند.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان از پراکندگی سنی شرکت کنندگان این مسابقه در مقطع سنی 9 تا 62 سال یاد کرد و گفت: این مسابقه ادبی با استفاده از ظرفیت های مختلف برای رسیدن به اهداف فرهنگی مورد نظر برگزار شده است.
 وی از مشارکت و همراهی آستان قدس رضوی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، نهاد کتابخانه های عمومی کشور، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و بخش های مختلف صداوسیما در راستای برگزاری «مسابقه شعر و داستان یک دقیقه ای حافظان حرم» تقدیر کرد و ادامه داد: نوشتن برای حافظان حرم را باید با نوشتن برای هشت سال دفاع مقدس در دهه 60 مقایسه کرد که با این مقایسه وضعیت کنونی مطلوب تر است.
قزلی توجه به محورهای جدید را یکی از ویژگی های شعر و ادبیات حافظان حرم دانست و تصریح کرد: در «مسابقه شعر و داستان یک دقیقه ای حافظان حرم» به موضوعات جدیدی در حوزه ایثار و شهادت پرداخته شده است.

برترین های مسابقه ادبی حافظان حرم شناخته شدند

حضور ما در خط دفاع از حرم و مقاومت، امتداد دفاع از قدس شریف است

سید عباس صالحی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  در آیین اختتامیه مسابقه شعر و داستان یک دقیقه ای حافظان حرم در قم،گفت: حضور ما در خط دفاع از حرم و مقاومت، امتداد دفاع از قدس شریف است و این منطقه 70 سال، داغ قدس شریف را در دل دارد.
وی ادامه داد: از گذشته 2 کشور مصر و سوریه در فضای خط مقاومت قرار داشتند ولی مصر را با پیمان کمپ دیوید زمین گیر کردند به گونه ای که جریان بیداری اسلامی هم نتوانست آن زمین گیری را تکان دهد و تحولی در وضعیت این کشور ایجاد کند.
صالحی گفت: تنها سوریه در خط مقدم باقیمانده است و اسراییل نیز به دنبال حذف سوریه به عنوان ضلع دیگر خط مقاومت است تا با آرامش زندگی کند.
وی ادامه داد: اما جهان اسلام که از یک طرف دغدغه قدس شریف را دارد و برای آن قداست خاصی قائل است و از سوی دیگر، اسراییل را غده چرکین و سرطانی می داند باید نسبت به خط دوم مقاومت یعنی سوریه حساس باشد و این اجازه را به رژیم اشغالگر قدس نخواهد داد.
صالحی اظهار داشت: ما باید در این نقطه دفاع از خط مقاومت قرار می گرفتیم و هم چنان باید حضور داشته باشیم.
وی ادامه داد: مساله دیگر که حضور ما در قامت مدافعان حرم را توجیه می کند اینکه تروریسم و خشونت تکفیری در این منطقه پا گرفته و می خواهد اسلام را با این نام مشوش کند، آنها اسلام آمریکایی که یک ضلع آن اسلام سازش و ضلع دیگر اسلام خشونت است را می خواهند به نام اسلام ناب ترویج کنند.

برگزاری مسابقه های فرهنگی در حوزه ایثار و شهادت، ارزش بسیاری دارد

معاون فرمانده سپاه قدس از دیگر سخنرانان این مراسم بود. حمید مختص آبادی با بیان اینکه باید به مدافعان حرم مدال افتخار مقابله با تروریسم را اهدا کرد، گفت: برگزاری مسابقه های فرهنگی در حوزه ایثار و شهادت، دارای ارزش بسیاری است که امیدواریم که بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه مقام شهادت، فوق آن چیزی است که در تصور ما می گنجد، اظهار کرد: مدافعان حرم به مرتبه ای می رسند که آرزوی امیرالمومنین (ع) است.
مختص آبادی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مدافعان حرم به حضرت ابوالفضل العباس (ع) اقتدا کرده اند، اضافه کرد: عمل مدافعان حرم با تاسی از حرکت قمر بنی هاشم، ابوالفضل العباس (ع) در دفاع از حریم حرم اهل بیت (ع) در روز عاشوراست.

تعداد بالای شرکت کننده در این جایزه عظمت ارادت و علاقه به موضوعی را نشان می دهد که اطلاعات عینی و شهودی زیادی هم از آن وجود ندارد.

