تبیان، دستیار زندگی
از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بر اجرای سه برنامه کلیدی در مناطق آزادکشور در سال 95 تاکید شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارتقاء دانش فنی ازبرنامه های اقتصاد مقاومتی به مناطق آزاد

اقتصاد مقاومتی

به گزارش خبرنگار ایرنا مهدی بازارگان شامگاه چهارشنبه درحاشیه افتتاح نمایشگاه فن بازار درگفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بر اجرای سه برنامه کلیدی در مناطق آزادکشور در سال 95 تاکید شده است.
وی تاکید کرد: با توجه به لزوم ایجاد مراکز انتقال فناوری و ارتقاء دانش فنی، یکی از فعالیت های مورد توجه درمناطق آزادکشور موضوعات تحقیقاتی است .
بازارگان خاطرنشان کرد: به دلیل فراهم بودن امتیازات خاص دربخش صادرات برای تولیدکنندگان، برگزاری نمایشگاه فن بازار در منطقه آزاد انزلی با حضور محققان سراسر کشور تاثیر بسزایی درکارهای تحقیقاتی و پژوهشی دارد.
وی برگزاری نمایشگاه های بین المللی عرضه تحقیقات به سایر کشورها از سوی وزارت علوم درخارج از کشور را بسیار مطلوب ارزیابی و تصریح کرد:یکی از راه های انتقال تکنولوژی، ورود شرکت های بین المللی در راستای ارائه کار در کشور است.
بازارگان همچنین نقش برجام درارتقاء روابط بین المللی و همچنین افزایش سطح بین المللی تحقیقات دانشمندان و محققان کشورمان را مثبت ارزیابی کرد.
وی اظهار کرد: عرضه تحقیقات در میدان های رقابتی دنیا باعث افزایش رشد و توسعه و همچنین افزایش سفارش و تقاضای کالا به کشور می شود.
معاون برنامه ریزی و هماهنگی مناطق آزاد به نوپا بودن برجام و تاثیر آن در دراز مدت اشاره کرد و افزود:درصورت تحقق برجام و همچنین انجام تعهدات از جانب هر دوطرف، زمینه های انتقال تکنولوژی و سرمایه گذاری خارجی درکشور فراهم می شود.
منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است؛ کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند. معافیت مالیاتی 20 ساله از تاریخ بهره برداری انواع فعالیت های اقتصادی ، آزادی کامل ورود و خروج سرمایه، آزادی مشارکت سرمایه گذار خارجی تا سقف 100 درصد و معافیت گمرکی برای ورود مواد اولیه ، قطعات و ماشین آلات مورد نیاز کارخانه ها، فعالیت بورس کالای منطقه، اجرای کالای همراه مسافر و اعمال قانون ارزش افزوده برای کالاهای ساخته شده در منطقه آزاد به داخل کشور از مهمترین مزایای ثبت شرکت و فعالیت اقتصادی تولیدی در منطقه آزاد انزلی است.
قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال جنوب ، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، کراسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب به بازارهای مصرف کشورهای CIS ، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.




www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .