تبیان، دستیار زندگی
كسانی كه به حكومت یا پُست و مقامی رسیدند، باید تا جایی كه می توانند به امور مراجعه كنندگان رسیدگی كنند و آنان را خشنود نمایند. حضرت مهدی علیه السلام نیز در زمان حکومت خود امیران و كارگزاران خود را به شهرها می فرستد و دستور می دهد، عدالت را میان مردم اجرا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عدالت دولت مردان حکومت حضرت مهدی علیه السلام

كسانی كه به حكومت یا پُست و مقامی رسیدند، باید تا جایی كه می توانند به امور مراجعه كنندگان رسیدگی كنند و آنان را خشنود نمایند. حضرت مهدی علیه السلام نیز در زمان حکومت خود امیران و كارگزاران خود را به شهرها می فرستد و دستور می دهد، عدالت را میان مردم اجرا كنند.

فرآوری: م. احمدیزاده - بخش مهدویت تبیان
مهدویت

گرچه عدالت به عنوان یک مفهوم ارزشی هماره در طول تاریخ مورد توجه مصلحان اجتماعی و متفکران و مردمان محروم و مستضعف بوده است و از منزلت خاصی در نظام های اخلاقی و اجتماعی برخوردار بوده است، امّا کمتر به عنوان یک موضوع جدّی مورد پژوهش های عمیق و همه جانبه قرار گرفته است.
تفکّر منظم و سازمان یافته درباره ی عدالت به دو بخش نظری و عملی تقسیم می شود. در بخش نظری که همان نظریه پردازی درباره ی محتوای عدالت اجتماعی است دارای وجوه و ابعاد متعددی است که بحث در مفهوم عدالت و تعاریف و اقسام آن و بحث در تعیین اصول عدالت بخشی از این ابعاد متنوع را تشکیل می دهد.
پس از فراغ از نظریه پردازی کلان درباره ی عدالت اجتماعی و محتوای آن، نوبت به جنبه ی عملی استقرار عدالت اجتماعی در سطوح مختلف حیات جمعی فرا می رسد؛ یعنی بحث در اینکه چگونه و براساس چه برنامه ای و با در نظر گرفتن چه شاخص هایی عدالت را در حوزه های مختلف جامعه از قانون گذاری و قضاوت و اقتصاد گرفته تا نظام آموزشی و بهداشت و درمان برقرار سازیم.

کمتر کسی به طور همه جانبه به همه ی ابعاد نظری بحث عدالت اجتماعی توجه نشان داده است و برخی فقط به تعریف عدالت و تقسیمات آن بسنده کرده اند و برخی به طور ناقص به ترسیم اصول عدالت پرداخته اند

بیشتر متفکران حوزه ی عدالت پژوهی کم و بیش بر جنبه ی نظری بحث متمرکز شده اند و در همین بعد نظری نیز کمتر کسی به طور همه جانبه به همه ی ابعاد نظری بحث عدالت اجتماعی توجه نشان داده است و برخی فقط به تعریف عدالت و تقسیمات آن بسنده کرده اند و برخی به طور ناقص به ترسیم اصول عدالت پرداخته اند و برخی از منظر فلسفی مباحث ارزشی و اخلاقی حول عدالت را از نظر گذرانده اند. در صورتی که نباید به مباحث نظری اکتفا کرد بلکه لازم است به نکات ظریفی در قلمرو استقرار عملی عدالت در عینیّت جامعه اسلامی عطف توجه داشته باشیم.
باید دولت مردان نهایت كوشش خود را برای گسترش عدل كه یكی از اهداف حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است  به كار گیرند. در این گفتار در نظر داریم براساس روایات به وظایفی که برعهده دولتمداران برای برقرار کردن عدالت در زمان غیبت حضرت مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه یا پیاده شدن عدالت بعد از ظهور، گذارده شده، بپردازیم كه از جمله آن ها عبارت است از:

