تبیان، دستیار زندگی
«من پیش از تو» نوشته جوجو مویز، رمانی عاشقانه است که از عشق در طول داستان به عنوان جوهر اصلی یاد می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

من پیش از تو

نگاهی به کتاب «من پیش از تو» اثر جوجو مویز

«من پیش از تو» نوشته جوجو مویز، رمانی عاشقانه است که از عشق در طول داستان به عنوان جوهر اصلی یاد می شود.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
من پیش از تو


«من پیش از تو» نوشته جوجو مویز، رمانی عاشقانه است که از عشق در طول داستان به عنوان جوهر اصلی یاد می شود. جوجو مویز نویسنده و روزنامه نگار انگلیسی است که سال 1969 در لندن متولد شده است. او دو بار موفق شده است جایزه داستان بلند رمانتیک سال را از انجمن رمان نویسان رمانتیک دریافت کند.

موضوع این رمان چندان پیچیده نیست. پسری به نام ویل از طبقه مرفه جامعه، در یک روز بارانی دچار حادثه ای می شود که بعد از آن ناچار است روی صندلی چرخدار بنشیند و لوییزا، دختری که از کار بیکار شده است و دنبال کار است که در نهایت به عنوان پرستار این مرد استخدام می شود. تا انتهای کتاب تمام اتفاقات پیش آمده پیرامون همین موضوع هستند.

به گفته برخی، حقیقتاً کتاب را نمی شود زمین گذاشت. شاید به دلیل نثر روان و گیرایش باشد. اما به زعم من فضاسازی هایی که در طول کتاب وجود دارند گاهی بیش از اندازه به نظر می رسند. نکته ای که از آن به عنوان ضعف کتاب می خواهم یاد کنم .مشخص بودن پایان کتاب پس از خواندن یک سوم ابتدای آن است. ترجمه نسبتاً خوب بود اما چندان آن را نپسندیدم و در مواردی می توانست بسیار بهتر باشد.

البته شایان ذکر است، با توجه به آنکه نسخه اصلی کتاب را خوانده ام انتخاب واژگان در برگردان آنکه خانم مریم مفتاحی آن را انجام داده اند بسیار عالی است. در کل، کتاب خواننده را بسیار تحت تأثیر قرار می دهد. برخی از فصل ها از زبان شخصیت های نسبتاً مهم داستان است که به جذابیت کتاب کمک بسزایی می کند. هنگامی که به یک موضوع از چند زاویه نگاه شود، می توان جنبه های مختلف آن را مورد تحلیل قرار داد و در نظر گرفت. اما مهم ترین ویژگی داستان را در توضیحات و تفاسیر کامل و ارزشمند و تأثیربرانگیز شخصیت ها می بینم. به طوری که می توان شخصیت های داستان را بخوبی در ذهن مجسم کرد و آنها را با تمام وجود دوست داشت. می شود با آنها غمگین شد، خوشحال شد، اشک ریخت و گاهی مرد.

می توانید ظرایف حسی داستان و قهرمانان را با گوشت و پوست و استخوانتان حس کنید و مشتاق دیدارشان باشید! یا بخواهید خودتان را جای یکی از آنها بگذارید. کشش داستان بی نهایت عالی است.همه مان کتاب هایی می خوانیم با تفاسیر پیچیده و پر از کلمات سخت اما هرگز با آنها زندگی نمی کنید. اما این کتاب یکی از کتاب هایی است که می دانم اگر شروعش کنید با آن زندگی خواهید کرد. و این زیبایی شما را تشویق می کند تا کتاب «پس از تو» را که در ادامه این کتاب است، بخوانید.
این کتاب که از پرفروش ترین های نیویورک تایمز بوده است توسط نشر آموت منتشر شده است. یو اس ای تودی و نیویورک تایمز هر دو این کتاب را ستوده اند و حتی منتقد نیویورک تایمز بعد ازخواندن این کتاب گفته است: «وقتی این رمان را تمام کردم، نمی خواستم آن را نقد کنم؛ می خواستم آن را دوباره بخوانم!»


منبع: روزنامه ایران - آوا سلاسل