تبیان، دستیار زندگی
المپیک ریو با همه تلخی و شیرینی هایش سرانجام به پایان رسید هرچند که کاروان ورزش ایران به اندازه ای که باید مانند دوره گذشتی در لندن موفق عمل نکرده و کاروان رکورددار ایران از لحاظ تعداد ورزشکاران در ادوار المپیک با یک مدال طلا و 4 مدال کمتر نسبت به دوره گذ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پا به پای ورزشکاران در المپیک اشک ریختم

المپیک ریو با همه تلخی و شیرینی هایش سرانجام به پایان رسید هرچند که کاروان ورزش ایران به اندازه ای که باید مانند دوره گذشتی در لندن موفق عمل نکرده و کاروان رکورددار ایران از لحاظ تعداد ورزشکاران در ادوار المپیک با یک مدال طلا و 4 مدال کمتر نسبت به دوره گذشته به کار خود پایان داد. هرچند که از مدت ها پیش از المپیک همواره این جمله را از اهالی ورزش می شنیدیم که فضا المپیکی نیست و چه بسا همین فضا باعث شد تا ورزش ایران نسبت به دور گذشته در رده نازل تری قرار بگیرد.

بخش ورزشی تبیان
تیموریان

المپیک ریو با همه تلخی و شیرینی هایش سرانجام به پایان رسید هرچند که کاروان ورزش ایران به اندازه ای که باید مانند دوره گذشتی در لندن موفق عمل نکرده و کاروان رکورددار ایران از لحاظ تعداد ورزشکاران در ادوار المپیک با یک مدال طلا و 4 مدال کمتر نسبت به دوره گذشته به کار خود پایان داد. هرچند که از مدت ها پیش از المپیک همواره این جمله را از اهالی ورزش می شنیدیم که فضا المپیکی نیست و چه بسا همین فضا باعث شد تا ورزش ایران نسبت به دور گذشته در رده نازل تری قرار بگیرد.

در این بین و درباره نتایج به دست آمده برای ورزش ایران در المپیک 2016 ریو اما کارشناسان ورزش ایران بهتر می توانند نظر بدهند که از جمله این کارشناسان می توان به افشین پیروانی اشاره کرد که وی به واسطه تحصیلات دانشگاهی با بسیاری از رشته های ورزشی به صورت علمی آشنایی دارد. هرچند که پیروانی می گوید علاوه برای دنبال کردن نتایج ورزشکاران ایرانی در المپیک پا به پای غم آنها اشک ریخته و با شادی شان نیز شاد شده است.

بر همین اساس گفت و گوی نسبتا متفاوتی را درباره نتایج ورزشکاران ایرانی با پیروانی که این روزها از وی به عنوان مدیر تیم ملی فوتبال نیز نام برده می شود انجام دادیم هرچند که این بهترین فرصت بود تا از وی درباره وضعیت تیم ملی تیم ملی در آستانه رقابت های مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه و برخی انتقاداتی که همواره به این تیم و سرمربی پرتغالی آن می شود گفت وگویی را انجام داده ایم که در زیر آن را می خوانیم؛

فارس: در المپیک 2016 چه از لحاظ مدالی و چه از لحاظ کیفی کاروان ورزش ایران نسبت به مسابقات لندن نزول داشت. در این مورد صحبت می کنید؟

از لحاظ اینکه نزول کردیم باید ببینیم کجای کار ایراد دارد. مطمئناً آن طور که باید نه کار شده، نه سرمایه گذاری شده و نه برنامه ریزی داشته ایم. وقتی نتیجه ضعیف تر می شود یعنی یک جای کار ایراد دارد. رئیس کمیته المپیک انگلیس روز بعد از اینکه کشورش با 27 طلا و مجموع 67 مدال نایب قهرمان المپیک می شود، می گوید چالش جدید ما از امروز آغاز می شود چون در دوره بعد باید در ژاپن به میدان برویم و این کشور می خواهد سرمایه گذاری خوبی داشته باشد و چین هم به این کشور نزدیک است و می تواند تهدیدی برای رتبه ما به شمار برود از سوی دیگر شرایط آب و هوایی و قاره ای می تواند روی ما تأثیر گذاشته و بنابراین باید از امروز برای المپیک 2020 استارت بزنیم. یعنی با اینکه بریتانیا جهش بسیار خوبی داشته و چین را با آن جمعیت پشت سر گذاشته و برای اولین بار نایب قهرمان المپیک شده اما برای دوره بعدی از حالا استارت می زند و این نشان می دهد برای موفقیت باید برنامه ریزی خوبی داشت، هدفمند بود و سرمایه گذاری خوبی انجام داد. این نیست که در این کشور هم ورزشکار بگوید شب در ماشین می خوابیدم و یا یک نفر دیگر گوید در اردو خورشت قیمه می خوردم و یا مسابقه پینگ پنگ ورزشکار تمام شود و بعد مربی اش به سالن برسد و بسیاری از این مسائل که می تواند روی نتایج تأثیر بگذارد. اگرچه برخی قضاوت ها در برخی رشته ها مانند کشتی یزدانی و نوروزی و بهداد سلیمی در وزنه برداری یا عابدینی در شمشیربازی تأثیرگذار بود و شاید اگر یک مقدار داوری ها عادلانه تر بود، نتایج ما بهتر هم می شد.

