تبیان، دستیار زندگی
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران از مداخله این سازمان در سکونت گاه های غیررسمی استان تهران خبر داد و گفت: شهرستان های استان تهران دارای 36 سکونت گاه غیررسمی هستند که این محلات در اولویت مداخله قرار گرفته اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وجود 36 سکونتگاه غیررسمی در تهران


معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران از مداخله این سازمان در سکونت گاه های غیررسمی استان تهران خبر داد و گفت: شهرستان های استان تهران دارای 36 سکونت گاه غیررسمی هستند که این محلات در اولویت مداخله قرار گرفته اند.

بخش اجتماعی تبیان
سکونتگاه های غیررسمی


ابراهیم غفاری عنوان کرد: سال گذشته امکانات و منابع سازمان را رصد کرده و با توجه به توانایی خود از ابتدای سال جاری طرحی را به منظور مداخله در شش سکونت گاه غیررسمی حاشیه تهران آغاز کردیم.
وی در خصوص این مناطق تصریح کرد: این طرح در حال حاضر در نیمه راه بوده و مداخلات خود را در شهرک عزیزی واقع در شهر قدس، میان آباد در اسلامشهر، وحیده در شهریار، سلطان آباد و اکبرآباد در بهارستان و سرخه حصار در محمدآباد دنبال می کنیم.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران ادامه داد: بهزیستی در جهت ایجاد مراکز توسعه محلی و پایگاه خدمات اجتماعی اقدام کرده و قرار است تا کلینیک های مددکاری در این مناطق نقش تسهیل گری را داشته و "مراکز توسعه محلی" را با کمک معتمدین این محلات به منظور ارائه خدمات اجتماعی به ساکنین آنها ایجاد کنند.

بهزیستی در جهت ایجاد مراکز توسعه محلی و پایگاه خدمات اجتماعی اقدام کرده و قرار است تا کلینیک های مددکاری در این مناطق نقش تسهیل گری را داشته و "مراکز توسعه محلی" را با کمک معتمدین این محلات به منظور ارائه خدمات اجتماعی به ساکنین آنها ایجاد کنند


غفاری ادامه داد: هدف بهزیستی از ایجاد پایگاه های خدمات اجتماعی در این محلات، ارائه خدمات تخصصی به ساکنین این مناطق است؛ زیرا معتقدیم تعداد کثیری از جامعه هدف سازمان بهزیستی کشور در این مناطق حضور داشته و از این طریق می توان خدمات خود را نزدیک تر، سریعتر و در دسترس تر قرار دهیم.
وی در ادامه عنوان کرد: به همین منظور افراد معتمد را از میان ساکنین این مناطق شناسایی کرده و در میان آنها یک شورای محلی تشکیل خواهیم داد که سپس این شورا یک مرکز توسعه محلی را به ثبت رسانده و پس از آن با حمایت بهزیستی برنامه های توسعه منطقه را اجرایی و عملیاتی خواهد کرد.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران تصریح کرد: این برنامه ها اعم از حمایت از کودکان زیر شش سال جهت ثبت نام در مهدهای کودک، شناسایی گروه های آسیب، شناسایی معلولین ساکن در این مناطق، زنان سرپرست خانوار و سایر جامعه هدف بهزیستی است تا بتوان از این طریق خدمات خود را در این مناطق بیش از پیش جاری کنیم.
غفاری عنوان کرد: در این طرح به معتمدین محلی آموزش می دهیم که چگونه فرآیند نیازسنجی را اجرا و اقدامات توسعه منطقه ای خود را پیگیری کنند و در تمام این مسیر نیز بهزیستی در کنار آنها حضور خواهد داشت تا بتواند مشکلات سکونت گاه را حل و یا به حداقل برساند.
وی تاکید کرد: پس از شناسایی هایی صورت گرفته بهزیستی به طور ویژه گروه های آسیب پذیر منطقه را حمایت خواهد کرد؛ برای مثال در شهر قدس سه مهدکودک را راه اندازی کرده ایم تا هم برای دختران تحصیل کرده این سکونت گاه اشتغالزایی شود و هم تعداد بیشتری از کودکان زیر شش ساله این منطقه تحت آموزش های پیش از دبستان قرار بگیرند؛ علاوه بر آن یک وعده غذای گرم نیز به این مهدهای کودک تعلق می گیرد و شهریه خانواده های نیازمند نیز توسط بهزیستی پرداخت خواهد شد.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران ادامه داد: هدف گذاری ما آن است که تا پایان سال جاری اقدامات توسعه ای خود را در این شش منطقه عملیاتی و اجرایی کنیم و شاهد نتایج خوبی در آنها باشیم.

در حال حاضر سازمان بهزیستی کشور بودجه ای برای ورود به سایر سکونت گاه های غیررسمی حاشیه تهران ندارد و تاکنون برای راه اندازی هر کدام از مراکز توسعه محلی در این مناطق حدود 50 میلیون تومان هزینه کرده ایم


غفاری تاکید کرد: در حال حاضر سازمان بهزیستی کشور بودجه ای برای ورود به سایر سکونت گاه های غیررسمی حاشیه تهران ندارد و تاکنون برای راه اندازی هر کدام از مراکز توسعه محلی در این مناطق حدود 50 میلیون تومان هزینه کرده ایم.
وی در پایان گفت: در نظر داریم در صورت موفقیت این طرح را در سایر سکونت گاه های غیررسمی حاشیه تهران نیز اجرایی کنیم؛زیرا این مناطق در معرض آسیب بوده و باید به وضع آنها رسیدگی شود.



منبع: ایسنا