تبیان، دستیار زندگی
هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر مقایسه باور به زندگی و مرگ در فرهنگ و تاریخ ایران و اروپا و تاثیر این نگرش بر پیشرفت این کشورها بود....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طراحی دکوراسیون داخلی

طراحی دکوراسیون داخلی

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: طراحی دکوراسیون داخلی
نام ارائه دهنده/دهندگان: ماهور نجیمی، نیوشا رضایی
 زمینه و نوع پروژه: معماری
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دبیرستان سلام اسلام

چکیده

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر مقایسه باور به زندگی و مرگ در فرهنگ و تاریخ ایران و اروپا و تاثیر این نگرش بر پیشرفت این کشورها بود. دانش آموزان با کمک از روان کاوی مطالعه ای بین رشته ای با تلفیق نظریاتی در علوم عنوان شده آغاز کردند.

مقدمه

مطمئناً علاقه انسان به تزئین و آرایش محل زندگی اش امری تازه نیست حتی این احتمال وجود دارد که نقاشی های دوران غارنشینی، سوای مسئله اطلاع رسانی، نقش تزئینی نیز داشته اند. به هر روی، هنگامی که در سال 1922، هاوارد کارتر، باستان شناس بریتانیایی، مقبره توتنخامون را گشود؛ نقاب طلای خالص، جواهرات ظریف و اشیاء تزئینی که در کنار جسد و در داخل مقبره قرار داده شده بود، بینشی وسیع درباره چگونگی زندگی مصریان و علاقه آنان به تزئینات طراحی دکوراسیون داخلی را در اختیار محققان گذاشت که به نوبه خود آغازگر جستجویی دنباله دار و منجر به تجلی یافتن شکوه سبک اولیه مصری شد.

طراحی دکوراسیون داخلی

حفاری های اولیه نشان داد که حتی بی نواترین خدمتکاران مصری هم، لوازم روزمره خانه شان را تزیین می کرده اند، امری که براساس استاندارهای فعلی در خور توجه است اینكه مصریان هرگز به راحتی رازهای خود را برملا نمی کردند، به همین روی مشخص نیست که دقیقاً علاقه و انگیزه آنان برای طراحی از کجا سرچشمه گرفته است. فرضیه ها و استدلال های مستمری در این زمینه مطرح شده است.

آن چه می دانیم این است که سبک های آغازین طراحی از مصر نشأت گرفته اند. رومی ها اساتید مسلم طراحی بوده اند و هنوز هم از بسیاری جهات، خصوصاً در زمینه طراحی کلاسیک سرآمد طراحان جهان اند. علاقه وافرشان به اشیاء زیبا و سبک آسایش طلبانه شان در آثار به جامانده کاملا قابل ملاحظه است.


اهمیت دکوراسیون داخلی

امروزه اهمیت دکوراسیون داخلی منزل و محیط کار و تاثیر آن در افزایش بهره وری و ایجاد حس آرامش امری است انکار ناپذیز

همه انسان ها در اعماق درون خود خواستار آرامش اند. این امر، برای هر فرد، اگر نه در هیچ جای دیگر، حداقل در خانه باید محقق شود. در خانه است که میتوان انرژی های از دست رفته طی روز را جایگزین کرد. دور هم جمع شدن اعضای خانواده، گپ زدن و چیزهای ساده اینچنینی به انسان ها کمک می کنند تا خستگی های روزانه را در جایی بیرون از خانه جا گذاشته و برای فردا آماده شوند. فضای داخلی خانه می تواند منبع تمام نشدنی نشاط و آرامش باشد به شرطی که بعضی از جزئیات ظریف که بسیار موثر هم هستند رعایت کنیم.

گاهی توجه به نکته های کوچک، نتایج بزرگی به دنبال دارد. هرچند استفاده از میلگرد و رابیتس و متعاقب آن گچ یا سیمان سال هاست در کشور ما رواج دارد اما در طول این مدت نحوه طراحی داخلی به ویژه طراحی دکوراسیون سقف دست خوش تغییرات زیادی شده است.

طراحی دکوراسیون داخلی

سابق بر این طرح ها همگی یک چهارچوب خاصی داشتند, استفاده از اشکال منظم, چند ضلعی منظم, دایره یا بیضی و یا تلفیقی از این اشکال بسیار متداول بود اما امروزه طراحان داخلی سعی دارند کمتر از قرینه سازی استفاده نمایند و یا به بیان بهتر سبک های کلاسیک رفته رفته جای خود را به سبک های مدرن داده اند توجه به فضای داخلی و نحوه و تقسیم بندی پلان ها، نقش مهمی را در ساختار معماری یک بنا بر عهده دارد.

طراحی فضایی با انعطاف پذیری بالا و تنوع پذیر از لحاظ چیدمان و آرایش سطوح می تواند کارکردهای مختلفی را بپذیرد و این در حالی است که مخاطب احساس رضایت بیشتری از فضا خواهد داشت.


استفاده از جداکننده های سبک و قابل حمل، شفاف سازی، رنگ بندی های متناسب با نیاز های موجود، تنوع مصالح، توجه به نحوه قرار گیری و تعامل ما بین فضاهای مختلف از جمله ویژگی هایی هستند که در کنار ساختار خاصی که برای یک پلان معماری در نظر گرفته شده است، می تواند بر غنای آن افزوده و حتی قسمتی از مشکلات آن را حل کند.

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر طراحی دکوراسیون داخلی و به حداقل رساندن انرژی و استفاده از سازه “ICF” بود. دانش آموزان جهت کسب اطلاعات مورد نیاز به تحقیق در مورد طرح مورد نظر از منابع مختلف (اینترنت، کتاب های مربوطه) و مشاهده فیلم های آموزشی بر اساس موضوع مورد نظر پرداختند.

ابتدا دانش آموزان شروع به طراحی کردن هولگرام در دفتر طراحی کردند به صورتی که هر دانش آموز یک هولگرام برای خود طراحی کرد. در جلسه بعد تمریناتی را مانند کشیدن خط صاف بدون خط کش را انجام دادند. پس از کامل شدن طرح ذهنی، دانش آموزان فرم آن را به صورت لایه ای درآوردند، تا حجم اصلی مشخص شود و بهتر بتوانند ماکت اصلی را اجرا کنند. در مرحله بعد براساس طرح موجود ماکت را طراحی کردند.

این سازه از مزایای زیر برخوردار است:
1. قیمت مناسب
 2. تسریع ساخت چشمگیر و مقاوم در برابر زلزله
 3. عایق صوتی و لذا آرامش روانی
 4. مقاوم در برابر زلزله
5. سبک بودن سازه
 6. مقاوم بودن در برابر آتش سوزی
    
مهارت های کسب شده
1. چگونگی تفکر طراحی
2. چگونی پژوهش و استخراج مطالب
3. آشنایی با استاندارهای طراحی و نحوه ارائه ایده در گام های اولیه و نهایی
4. آشنایی با روش های ایده یابی
5. آشنایی با نگارش مقاله
6. آموزش طراحی پلان
7. آموزش ساخت ماکت

بخش پروژه های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه: مهدی رحمانی، تنظیم: نیلوفر یاقوتی