این فرمانده سپاه قدس با بیان اینکه حضرت ابوالفضل العباس (ع) دارای بصیرت نافذ بود، تصریح کرد: ایمان بدون ناخالصی از دیگر ویژگی های حضرت بود و این دو وصف از ایشان، شخصیتی ساخت که در تاریخ ماندگار شد.
وی یادآور شد: مدافعان حرم از زینبیون، فاطمیون و حیدریون در جوار حرم عقلیه بنی هاشم و یا در عراق می جنگند و به همین علت، دارای بصیرت نافذ و ایمان قوی هستند.
مختص آبادی با اشاره به اینکه روحیه مدافعان حرم با وجود هجمه های سنگین فرهنگی بسیار مثال زدنی است، خاطرنشان کرد: در چنین فضایی که با انواع تهاجمات فرهنگی روبه رو هستیم، وجود چنین فرزندانی باعث افتخار و نقش خانواده ایشان از اهمیت بسیار والایی برخوردار است.

برترین های مسابقه ادبی حافظان حرم شناخته شدند

تقدیم رویش های مسابقه «حافظان حرم» به رهبر معظم انقلاب

مهدی قزلی در بخش دیگری از این مراسم گفت: وجودِ جوانمردانی مانند قاسم سلیمانی و حافظان حرم در خطِّ مقدّم نبرد می تواند به دفاع منطقی از هویّت دینی و ملّی ما بینجامد. حال که قرار است رزمنده ها به تعبیر رهبری برای «دفاع از ایران» بجنگند و «دفاع از حرم «شان همان «دفاع از ایران» باشد، متناسب است بر این دو مولّفه (ایران و اسلام) تأکید و از جنگِ «حرفه ای» با روش، مُزد، مبدأ و غایت انحرافی پرهیز شود. ما در این جشنواره به دنبالِ برجسته کردنِ همین دو مولفه بوده ایم.
مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان اظهار کرد: تعداد بالای شرکت کننده در این جایزه عظمت ارادت و علاقه به موضوعی را نشان می دهد که اطلاعات عینی و شهودی زیادی هم از آن وجود ندارد. ما این ارادت ها و این رویش جدی جوانانه در عرصه ادبیات جهاد در راه خدا را که به احترام حفاظت از حریم و حرم اهل  بیت (ع) به وجود آمده از طرف شرکت کنندگان، خانواده های شهدای حاضر و برگزارکنندگان به فرمانده مجاهدان و حافظ مشاهد مشرفه حضرت آیت الله خامنه ای تقدیم می کنیم که حافظ تاریخی مشاهد مشرفه شدند.

برترین های مسابقه ادبی حافظان حرم شناخته شدند

برگزیدگان مسابقه شعر و داستان

در این مراسم، برگزیدگان و تقدیری های مسابقه شعر و داستان یک دقیقه ای حافظان حرم به شرح زیر معرفی شدند:
در بخش داستان، فائضه غفار حدادی از تهران، مرضیه پژوهان فر از شوشتر،  جلال احمدی حسن آباد از کرج و احمد حیدریان از تهران،  شایسته تقدیر شناخته شدند. داوران این بخش، هیچ اثری را به عنوان برگزیده معرفی نکردند.
در بخش شعر اما سیدمحمدمهدی شفیعی از اهواز و سیده تکتم حسینی، شاعر افغانستانی مقیم قم، برگزیده شدند و رضا نیکوکار از رشت،  سیدمحمدمهدی مرادیان از تهران و علی اصغر شیری از قم، تقدیری های این بخش بودند.
برگزیدگان این رقابت ادبی، 2 سکه بهار آزادی و تقدیری های آن نیم سکه به خود اختصاص دادند. همچنین تمام برگزیدگان و شایستگان تقدیر این مسابقه از کمک هزینه 10 میلیون ریالی سفر به مشاهد مشرفه برخوردار شدند که در پایان مراسم اختتامیه، جمعا به آنان 90 میلیون ریال پرداخت شد.
برندگان و تقدیری های این مسابقه ادبی، جوایز و لوح های تقدیر خود را از دست همسران، پدران و مادران شهدای مدافع حرم دریافت کردند.
حضور چشمگیر فرزندان خردسال و نوجوان شهدای مدافع حرم از جلوه های این مراسم بود.


منابع:
ایرنا
ایسنا
بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان