تبیان، دستیار زندگی
یكی از ویژگی هایی که وهابیت آن را به ظاهر انکار می کند،کرامات و معجزات است به نحوی که توسل و زیارت قبور را با این نیت،نادرست می دانند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عقیده اهل سنت و وهابیت درباره کرامات و معجزات

یكی از ویژگی هایی که وهابیت آن را به ظاهر انکار می کند،کرامات و معجزات است به نحوی که توسل و زیارت قبور را با این نیت، نادرست می دانند.

فرآوری: محمد باعزم- بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان
معجزه

یكی از ویژگی هایی که وهابیت آن را به ظاهر انکار می کند، کرامات و معجزات است به نحوی که توسل و زیارت قبور را با این نیت، نادرست می دانند. کاوش در منابع اهل سنت و وهابیت، در این مورد، نکات زیر را نشان می دهد.

الف: تصدیق به کرامات اولیاء از اصول مسلم اهل سنت است

انجام کارهای خارق العاده و مکاشفات و تاثیرات در این عالم و کرامات از اصول مسلمی است که اهل سنت و وهابیت آن را قبول کرده اند.
ابن حجر در این باره گوید:
كرامات الأولیاء حق عند أهل السنة والجماعة؛ کرامات اولیاء در نزد اهل سنت حق است.(1)
سفارینی حنبلی نیز هنگام بحث در خصوص کرامات، ابتدا اعتقاد به کرامات اولیاء را واجب دانسته است:
فی ذكر كرامات ألأولیاء التی یجب اعتقادها ولا یجوز نفیها وإهمالها؛ در ذکر کرامات اولیائی که واجب است به آن اعتقاد داشت و نفی و اهمال در خصوص آن جایز نیست.(2)
مولانا عبدالواحد سیدزاده مفتی اعظم هند در کتاب خود در مورد کرامات اولیاء چنین می گوید:
کرامات اولیا: کرامات اولیا حق است مانند: طی کردن مسافت طولانی در زمان کوتاه، ظهور آب، غذا و پوشاک به وقت ضرورت، پرواز در هوا، رفتن بر سطح آب بدون خیس شدن پا، سخن گفتن جمادات(بی جانان) و عجماء(بی زبانان)و...(3)
لازم به ذكر است که به این کتاب کفایت الله دهلوی تقریظ زده است و محتوای این کتاب را تائید کرده است و همچنین این کتاب را مولوی حسین پور تصحیح و تحقیق کرده است.
ابن تیمیه که به عنوان رهبر فکری و عقیدتی وهابیان بشمار می رود، در این خصوص گوید:
و من أصول اهل السنة والجماعة التصدیق بكرامات الاولیاء وما یجرى الله على أیدیهم من خوارق العادات فی انواع العلوم والمكاشفات و أنواع القدرة والتأثیرات؛ تصدیق به کرامات اولیاء و آنچه از امور خوارق العاده مانند علم غیب، مکاشفات و انواع قدرت و تاثیرات که به دست آنها جاری می شود، از اصول مسلم اهل سنت و جماعت می باشد.(4)

یكی از ویژگی هایی که وهابیت آن را به ظاهر انکار می کند،کرامات و معجزات است به نحوی که توسل و زیارت قبور را با این نیت،نادرست می دانند.

علمای وهابی نیز در ضمن پاسخ به سوالی در خصوص حق بودن کرامت چنین اعتراف کرده اند:
الكرامة : أمر خارق العادة یظهره الله تعالى على ید عبد من عباده الصالحین حیا أو میتا؛ کرامت امر خارق العاده ای است که خدا به دست بنده ای از بندگان صالح خود چه زنده و چه مرده  آشکار می کند.(5)

ب: کرامات اولیاء از جنس معجزات انبیاء است

نکته ای که برخی از علمای اهل سنت درباره کرامات اولیاء به آن اشاره کرده اند این است که کرامت این اولیاء از جنس معجزات پیامبران است
عمادی دمشقی در این خصوص گوید: ولا شك أن كرامات الأولیاء من جنس معجزات أنبیائهم فمن طعن على الكرامات فقد طعن على المعجزات؛ شکی نیست که کرامات اولیاء از جنس معجزات انبیاء است کسی که در کرامات طعن کند به تحقیق در معجزات طعن زده است.(6)

