تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگر و محقق موسیقی نواحی با انتشار یادداشتی در تجلیل یکی از استادان موسیقی تازه درگذشته ایل شاه سَوَن از فعالیت های و خدمات این هنرمند در حوزه موسیقی اقوام سخن گفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برای پاسداشت یک عاشیق بزرگ

پژوهشگر و محقق موسیقی نواحی با انتشار یادداشتی در تجلیل یکی از استادان موسیقی تازه درگذشته ایل شاه سَوَن از فعالیت های و خدمات این هنرمند در حوزه موسیقی اقوام سخن گفت.

فرآوری: یاسمن پیشوایی- بخش هنری تبیان
عاشیق مسیح الله رضایی

پیمان بزرگ نیا پژوهشگر ومحقق فعال موسیقی نواحی با انتشار یادداشتی در تجلیل استاد عاشیق مسیح الله رضایی یکی از استادان مشهور موسیقی ایل شاه سَوَن از فعالیت های و خدمات ارزنده این هنرمند در حوزه موسیقی اقوام سخن گفت.

در یادداشت پیمان بزرگ نیا آمده است:

«زنده یاد استاد عاشیق مسیح الله رضایی یکی از مشهورترین هنرمندان موسیقی عاشیقی ایل شاه سون بود، ایل شاه سون بغدادی یکی از مهم ترین ارکان نظام کوچ نشینی در ایران محسوب می شود که در زیرمجموعه خود بیش از 32 طایفه و 230 تیره دارد. اقوام این ایل که زبان ترکی زبان رایج آنهاست در استان ها و شهرهای ساوه، قم، همدان، قزوین، البرز، تهران و فارس ساکن هستند.

اوج آوازه و شهرت استاد رضایی قبل از انقلاب ایران بوده و یکی از پرآوازه ترین عاشیق های ترکی است که در بین عشایر و آذری زبان ها شهرت خاص دارد

زنده یاد مسیح الله از نسل عاشیق های قدیمی شاهسون بود که بیش از 30 داستان را اجرا می کرد. وی گرچه در میان اصحاب رسانه و فرهنگ و هنر چندان مشهور نبود ولی ایشان را می توان بزرگ ترین و مشهورترین خنیاگر شاهسون طی دوران معاصر دانست.

ایشان در نقالی موسیقایی دارای فن بیان منحصر به فرد و گستردگی رپرتوار موسیقای نقالی بود. متاسفانه عاشیق مسیح الله هیچ گاه در هیچ جشنواره موسیقی شرکت نکرد و هچون موسیقی شاهسون مهجور ماند. اولین آشنایی بنده با ایشان در سال 1389 در شهر قم به همراه پژوهشگر موسیقی شاهسون جناب آقای علی حسینی بود که وقتی ایشان به اشعار و جایگاه حکیم تلین خان اشاره می کرد نقلی را روایت کرد که بنده  محو اجرای ایشان شدم... تنها چگور شاهسون را به نحوه کهن ایشان می نواخت...

افسوس که اجل مجالی نداد تا به پاس نیم قرن تلاش این هنرمند در عرصه موسیقی مراسم قدردانی برگزار شود، البته تنها تقدیری که برای او انجام گرفت به سال 92 باز می گردد که در آن دوران مدیریت انجمن موسیقی محلی شاهسون برنامه ای را برای این هنرمند شایسته موسیقی اقوام برپا کردند. این هنرمند اوایل مرداد ماه امسال  در شهر کرج در سکوت کامل خبری و رسانه ای دار فانی را وداع گفت، اما به طور حتم یاد و خاطره و آثار ارزشمند به جای مانده از این هنرمند در اذهان اهالی موسیقی باقی می ماند.»

لازم به ذکر است که عاشیق مسیح الله رضایی هنرمند محبوب و از چهره های شاخص موسیقی شهرستان های ساوه و زرندیه  در ششم مرداد ماه سال جاری بر اثر کهولت سن درگذشت.

این  استاد پرآوازه عاشیق مسیح الله رضایی از هنرمندان معروف شهرستان زرندیه و استان مرکزی، طی سالیان متمادی نقش بسیار مهمی در حفظ و اعتلای شعر، ادبیات و موسیقی فولکوریک ترک زبانان منطقه مرکزی ایران به ویژه استان های مرکزی، قم، همدان، البرز و قزوین ایفا کرده است.

مرحوم رضایی علاوه بر هنرنمایی در مجالس شادی و پند و اندرز عموم مردم در چندین دوره از جشنواره های موسیقی محلی و نواحی کشور و استان حضور داشته و موجبات اعتلای  این هنر را فراهم آورد.

اوج آوازه و شهرت ایشان قبل از انقلاب ایران بوده و یکی از پرآوازه ترین عاشیق های ترکی است که در بین عشایر و آذری زبان ها شهرت خاص دارد . پیکر مطهر این هنرمند پرآوازه در شهرستان کرج به خاک سپرده شده است.


منابع: مهر/ فارس