تبیان، دستیار زندگی
چاپ دوم کتاب «تکاوران نیروی دریایی در خرمشهر»، خاطرات ناخدا هوشنگ صمدی منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«تکاوران نیروی دریایی در خرمشهر» به بازار کتاب آمدند

چاپ دوم کتاب «تکاوران نیروی دریایی در خرمشهر»، خاطرات ناخدا هوشنگ صمدی منتشر شد.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان

«تکاوران نیروی دریایی در خرمشهر» به بازار کتاب آمدند

چاپ دوم کتاب «تکاوران نیروی دریایی در خرمشهر» که به خاطرات ناخدا هوشنگ صمدی، فرمانده گردان 600 نفری تکاوران نیروی دریایی ارتش در خرمشهر پرداخته است توسط سوره مهر منتشر شد.

این خاطرات که به قلم سید قاسم یاحسینی گردآوری شده است،  نخستین کتاب  درباره خاطرات تکاوران نیروی دریایی با عنوان «تکاوران نیروی دریایی در خرمشهر» است.

ساعاتی پس از شروع جنگ توسط صدام، گردان تکاوران نیروی دریایی به فرماندهی ناخدا «هوشنگ صمدی» شبانه از بوشهر راهی آبادان و خرمشهر شد و تا 34 روز قبل از سقوط این شهر از آن دفاع کرد.

اهمیت انتشار کتاب «تکاوران نیروی دریایی در خرمشهر» در بازگویی خاطرات آن از زبان فرمانده ای است که پس از سه دهه سکوت،  نخستین بار این خاطرات را بیان کرده و از رشادت های تکاوران نیروی دریایی در خرمشهر گفته است.

یاحسینی برای نوشتن این کتاب 45 ساعت مصاحبه با هوشنگ صمدی داشته و خاطرات او را از سال های ابتدایی زندگی تا زمان بازنشتگی اش از نیروی دریایی روایت کرده است، اما بیشتر حجم کتاب، خاطرات او را درباره درگیری 34 روزه در خرمشهر تشکیل می دهد. صمدی فرمانده گردان 600 نفری بود که فقط 270 نفر آنان زنده مانده اند. خود او در این مدت کوتاه 6 بار زخمی شد، اما به عقب بازنگشت.

در بخشی از این کتاب آمده است: «وقتی به واحد تکاوران رسیدم، ساعت اداری تمام شده بود و تقریباً همه رفته بودند. بلافاصله آماده باش اعلام کردم. افسران و فرماندهان گروهان  ها را جمع کردم و جلسه کوتاهی با آن ها گذاشتم و شروع جنگ و رفتن به خرمشهر را برایشان تشریح کردم. گفتم: «مأموریت گردان ما دفاع از خرمشهر است. ساده، اما سنگین!».


منبع: سوره مهر