تبیان، دستیار زندگی
اه  حضرت حجت الاسلام و المسلمین جواد فاضل لنكرانی در آستانه عید سعید فطر به تشریح علت اختلاف دیدگاه مراجع معظم تقلید در خصوص مسأله رؤیت هلال ماه پرداخت. به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از رسا حضرت حجت الاسلام و الم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علت اختلاف دیدگاه مراجع در رؤیت هلال ماه

حضرت حجت الاسلام و المسلمین جواد فاضل لنكرانی در آستانه عید سعید فطر به تشریح علت اختلاف دیدگاه مراجع معظم تقلید در خصوص مسأله رؤیت هلال ماه پرداخت.

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از رسا حضرت حجت الاسلام و المسلمین جواد فاضل لنكرانی درباره ریشه اختلاف نظر علما در رؤیت هلال ماه  گفت: در هر مسئله‌ای از مسائل فقهی روشن است كه نظر شریف بزرگان و مراجع معظم تقلید، مستند به مدارك و مبانی موجود است. منشأ اختلاف نظر بین بزرگان در مورد رؤیت هلال به سه مطلب اساسی بر می‌گردد.
وی افزود: برخی از مراجع معظم تقلید از جمله والد معظم ما، حضرت آیت الله العظمی فاضل لنكرانی قائل هستند چنانچه در هر نقطه‌ای از زمین ماه از طریق شهود معتبر رؤیت شود این رؤیت برای سایر نقاط ولو آنكه قریب الافق نباشند اعتبار دارد و كفایت می‌كند؛ البته نقاطی كه در شب با آن نقطه كه ماه رؤیت شده اشتراك داشته باشند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم دیدگاه برخی مراجع معظم تقلید را مد نظر قرار داد و اظهار داشت: برخی دیگر از مراجع بزرگوار نظر شریفشان این است كه ماه باید در افق هر كشور دیده شود و تنها برای همان كشور یا كشوری كه قریب الافق است اعتبار دارد. از این رو همان گونه كه در سایر مسائل، مانند نماز، روزه و حج از نظر فتوی بین بزرگان اختلاف نظر وجود دارد در این مسئله هم این اختلاف‌نظر و مبنا وجود دارد. بنابراین لازم است هر كسی تابع مرجع تقلید خودش باشد و بداند كه نظر مرجعش این است كه رویت در یك مكان برای سایر مكان‌ها كافی است یا خیر؟
وی در خصوص ابزار جدید در رؤیت هلال خاطر نشان كرد: برخی از بزرگان و مراجع معظم تقلید قائلند كه حتما باید رویت هلال با چشم عادی باشد و دیدن با ابزار پیشرفته مانند دوربین و مانند آن كفایت نمی‌كند و در برابر، بزرگان دیگری هستند كه نظر شریفشان این است كه دیدن با دوربین و وسایل امروزی كفایت می‌كند. بنابراین این مسأله هم تقلیدی می‌شود. پس باز باید مردم تابع نظر مرجع تقلید خودشان باشند كه آیا آن مرجع بزرگوار تقلید دیدن با دوربین را كافی می‌دانند یا خیر؟
مسئول مركز فقهی ائمه اطهار (ع) افزود: بنابراین اگر بخواهیم منشأ اختلاف نظر بین بزرگان را كاملاً بررسی كنیم عمدتاً به این بر می‌گردد كه اختلاف مبنا در دو جهت مهم در مسأله رؤیت هلال وجود دارد و هر كس باید تابع مرجع تقلید خودش باشد و نظر آنها را جویا شود.
حجت الاسلام و المسلمین جواد فاضل لنكرانی در پاسخ به این پرسش كه چرا شهادت عده‌ای در رؤیت هلال برای برخی از مراجع تقلید معتبر و برای برخی دیگر معتبر نیست تأكید كرد: این مسأله از دیر باز مطرح بوده است، كسانی كه رؤیت می‌كردند در حضور مراجع معظم تقلید شهادت می‌دهند. گاه با شهادت شهود نزد یك مرجع بزرگوار تقلید رؤیت هلال ثابت می‌شود اما گاه برای مرجع دیگر، این تعداد شهود كافی نیست.
استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: غیر از دو مطلب اول كه تقلیدی است از آنجا كه ثبوت اول ماه از طریق شهود برای مراجع تقلید غالباً مورد اطمینان مردم و مقلدین نیز می‌شود، بنابراین مردم هم به همین مقدار اكتفا می‌كنند. از این رو اختلاف در اثبات رؤیت هلال بر مراجع معظم تقلید علاوه بر آن دو مبنای فوق از لحاظ تعداد و كیفیت شهود و اعتبار مقدار شهود است.
وی با اشاره به گستره اطلاع رسانی پیامد‌های منفی بروز اختلاف، درباره ضرورت اعلام عمومی اثبات یا عدم اثبات رؤیت هلال از سوی مراجع معظم تقلید گفت: طبیعی است كه مردم سئوال می‌كنند و چون دو مسأله اول تقلیدی است و مردم هم پرسش می‌كنند، مراجع گرامی تقلید نیز پاسخ می‌دهند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم در پایان اظهار امیدواری كرد كه همیشه در مسأله عید فطر اتفاق نظری بین مراجع تقلید ایجاد شود و این عید برای همه مسلمان‌ها مبارك باشد.