تبیان، دستیار زندگی
محاسبات ابری موبایل (MCC) در دسترس بودن خدمات محاسبات ابری در یک محیط تلفن همراه است. با ارائه خدمات مطلوب برای کاربران تلفن همراه MCC شامل عناصر شبکه های تلفن همراه و محاسبات ابری....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مروری بر رایانش ابری در موبایل - 1

مروری بر رایانش ابری در موبایل - 1

گروه کامپیوتر، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سپیدان، سپیدان، ایران
گروه کامپیوتر، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم، جهرم، ایران 

چکیده:

محاسبات ابری موبایل (MCC)  در دسترس بودن خدمات محاسبات ابری در یک محیط تلفن همراه است. با ارائه خدمات مطلوب برای کاربران تلفن همراه MCC شامل عناصر شبکه های تلفن همراه و محاسبات ابری. در محاسبات ابری همراه، تمام داده ها و ماژول محاسبات پیچیده را می توان در ابرها پردازش و دستگاه های تلفن همراه لازم نیست در یک پیکربندی قدرتمند مانند سرعت CPU، حافظه و غیره داشته باشد.

با این حال، دستگاه های تلفن همراه با مبارزات زیادی در منابع خود مواجه هستند (به عنوان مثال، عمر باتری، ذخیره سازی، و پهنای باند) و ارتباطات (به عنوان مثال، حفظ حریم خصوصی، تحرک و امنیت).

این چالش ها تاثیر زیادی در بهبود کیفیت خدمات می گذارد. در این مقاله، ما به بحث اجمالی در خصوص تکنولوژی محاسبات ابری تلفن همراه، همراه با معماری، برنامه های کاربردی، ویژگی های اصلی، مسائل امنیتی، مزایا و محدودیت و راه حل های احتمالی می پردازیم.

مقدمه :

در طول چند سال گذشته، پیشرفت در زمینه محاسبات و برنامه های کاربردی محاسبات ابری همراه  (MCC) به عنوان یک تکنولوژی بالقوه برای خدمات تلفن همراه معرفی گردید. این شبکه ها ترکیبی از محاسبات تلفن همراه، محاسبات ابری و شبکه های بی سیم با کیفیت بالا، کاربران تلفن همراه، و ارائه دهندگان محاسبات ابری1,2] ] MCC و یک پلت فرم جدید برای ترکیب دستگاه های تلفن همراه و محاسبات ابری برای ایجاد یک زیرساخت های جدید است.

مروری بر رایانش ابری در موبایل - 1

همچنین در خارج از دستگاه تلفن همراه یک زیرساخت ذخیره سازی داده ها و پردازش داده ها رخ می دهد3] ]. در این معماری، ابر انجام کارهای سنگین از وظایف محاسبات فشرده و ذخیره مقادیر زیادی از داده ها انجام می دهد. ظهور سریع محاسبات تلفن همراه (MC)4] ] یک روند قدرتمند در توسعه فن آوری  اطلاعات را بوجود آورده است. با این حال، دستگاه های تلفن همراه در محاسبات با مشکلات در منابع خود )به عنوان مثال، عمر باتری، ذخیره سازی، و پهنای باند( و ارتباطات )به عنوان مثال، تحرک و امنیت( روبرو هستند5] ]

محاسبات ابری همراه با توجه به مدل کاربرد اصلی در عصر اینترنت به موضوع پژوهش قابل توجهی از جوامع علمی و صنعتی تبدیل شده است.

بنابراین، برنامه های مختلف بر اساس محاسبات ابری همراه توسعه یافته و به کاربران خدماتی همچون، نقشه های گوگل، Gmail و سیستم های ناوبری  برای موبایل، جستجوی صوتی، و همچنین برنامه های مختلف بر روی یک پلت فرم آندروید، AppleandMotoBlur  رسانده است. با مطالعه و تحقیقات بر روی نرم افزار افزایشی محاسبات تلفن همراه مشهود است، که بازار مصرف کننده و سرمایه گذاری برای برنامه های کاربردی مبتنی بر ابر های مختلف تلفن همراه حدود  9.5 میلیارد دلار است.[6]

هدف اصلی در پشت ابر رایانه ارائه خدمات مختلف از جمله، نرم افزار و ظرفیت پردازش آن بر روی اینترنت، افزایش ذخیره سازی، کاهش هزینه، سیستم ها و ارائه خدمات تکنولوژی زیر بنایی و فراهم کردن انعطاف پذیری و تحرک اطلاعات در مقاصد مختلف است.