ج: اعتراف به وقوع و امکان معجزات و کرامات در غیر انبیاء

در منابع اهل سنت روایات و حکایات فراوانی نقل شده است که ثابت می کند غیر انبیاء یعنی اولیاء الهی نیز دارای معجزه و کرامات هستند بخاطر همین علمای اهل سنت به این مسئله اعتراف کرده اند که چنین کرامتی از اولیاء واقع می شود تا آنجا که ابن حبان در ذیل «باب المعجزات» عناوینی را ذکر کرده و در ذیل آن روایاتی را نقل می کند که ثابت می کند غیر از انبیاء نیز دارای معجزه هستند، وی به این مسئله چنین اعتراف می کند:
ذكر الخبر الدال على إثبات كون المعجزات فی الأولیاء دون الأنبیاء؛ ذکر خبری که دلالت دارد بر اثبات معجزات در اولیاء نه پیامبران(7)
 مشخص شد که مسئله معجزه و کرامت در نزد اهل سنت و حتی وهابیت، ثابت شده می باشد و امکان صدور کرامت و معجزه از اولیاء چه زنده و چه مرده وجود دارد.


پی نوشت ها:
(1).أحمد شهاب الدین ابن حجر الهیتمی المكی ( متوفای 973ه ) ، الفتاوى الحدیثیة، ص 78 ، دار النشر : دار الفكر - لا یوجد - لا یوجد ، الطبعة : لا یوجد ، تحقیق : لا یوجد
(2)السفارینی الحنبلی ، شمس الدین، أبو العون محمد بن أحمد بن سالم (متوفى : 1188ه ) ، لوامع الأنوار البهیة وسواطع الأسرار الأثریة ج2، ص 392 ط. المكتب الإسلامی/ بیروت - دار الخانی / الریاض سنة 1411ه - 1991م.
(3).مولانا عبدالواحد سید زاده ، احسن المقصود فی توحید المعبود، ص96، تصحیح و تحقیق مولوی حسین پور ، انتشارات نگین کویر، چاپ هفتم( چاپ اول ناشر)
(4).ابن تیمیه الحرانی الحنبلی، ابوالعباس أحمد عبد الحلیم (متوفاى 728 ه )، كتب ورسائل وفتاوی شیخ الإسلام ابن تیمیة، ج 3، ص 156، تحقیق: عبد الرحمن بن محمد بن قاسم العاصمی النجدی، ناشر: مكتبة ابن تیمیة، الطبعة: الثانیة.
(5).الدویش، أحمد بن عبد الرزاق، فتاوى اللجنة الدائمة للبحوث العلمیة والإفتاء، ج1، ص388، سوال چهارم اؤ فتوای 9027 ، الریاض - المملكة العربیة السعودیة. اعضای این گروه عبارتند از : عبد الله بن قعود ، عبد الله بن غدیان ، عبد الرزاق عفیفی، عبد العزیز بن عبد الله بن باز.
(6).العمادی الدمشقی ، عبد الرحمن بن عماد الدین محمد بن محمد الوفاة: 17 / جمادى الآخرة / 105ه ، الروضة الریا فیمن دفن بدریا ، ج 1 ، ص 74، دار المأمون للتراث - دمشق - سوریا - 1408ه - 1988م ، الطبعة : الأولى ، تحقیق : عبده علی الأشعث

 (7).التمیمی البستی، محمد بن حبان بن أحمد ابوحاتم (متوفاى354 ه )، صحیح ابن حبان بترتیب ابن بلبان، ج 14، ص 408 ،تحقیق: شعیب الأرنؤوط، ناشر:مؤسسة الرسالة - بیروت، الطبعة: الثانیة، 1414ه 1993م.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.