تبیان، دستیار زندگی
p;   " اهدنا الصراط المستقیم " فاتحه-6 ( ما را به راه راست هدایت کن ) جابر بن عبدالله  از رسول خدا (ص) نقل کرده است که حضرت فرمود: همانا خداوند متعال ، علی و همسر و دو پسرش را از حجتهای خود بر آف...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

« فضائل مشترک حضرت زهراء (س) و آل عبا در قرآن »

1-    " اهدنا الصراط المستقیم " فاتحه-6

( ما را به راه راست هدایت کن )

جابر بن عبدالله  از رسول خدا (ص) نقل کرده است که حضرت فرمود: همانا خداوند متعال ، علی و همسر و دو پسرش را از حجتهای خود بر آفریدگانش قرار داده است، و آنان دریای دانش در امت من می باشند. هر کس به وسیله آنان هدایت یابد ، به راه راست هدایت یافته است.

وهم او گوید که رسول خدا(ص) فرمود: به وسیله خورشید راه را پیدا کنید! هنگامی که خورشید پنهان شد به وسیله ماه راه را بیابید . هر گاه ماه پنهان شد بوسیله زهره راه را پیدا کنید . هنگامی که زهره  ناپدید شد بوسیله دو ستاره فرقدین راه را بیابید! سوال شد : ای رسول خدا ! مقصود از ماه و خورشید و زهره و فرقدین چیست؟ فرمود خورشید منم و ماه علی است ، زهره، فاطمه و فرقدان، حسن و حسین می باشند .

2-     "فتلقی آدم من ربه کلمات فتاب علیه انه هو التواب الرحیم " بقره – 37

(سپس آدم از پروردگارش کلماتی دریافت داشت و خداوند توبه اورا پذیرفت )

ابن نجار از ابن عباس روایت کرده است که از رسول خدا درباره کلماتی که آدم از پروردگارش دریافت نمود و خداوند توبه او را پذیرفت پرسیدم فرمود: از خداوند به حق محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین در خواست کرد که توبه او را بپذیرد و خداوند وندهم پذیرفت .

3-  " فمن حاجک فیه من بعد ما جاء ک من العلم   فقل تعالوا ندع ابنائا و ابنائکم و  و نساء نا و نساء کم و انفسنا و انفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنت الله علی الکذبین " آل عمران – 61

(  هرگاه بعد از علم و دانش که به تو رسیده ، کسانی با تو به محاجه و ستیز بر خیزند ، به آنها بگو : بیائید ما فرزندانمان را دعوت میکنیم، شما هم فرزندان خود را ؛ ما زنان خویش را دعوت میکنیم ، شما زنان خود را، ما از نفوس خود دعوت کنیم ، شما هم از نفوس خود ؛ و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم . )

محب الدین طبری می گوید : هنگامی که این آیه شریفه نازل شد رسول خدا(ص) فرمود: این چهار نفر(علی ، فاطمه ، حسن و حسین (ع) اهل بیت من هستند.

همچنین از ابو سعید روایت شده است: هنگامی که این آیه نازل شدرسول خدا علی و فاطمه و حسنین را نزد خود فرا خوانده عرض کرد : «خداوندا! اینان اهل بیت من می باشند.»

این روایت را مسلم و ترمذی نقل کرده اند.

4-     "الم تر کیف ضرب الله مثلا کلمه طیبه کشجره طیبه اصلها ثابت و فرعها فی السماء " ابراهیم- 24

( آیا ندیدی که چگونه خداوند کلمه طیبه را به درخت پاکیزه اش تشبیه کرده که ریشه آن در زمین ثابت، و شاخه آن در آسمان است؟! )

رسول خدا فرمود من شجره هستم و فاطمه شاخه آن ، علی عامل باروری آن ، حسن و حسین میوه و دوستداران آنان از امتم برگهای آن درخت می باشند و سپس فرمود : سوگند به آن کسی که به راستی من را برگزید ، آنان در بهشت جاودان می باشند .

ونیز آن حضرت فرمود : من شجره و علی شاخه و فاطمه عامل باروری و حسن و حسین میوه و شیعیان ما برگ می باشند و هرگاه که درخت می روید برگهایش فرو می ریزند و سپس فرمود: سوگند به کسی که مرا به حق مبعوث کرد اینان در بهشت جاودان خواهند بود.

5-    " اوُلئِک الَّذینَ یدْعُونَ یبْتَغُوَن اِلی رَبِّهِمُ الْوَسیلَة ایهم اقرب و یرجون رحمته و یخافون عذابه ان عذاب ربک کان محذوراَ " اسراء- 57

( کسانی را که آنان می خوانند ، خودشان وسیله ایی ( برای تقرب) به پروردگارشان می جویند، وسیله ایی هر چه نزدیکتر ؛ و به رحمت او امیدوارند ؛ و از عذاب او می ترسند ؛ چرا که عذاب پروردگارت ، همراه در خور پرهیز و وحشت است!.

