تبیان، دستیار زندگی
تازه ترین آثار خوشنویسی جواد بختیاری در نمایشگاهی با عنوان «مسند مستانگی» تا ۱۵ شهریور در معرض دید علاقه مندان قرار می گیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایش نستعلیق های جواد بختیاری

تازه ترین آثار خوشنویسی جواد بختیاری در نمایشگاهی با عنوان «مسند مستانگی» تا 15 شهریور در معرض دید علاقه مندان قرار می گیرد.

فراوری: سمیه رمضان ماهی- بخش هنری تبیان
نستعلیق های جواد بختیاری

نمایشگاه «مسند مستانگی» از 4 شهریور در گالری «نقش و خط» افتتاح شد که در بردارنده 35 اثر خوشنویسی نستعلیق است؛ تمام آثار این نمایشگاه مربوط به 7 ماهه اخیر بوده و برای اولین بار در این نمایشگاه رونمایی شده اند.

ترکیب بندی های خاص و تنوع قلم، از ویژگی های اصلی آثار بختیاری در این نمایشگاه به شمار می آیند که هر کدام با تذهیب هایی چشم نواز، نظر مخاطبان و اساتید کهنه کار خط    نقاشی را به خود جلب می کند.

در این نمایشگاه اساتیدی همچون غلامحسین امیرخانی، اسرافیل شیرچی، محمد حیدری، داوود نیکنام، علی شیرازی، امیراحمد فلسفی از آثار به نمایش گذاشته شده دیدن کردند. همچنین حضور چهره هایی مانند فاضل جمشیدی خواننده سابق ارکستر ملی، سهیل محمودی شاعر و حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی از اعضای شورای خبرگان رهبری نیز در این نمایشگاه قابل توجه بود.

بختیاری از استادان طراز اول خوشنویسی کشور است و در خط نستعلیق به دارنده خط طلایی شهرت یافته که نشان از اعتبار وی است. در سال 1376 برنده جشنواره جهانی خوشنویسی تهران شد.

یکی دیگر از ویژگی های این نمایشگاه در روز افتتاحیه، حضور هنرآموزان خوشنویسی بود که سعی می کردند در حاشیه این نمایشگاه، نمونه آثار خود را به اساتید حاضر در مراسم نشان داده و از نقطه نظرات آن ها بهره  ببرند.

نستعلیق های جواد بختیاری

جواد بختیاری، دارنده رتبه استادی و خط ایرانی و مبین نسیت های طلایی در خط ایرانی (نستعلیق) است و تاکنون به جز نمایشگاه هایی که در نقاط مختلف کشور داشته، آثارش را در کشورهای مختلف نظیر آمریکا، آلمان، فرانسه، انگلستان، ترکیه، اتریش، سوئیس، ایتالیا نیز به نمایش گذاشته است. همچنین جایزه بزرگ فستیوال جهانی خوشنویسی امارات در سال 1383، فستیوال جهانی خوشنویسی تهران در سال 1376، از جمله موفقیت های باارزش این هنرمند مطرح به شمار می آید.

وی که فارغ التحصیل نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است در کنار کار خوشنویسی و تدریس، تاکنون عناوین مختلفی از تالیفات خود را نیز در قالب کتاب منتشر کرده که طربنامه عشق، سخن عشق، کتیبه، شور مستی، گلستانم آرزوست، سحر شب، راز نگاه و می تراود مهتاب از جمله این عناوین هستند.

او در خانواده ای اهل ذوق و هنر به دنیا آمد. کودکی و نوجوانی خود را در بروجرد گذراند و با حمایت پدر به فراگیری هنر نقاشی روی آورد. تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه شیراز و با رشته الکترونیک آغاز کرد اما تمایلش به هنر بیش از رشته های فنی بود به همین دلیل پس پایان تحصیلات خود در رشته الکترونیک در سال 1357 وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد و در رشته نقاشی و هنرهای تجسمی به تحصیل پرداخت.

نستعلیق های جواد بختیاری
نکته قابل توجه دیگر درباره آثار این نمایشگاه آن است که بختیاری در آن ها از مرکب های قدیمی که از پوست گردو ساخته می شوند استفاده کرده و همچنین کاغذها با کمترین اسید فرآوری شده اند.

بختیاری علیرغم تحصیل در رشته نقاشی با دیدن آثار یکی از بزرگان، مجذوب خط نستعلیق شد و به این عرصه وارد شد و مراحل فراگیری خوشنویسی را مشتاقانه و به سرعت پیمود تا موفق به کسب درجه استادی در خط نستعلیق گردید.

بختیاری از استادان طراز اول خوشنویسی کشور است و در خط نستعلیق به دارنده خط طلایی شهرت یافته  که نشان از اعتبار وی است. در سال 1376 برنده جشنواره جهانی خوشنویسی تهران شد.

بختیاری پیش تر در نشستی خبری، درباره آثاری که در نمایشگاه تازه خود به نمایش درآمده،  گفته بود: «در نمایشگاه حاضر سعی کرده ام تمام اصول زیبایی شناسی خط را رعایت کنم. سایه روشن انرژی موسیقی درون خط را نشان می دهد. تعادل بین سیاه و سفیدی و ترکیب بندی را رعایت کرده ام و باید بگویم که در ترکیب بندی، سفیدی نقش اساسی دارد. این فضای سفید همان سکوت است. اگر هنرمند سکوت را خوب نشناسد نمی تواند اثری پویا داشته باشد.»

نستعلیق های جواد بختیاری

نکته قابل توجه دیگر درباره آثار این نمایشگاه آن است که بختیاری در آن ها از مرکب های قدیمی که از پوست گردو ساخته می شوند استفاده کرده و همچنین کاغذها با کمترین اسید فرآوری شده اند.

نمایشگاه «مسند مستانگی» همه روزه تا 15 شهریور ماه، از سات 10 صبح  تا 20 در گالری «نقش و خط» دایر است و علاقه مندان می توانند برای دیدن آثار به محل نمایشگاه واقع در تهران، پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، خیابان روشنایی، شماره 12 مراجعه کنند.


منابع:
انجمن خوشنویسان ایران
فارس