عدالت در تقسیم بودجه

در حدیثى آمده است: «فیبعث الله عزوجل عند ذلک مهدینا 6 ارحمهم بالرعیه و اعدلهم بالسویّه» خداى عزوجل در آن هنگام مهدى ما را مى فرستند 6 او که از همه بیشتر به رعیت خود رحیم بوده و از همه بیشتر به طور مساوات عدالت را اجرا مى کند. در حدیثى دیگر آمده است: «اذا قام قائم اهل البیت قسّم بالسویّه و عدل فى الرعیه 6»؛ چون قائم اهل بیت قیام کند به طور مساوى بودجه را تقسیم کرده و در بین مردم به عدالت رفتار خواهد نمود. وظیفه دولت اسلامى است که بودجه کشور را بدون تبعیض بین تمام استان ها و نقاط کشور و بین افراد گوناگون تقسیم نماید. همانگونه که حضرت مهدى عجل الله تعالی فرجه الشریف چنین خواهد کرد.

دستور به عدالت محوری

حاكم اسلامی، باید به والیان خود دستور دهد تا جایی كه می توانند، عدالت گستر باشند. در حدیثی دربارة حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف می خوانیم: «یبعث المهدی الی أمرائه بسائر الأمصار بالعدل بین الناس» حضرت مهدی علیه السلام، امیران و كارگزاران خود را به شهرها می فرستد و دستور می دهد، عدالت را میان مردم اجرا كنند.

گسترش عدالت

در حدیثی آمده است: «اما والله! لیدخلنّ علیهم جوف بیوتهم كما یدخل الحرّ و القرّ» آگاه باشید! به خدا سوگند! به طور حتم، عدالت او داخل خانه های آنان خواهد رفت، همان گونه كه گرما و سرما، چنین خواهد كرد

از پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله نقل شده، در باره حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف فرمود: «یملأ قلوب عباده عبادة و یسعهم عدله» دل های بندگان را پر از عدالت كرده، عدلش فراگیر می شود» در حدیثی آمده است: «اما والله! لیدخلنّ علیهم جوف بیوتهم كما یدخل الحرّ و القرّ» آگاه باشید! به خدا سوگند! به طور حتم، عدالت او داخل خانه های آنان خواهد رفت، همان گونه كه گرما و سرما، چنین خواهد كرد.

جلب خشنودی مردم

كسانی كه به حكومت یا پُست و مقامی رسیدند، باید تا جایی كه می توانند به امور مراجعه كنندگان رسیدگی كنند و آنان را خشنود نمایند. درباره حكومت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف می خوانیم: الف. «یرضی فی خلافته اهل الارض و اهل السماء و الطیر فی الجوّ» در روزهای خلافتش، اهل زمین و آسمان و پرندگان هوا، خشنود خواهند شد. ب. «یرضی عنه ساكن السماء و ساكن الارض» ساكنان آسمان و زمین از او خشنود گردند

عمل به دستورات الهی

باید مسئولان، مردم را به خیر و تقوا دعوت نموده، خودشان نیز اهل عمل به آن ها باشند. از امام صادق علیه السلام دربارة حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نقل شده، فرمود: «یشیر بالتقی و یعمل بالهدی» به تقوا اشاره كرده، خود عمل به هدایت می كند.

اصلاح جامعه

باید مانند حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، سرلوحة كارهای مسئولان و دولت مردان، اصلاح جامعه باشد. رسول خدا صلی الله علیه و آله، دربارة حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف فرمود: «ان یصلح امّة بعد فسادها» حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف امتی را بعد از فساد آن، اصلاح خواهد كرد.

خلاصه سخن

كسانی كه به حكومت یا پُست و مقامی رسیدند، باید تا جایی كه می توانند به امور مراجعه كنندگان رسیدگی كنند و آنان را خشنود نمایند. باید دولت مردان نهایت كوشش خود را برای گسترش عدل كه یكی از اهداف حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است به كار گیرند. حضرت مهدی علیه السلام نیز در زمان حکومت خود امیران و كارگزاران خود را به شهرها می فرستد و دستور می دهد، عدالت را میان مردم اجرا كنند.


منبع:
مقاله حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد واعظی، «عدالت» در اندیشه آیت الله خامنه ای
مجله امان شماره 16، دکتر علی اصغر رضوانی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.