عکرمه می گوید: آنان پیامبروعلی و فاطمه و حسن و حسین (علیهم السلام) می باشند.

6-    " انّی جَزَیتُهُمُ الْیومَ بِما صَبَروُا اِنَّهُمْ هُمُ الْفائِزُونَ" مومنون-111

( ولی من امروز آنها را به خاطر صبر و استقامت آن پاداش دادم ، آنها پیروز و رستگارند)

عبدالله بن مسعود می گوید: یعنی پاداش می دهم آنان را امروز به بهشت به خاطر بردباری و صبرعلی بن ابی طالب، فاطمه و حسن و حسین در دنیا بردستورات الهی و برگرسنگی و تهیدستی و به خاطر صبر در مقابل گناهان( مردم) و بر بلا و آزمایش خداوند در دنیا؛ همانا آنان رستگاران ورهایی یافتگان از حساب می باشند.

7-     "... کَمِشْکاةٍ فیها مِصباحٌ، اَلْمِصباحُ فی زُجاجَة ....ٍ" نور- 35

( مثل نور خداوند ، همانند چراغدانی است که در آن چراغی ( پر فروغ ) باشد

موسی بن قاسم از علی بن جعفر روایت کرده است که از حضرت موسی بن جعفر درباره این آیه پرسیدم، فرمود: مقصود از " مشکاة" فاطمه، و " مصباح" حسن ، و " زجاجة" حسین است.

" کوکب دری " فاطمه است که در بین زنان جهانیان ستاره ای درخشان می باشد، " شجره مبارکه" ابراهیم است که" نه شرقی است و نه غربی"، و نه یهودی است و نه نصرانی،" روغن چراغ"، آن که نور می دهد علم است که از آن ظاهر می شود و بدان سخن می گوید، و مقصود از " نور علی نور"، در وجود حضرت فاطمه امامانی هستند که یکی پس از دیگری می آیند، خداوند به نورش هر که را بخواهد هدایت می کند، یعنی به ولایت ما هدایت می کند.

8 – "  و هو الذی خلق من الماء بشرا فجعله نسبا و صهرا..." فرقان-54

( او کسی است که از آب انسانی را آفرید ؛ سپس او را نسب و سبب قرار داد)

سدی گوید: این آیه در باره حضرت رسول و علی نازل شد. آن هنگام که فاطمه(س) را همسر علی(ع) نمود و علی پسر عمو و همسر دختر آن حضرت است که هم نسبت داشت و هم داماد آن حضرت بود.

9-"  و اجعلنا للمتقین اماما " فرقان – 74

( و ما را برای پرهیزگاران پیشوا گردان)

رسول خدا (ص) می فرماید: به جبرائیل گفتم: مقصود از «ازواجنا» چیست و ازدواج ما چه کسانی هستند؟ گفت: خدیجه. گفتم: ذریات ما چه کسانی هستند؟ گفت: فاطمه، و مقصود از «نورچشمان» حسن و حسین می باشند. گفتم: «ما را امام متقین قرار بده» مقصود کیست؟ گفت: علی بن ابی طالب.

10- "...  انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت... " احزاب-33

( خداوند فقط میخواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند.)

ابو سعید خدری گوید: این آیه درباره پنج تن نازل شده است که عباتند از : رسول خدا (ص) علی، فاطمه، حسن و حسین(ع) .

این حدیث را احمد در مناقب و سبرانی نقل کرده اند.

11-  " قل لااسئلکم علیه اجراا لا المودة فی القربی " شوری-23

( بگو من هیچ پاداشی از شما بر رسالتم درخواست نمی کنم جز دوست داشتن نزدیکانم )

زمخشری گوید: هنگامی که این آیه نازل شد، گفته شد: ای رسول خدا! این خویشاوندان تو که مودت و محبت نسبت به آنها بر ما واجب شده، چه کسانی می باشند؟ فرمود: علی و فاطمه و دو پسران او...

