تبیان، دستیار زندگی
ایران و افغانستان اعلام کردند که بربنیاد «توافق نامه تبادله زندانیان محکوم به حبس» میان دو کشور، اولین مرحله این توافق اجرایی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبادل زندانیان میان افغانستان و ایران


ایران و افغانستان اعلام کردند که بربنیاد «توافق نامه تبادله زندانیان محکوم به حبس» میان دو کشور، اولین مرحله این توافق اجرایی شد.

تبادل زندانیان میان افغانستان و ایران

وزارت خارجه افغانستان و سفیر ایران در کابل می گویند که این زندانیان بربنیاد «توافق نامه تبادله زندانیان محکوم به حبس» میان دو کشور تبادله  شدند.
درنخستین مرحله این روند، بیست و یک زندانی ایران، از کابل به تهران انتقال داده شده و قرار است، چند روز دیگر بیش از دوصد زندانی افغانستان، به کشور انتقال داده شوند.
بیست و یک زندانی ایران که از بهر مرتکب شدن جرایم گونه گونه در افغانستان زندانی بودند، از سوی نهادهای قضایی افغانستان به ایران سپرده شدند.
تعداد شهروندان ایرانی که درافغانستان زندانی استند، روشن نیست، اما مقام ها در لوی سارنوالی می گویند که بیشتر زندانیان ایرانی جرایم جنایی دارند.
بربنیاد توافق نامه ای که سال های پیش میان افغانستان و ایران امضا شد، این زندانیان زمان باقی حبس شان را در زندان های کشور خودشان سپری خواهند کرد.
عزیزاحمد سرباز، رئیس مرکز سلب آزادی لوی سارنوالی، گفت: این زندانیان بر بنیاد توافق نامه ای انتقال داده می شوند که چند سال پیش میان دو کشور امضا شده است و این روند میان افغانستان و ایران ادامه خواهد داشت.
سفیر ایران در کابل می گوید که این روند بر بنیاد سومین نشست کمیسیون انتقال زندانیان از سرگرفته شده است.
تبادل شامل کدام زندانیان می شود
محمد رضا بهرامی، سفیر ایران در کابل می گوید: انتقال این زندانیان بربنیاد توافق نامه شرایطی هم برای آن وجود دارد، اول اینکه زندانیان باید فیصله دادگاه بر آنان صورت گرفته باشد، دوم اینکه خودشان رضایت داشته باشند و سوم اینکه کمتر از شش ماه حبس شان باقی مانده باشد.
احمد شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان هم گفت: 21 ایرانی زندانی ایرانی از مجموع 23 تن به ایران تحویل داده شدند و 2 تن دیگر نیز تا پایان هفته انتقال داده می شوند.
درحال حاضرهزاران شهروند افغانستان به اتهام جرایم گونه به ویژه به اتهام دست داشتن درقاچاق مواد مخدر در ایران زندانی استند، اما ایران از تعداد افغانانی که در این کشور زندانی استند، آماری به دست نمی دهد.
منبع: خبرگزاری طلوع