تبیان، دستیار زندگی
تا 10 سال پیش که روابط عمومی دهه پنجم فعالیت خود را آغاز کرد، تنها 60 جلد کتاب در حوزه روابط عمومی در بازار بود که از میان آن ها آثار تالیفی به تعداد انگشتان دو دست هم نمی رسید اما در 10 سال اخیر با توجه به رشد فناوری ها و تاثیر مستقیم آن در علم روابط
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویژگی کتاب های روابط عمومی چیست؟

تا 10 سال پیش که روابط عمومی دهه پنجم فعالیت خود را آغاز کرد، تنها 60 جلد کتاب در حوزه روابط عمومی در بازار بود که از میان  آن ها آثار تالیفی به تعداد انگشتان دو دست هم نمی رسید اما در 10 سال اخیر با توجه به رشد فناوری ها و تاثیر مستقیم آن در علم روابط عمومی، کتاب های این حوزه به سوی کاربردی شدن حرکت کرده  و بیشتر آثار به سمت تالیف سوق داده شده اند.

هومن بهلولی- روابط عمومی

امیرعباس تقی پور

به گزارش روابط عمومی، امیرعباس تقی پور نوشت: در سال های اخیر پس از فارغ التحصیل شدن دانشجویان و حضور فعال آنان در روابط عمومی سازمان ها و نهادها تعداد کتاب های این حوزه به 120 جلد رسیده و تقریبا دو برابر شده است، زیرا آن ها با تکیه بر تجارب و دانشی که اندوخته اند در این حوزه دست به قلم شده اند.
از ویژگی  کتاب های سال های اخیر علاوه بر افزایش کمیت، ارتقای مباحث کیفی و مهارتی شدن آن ها است، البته نمی توان ادعا کرد که تمام آن ها تالیفی هستند، زیرا بخش عمده این آثار با کپی  برداری از کتاب های دیگران منتشر می شوند.
به نظر می رسد یکی از دلایل ناکارآمدی روابط عمومی در ایران، کمبود کتاب های علمی و کاربردی در این حوزه است، کتاب هایی که نیازمند مطالعه و پژوهش دقیق از سوی محققان است.
نتایج یک تحقیق نشان داد که تاکنون 17 عنوان کتاب درباره «اصول و مبانی روابط عمومی» منتشر شده که اغلب آن  ها کپی برداری بودند، همچنین در حوزه «مدیریت روابط عمومی» 11 عنوان کتاب روانه بازار شده است.
در موضوع «روابط عمومی در عمل» هشت عنوان کتاب، «برنامه ریزی در روابط عمومی» سه عنوان، «ارتباطات با رسانه ها در روابط عمومی» هفت عنوان، «نظریه های روابط عمومی» سه عنوان و «روابط عمومی الکترونیک» 9 عنوان تا سال 90 منتشر شده اند.
اگر 10 سال اخیر را مبنای کتاب های تخصصی در حوزه روابط عمومی بدانیم، می توان آینده خوبی را برای کتاب های این بخش ترسیم کرد. ناشرانی که به صورت تخصصی در حوزه روابط عمومی و رسانه فعالیت می  کنند، در حال رشد هستند و این موضوع نشانگر جدی گرفته شدن این موضوع توسط ناشران و تخصصی شدن موضوع روابط عمومی برای آنان است.
در سال های اخیر توجه و علاقه مندی دانشجویان رشته های کارشناسی و مدیریتی به این رشته زیاد شده  است و به طور کلی جامعه اقبال مناسب تری از این آثار دارد.
در این میان نباید فراموش کرد که نهادهای تخصصی اقدامات مناسبی را برای معرفی توانمندی روابط عمومی به جامعه داشته اند و مجموع این اقدامات به ما اطمینان می دهد که در آینده صاحبنظران و نویسندگان خوبی به نگارش موضوع های تخصصی روابط عمومی روی بیاورند.
زمانی که آثار کاربردی و حرفه ای در این حوزه نوشته شوند، به مرور جامعه هدف این آثار به سمت حرفه ای شدن در شغل خود حرکت می کنند و می توانیم شاهد تحولی در فعالیت  روابط عمومی ها باشیم.