و رسول خدا (ص) فرمود: هر کس به محبت آل محمد بمیرد، شهید مرده است؛ آگاه باشید و هر کس بر محبت آل محمد بمیرد، آمرزیده شده از دنیا رفته است؛ آگاه باشید هر کس بر محبت آل محمد بمیرد، توبه کننده مرده است، آگاه باشید هر کس بر محبت آل محمد بمیرد، مومن کامل کننده ایمان از دنیا رفته است؛ آگاه باشید هر کس بر محبت آل محمد از دنیا برود، ملک الموت مژده ورود به بهشت به او می دهد و بعد از منکر و نکیر این نوید را به او می دهند؛ آگاه باشید هر کس بر محبت آل محمد بمیرد، همان گونه که تازه عروس به خانه داماد قدم بر می دارد، او به سوی بهشت گام بر می دارد؛ آگاه باشید هر کس بر محبت آل محمد از دنیا برود خداوند در قبرش دو در به بهشت قرار می دهد؛ آگاه باشید هر کس به محبت آل محمد بمیرد، خداوند قبر او را مزار فرشتگان رحمت قرار می دهد؛ آگاه باشید هر کس بر محبت آل محمد بمیرد، بر طبق سنت و جماعت از دنیا رفته است؛ آگاه باشید هر کس با دشمنی آل محمد از دنیا برود، در روز قیامت درحالی وارد محشر می شود که بر پیشانی و بین دو چشمش نوشته شده است «مایوس از رحمت خدا»؛ آگاه باشید هر کس بر دشمنی و بغض آل محمد بمیرد، کافر از دنیا رفته است؛ آگاه باشید هر کس بر کینه و بغض نسبت به آل محمد بمیرد بوی بهشت به مشامش نمی رسد.

12-" کانواقلیلا من اللیل ما یهجعون " ذاریات- 17

( آنها کمی از شب را میخوابند )

عبدالله بن عباس گوید: این آیه در شان علی بن ابی طالب، حسن، حسین و فاطمه (ع) نازل شده است.

13-" و الذین آمنو و اتبعتهم ذریتهم بایمان الحقنا بهم ذریتهم و ما التنهم من عملهم من شیء کل امری بما کسب رهین." طور – 21

( کسانی که ایمان آورند و فرزندانشان به پیروی از آنها ایمان اختیار کردند ، فرزندانشان را به آنها ملحق می کنیم و از پاداش عملشان چیزی نمی کاهیم ؛ و هر کس در گرو اعمال خویش است.)

ابن عباس گوید: این آیه درباره پیامبر، علی، فاطمه، حسن و حسین (ع) نازل شده است.

14-  "مرج البحرین یلتقیان* بینهما برزخ لایبغیان* فبای آلاء ربکما تکذبان* یخرج منهما اللولو و المرجان " الرحمن - 19

( دو دریای مختلف در کنار هم قرار داد، در حالیکه با هم تماس دارند. در میان آن دو برزخی است که یکی بر دیگری غلبه نمی کند . سپس کدامین نعمتهای پروردگارتان  را انکار می کنید. از آنها لو لو و مرجان خارج می شود )

ابن مردویه از ابن عباس روایت کرده است که مقصود از دو دریا که با یکدیگر برخورد می کنند علی و فاطمه است و برزخ بین آن دو که به یکدیگر برتری نجویند، حضرت رسول (ع) است، ولولو و مرجان که از آن دو دریا بیرون می آید، حسن و حسین می باشند.

15-" و یوثرون علی انفسهم و لو کان بهم خصاصة " حشر-9

( و آنها را بر خود مقدم می دارند ، هر چند خودشان بسیار نیازمند باشند)

مردی نزد حضرت رسول (ص) آمده از گرسنگی خود شکایت کرد. حضرت کسی را به خانه های همسرانش فرستاد، آنان گفتند: چیزی جز آب در نزد ما نیست. حضرت فرمود کیست که امشب این مرد را پذیرایی کند؟ علی (ع) گفت: من، ای رسول خدا! علی نزد فاطمه آمدو داستان را به او گفت. حضرت فاطمه پاسخ داد: جز غذای کودکان چیزی نداریم، اما میهمان خود را بر آنان ترجیح داده ،غذا را به او خواهیم داد. علی (ع) گفت: کودکان را می خوابانیم و من چراغ را به خاطر میهمانان خاموش می کنم. این کار را انجام داد و میهمان به استراحت پرداخت. صبح آن روز این آیه در شأن آنان نازل شد:« و یوثرون علی انفسهم»

ابن عباس در ذیل این آیه شریف گوید: این آیه درباره علی و فاطمه و حسن و حسین (ع) نازل شده است.

16 – "  و یطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا " دهر- 8

( و طعام خود را در حالیکه خود دوستش دارند به مسکین و یتیم و اسیر می خورانند)

ابوالفضل شهاب الدین محمود آلوسی گوید: انسان درباره علی و فاطمه چه می تواند بگوید، به جز اینکه علی مولای مومنان و جانشین پیامبر است و فاطمه پاره تن احمد و جزئی از محمد است. و اما حسن و حسین، روح و ریحان و دو سرور جوانان اهل بهشتند. و این عقیده ارتباطی به رافضی بودن ندارد بلکه آنچه به جز این عقیده باشد در نزد من گمراهی است.

برگرفته از کتاب فاطمه الزهراء شادمانی دل پیامبر – احمد رحمانی همدانی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.