برنامه های کاربردی ابر موبایل، قدرت محاسباتی و ذخیره سازی داده ها راه را از تلفن های همراه و به ابرفراهم می کند. ]7[
Aepona در توصیف محاسبات ابری همراه به عنوان یک پارامتر جدید، قدرتمند و متمرکز واقع در ابرها برای برنامه های کاربردی موبایل، پردازش داده ها و ذخیره سازی از دستگاه تلفن همراه به سیستم عامل از طریق اینترنت انجام می شود. همه این برنامه ها متمرکز شده و سپس در طول اتصال بی سیم بر اساس یک مشتری و یا مرورگر وب در دستگاه های تلفن همراه قابل دسترسی است. روش دیگر، محاسبات ابری همراه می تواند به عنوان ترکیبی از وب تلفن، همراه و محاسبات ابری ]8،9[، که از محبوب ترین ابزار برای کاربران تلفن همراه برای دسترسی به برنامه ها و خدمات در اینترنت تعریف شده است را شامل شود.

مروری بر رایانش ابری در موبایل - 1

cloud computing 2  معماری

معماری کلی از  MCCرا می توان در شکل 2. مشاهده نمود. معماری اصلی  MCC از اجزای نشان داده تشکیل شده است: 
کاربران تلفن همراه، اپراتور تلفن همراه، ارائه دهندگان خدمات اینترنت(ISP)  ارائه دهندگان خدمات ابر ]10[ 

دستگاه های تلفن همراه و شبکه های تلفن همراه با کمک از ایستگاه های پایه، نقاط دسترسی و / یا ماهواره ای می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کند. اطلاعات منتقل شده از دستگاه های تلفن همراه در واحد پردازنده مرکزی، سرور و پایگاه داده در سمت ارائه دهنده شبکه تلفن همراه اداره می شود.

در اینجا، اپراتورهای شبکه تلفن همراه می تواند خدمات ارزنده را به کاربران تلفن همراه به عنوان مجوز، ورود و خروج را ارائه دهند و داده های مشترکین در پایگاه داده ذخیره شود.

درخواست های مشترکین تلفن همراه برای استفاده کردن از ابر بوسیله اینترنت و کنترل پردازش ابر برای رفتن به سرویس های ابر مربوط بررسی می شود. تلفن همراه بستری برای استفاده از مزایای محاسبات ابری فراهم می کند اثربخشی.

چهار مدل معماری برای شناسایی ابر عبارتند از:

2.1 ابر خصوصی
معماری محاسبات ابری یک سازمان خصوصی که ممکن است توسط سازمان یا شخص ثالث اداره شود.
2.2 انجمن ابر
زیر ساخت ابر سازمان های مختلف برای پشتیبانی از یک جامعه خاص، باید با برخی از نگرانی جمعی مانند ملزومات امنیتی، سیاست، چشم انداز و ملاحظات انطباق داشته باشد.
2.3 ابر های عمومی
زیرساخت های ابر برای عموم مردم و یا یک گروه صنعتی بزرگ ساخته شده است .این ممکن است توسط یک سازمان فروش خدمات ابر کنترل شود.
2.4 ترکیبی ابر
معماری ابر هیبرید مانند اشخاص منحصر به فرد است که ممکن است ترکیبی از دو یا چند ابر باشد، اما توسط فن آوری استاندارد و یا اختصاصی متصل می شود.
جزئیات توضیحات معماری ابر می تواند در زمینه های مختلف متفاوت باشد .بنابراین چهار لایه معماری،  [11]برای مقایسه محاسبات ابری با محاسبات شبکه[12]. توصیف معماری برای ایجاد ابرهای بازار محور و  [13]معماری حال حاضر برای خدمات کسب و کار تحویل وب است.
ادامه دارد...

مروری بر رایانش ابری در موبایل - 1

بخش آموزش الکترونیک سایت تبیان
تهیه:ساناز فراه دخت، سید ابراهیم دشتی، تنظیم: نیلوفر یاقوتی