تبیان، دستیار زندگی
یک پژوهشگر ریسک گفت: اقتصاد در آستانه سکته مالی قرار دارد و چک های برگشتی گواه قریب الوقوع بودن سکته مالی در اقتصاد است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اقتصاد کشور در آستانه سکته مالی

محمد حسین ادیب یک پژوهشگر ریسک گفت: اقتصاد در آستانه سکته مالی قرار دارد و چک های برگشتی گواه قریب الوقوع بودن سکته مالی در اقتصاد است.

بخش اقتصاد تبیان

بازار

محمدحسین ادیب در خصوص وضعیت نقدینگی در کشور گفت: در اسفند ماه برای اولین بار یک منتقد از رسیدن نقدینگی به هزار هزار میلیارد تومان سخن گفت و مقام پولی ضمن تکذیب، آن منتقد را به احتیاط خطابه ای دعوت کرد اما اکنون نقدینگی 60هزار میلیارد تومان از هزار هزار میلیارد تومان  بیشتر شده است.  نقدینگی در ابتدای دولت احمدی نژاد 68 هزار میلیارد تومان بود و فقط طی چند ماه اخیر رشد نقدینگی بیش از دوره مظفر الدین شاه تا آغاز ریاست احمدی نژاد بوده است. آیا اقتصاد ایران طی چند ماه ، به اندازه دوره مظفر الدین شاه تا آغاز ریاست جمهوری احمدی نژاد سود تولید کرده است؟

وی با اشاره به این که اقتصاد بخش خصوصی از ریل خارج شده است ادامه داد: سهم درآمدی دولت از صادرات نفت ، میعانات و فرآورده نفتی با توجه به دو برابر شدن حجم صادرات ، در سال جاری 42 هزار میلیارد تومان و چک های برگشتی فقط طی سه ماه ابتدایی سال 95 حدود 30 هزار میلیارد تومان بوده که گواه آن است اقتصاد بخش خصوصی از ریل خارج شده است. اینکه حجم چک برگشتی طی سه ماه نزدیک به درآمد صادرات انرژی دولت باشد گواه ورود اغتشاش در مناسبات مالی جامعه است.

این کارشناس اقتصادی افزود: رشد نقدینگی طی چند ماه اخیر، معادل مشروطه تا سال 1384، گواه خروج سیاست های مالی از کنترل است. چک های برگشتی گواه قریب الوقوع بودن سکته مالی در اقتصاد است .

وی با ارائه چشم اندازی هشدارآمیز از آینده گفت: رشد نجومی نقدینگی بزودی با یک سکته مالی در اثر افزایش نرخ ارز پایان می یابد. همه سودی را که بانکها از ابتدای دوران روحانی به سپرده پرداخت کرده اند به زودی با افزایش نرخ ارز پس گرفته می شود. اگر نقدینگی به دلار محاسبه شود  نصف شدن ارزش نقدینگی به دلار قریب الوقوع بودن رخداد پیش رو است . رشد چک های برگشتی نیز ، معامله نقدی را جایگزین فروش مدت دار می کند.


منبع: تسنیم