فارس: ورزش ایران هر دوره از داوری ها متضرر می شود. به واقع باید چه کاری انجام داد تا کابوس داوری برای ورزش ایران به پایان برسد؟

باید اتحاد داخلی مان را زیاد کنیم که در این صورت از این اتحاد یک قدرت بیرون می آید و از دل این قدرت اشخاصی بیرون می آیند که می توان به واسطه آنها کرسی های قدرتمند در نهادهای بین المللی به دست آورد اما متاسفانه اختلافات داخلی باعث می شود تا قدرت واقعی را نداشته باشیم. چه بسا قهرمانانی داریم که تحصیل کرده هستند و آدم های بزرگ در ورزش داریم که می توانند تاثیرگذار باشند اما در نهایت اختلافات داخلی باعث می شود تا این اتفاقات بیفتد و سکوها و جایگاه های اصلی به ورزش ایران اختصاص پیدا نکند. در نهایت اتحاد داخلی، تفاهم و تعادل و البته سرمایه گذاری خوب باعث می شود تا ورزش یک کشور به جایگاه واقعی اش برسد. از لحاظ فنی نیز می توانستیم بهتر کار کنیم تا به نتایج منطقی تر برسیم. این نیست که بگویم فقط بحث امکانات، قضاوت و یا مباحث مالی فقط تاثیرگذار بوده بلکه بحث فنی هم در این بین اهمیت داشته و می توانست موثر باشد تا بتوانیم نتایج بهتری بگیریم. باید همه چیز دست به دست هم بدهد تا یک اتفاق خوب بیافتد. ان شالله از همین امروز افرادی که تاثیرگذار هستند یا دستی بر آتش دارند سرمایه گذاری لازم را انجام دهند تا در ادوار بعدی موفق تر باشیم. باقرزاده رئیس فدراسیون شمشیربازی در مصاحبه ای یادآوری کرده بود که مجتبی عابدینی در دوره قبلی آخر شد و از همان زمان با یک برنامه ریزی او به رده چهارم المپیک رسید. این نشان می دهد که شمشیربازی هدف دارد. وقتی رئیس کمیته المپیک انگلیس با کسب عنوان نایب قهرمانی می گوید هدفش از حالا المپیک توکیو است پس ما هم باید دیدگاه و چشم اندازمان را بالاتر و بزرگ تر در نظر بگیریم. نباید از پیروزی ها مغرور و از شکست ها ناامید شد. به همین خاطر باید به آینده نگاه کرد و با سرمایه گذاری بهتر و آموزش بیشتر به اهدافمان برسیم. امروز ورزش علم است که چه وزنه ای انتخاب کنیم یا مسائل دیگر در سایر ورزش ها.

فارس: به نکته خوبی اشاره کردید. ورزشکاران ما در المپیک در برخی رشته ها به خاطر مسائل روحی روانی و برخی نیر به خاطر عدم آمادگی جسمانی از حریفانشان شکست خوردند.

درست است. بدنسازی برخی رشته ها اصلاً مناسب نبود. ورزش علم است و بحث بدنسازی، علم تمرین و فیزیولوژی باید به خوبی لحاظ شود. خواهشم این است که از افراد دانشگاهی، تحصیلکرده و باسواد در ورزش کشور و در رشته های مختلف استفاده کرده حالا به عنوان مربی یا مشاور و یا هر سمتی آنها را ورود دهیم.

فارس: یک مقدار درباره المپیک، موردی صحبت کنیم. فکر می کردید یک روز برای ورزشی مثل شمشیربازی تا صبح بیدار بمانید؟!

خیر؛ واقعا آن شب احساس غرور کردم. 78 بازی ملی دارم و شعار هم نمی دهم. هر موقع سرود ملی ایران را می زدند اشک در چشمانم جمع می شد. الان هم به عنوان مدیر تیم ملی هر زمان سرود ملی را می زنند تمام وجودم سرشار از عرق و تعصب ملی می شود. در تمام طول المپیک هر ورزشکارمان که شکست می خورد مثل آنها و پا به پایشان گریه می کردم و هر ورزشکاری پیروز می شد از خوشحالی اشک شوق می ریختم. یک خاطره ای هم تعریف کنم. روزی که حسین رضازاده در المپیک رکورد زد، من و علی دایی هم اتاق بودیم و زمانی که رکورد المپیک شکسته شد من و علی چنان گریه می کردیم که آمدند و در اتاق ما را زدند و فکر کردند چه اتفاقی افتاده است. همزمان با وزنه هایی که رضازاده می زد ما هم گریه می کردیم. درست است فوتبال به المپیک نرفت اما من هم مثل همه مردم ایران تا دیروقت بیدار می ماندم و پا به پای همه مردم برای ورزشکاران کشورم در همه رشته ها دعا می کردم. برای خانم کیمیا دعا کردم، برای نجمه خدمتی و الهه احمدی همچنین. یعنی هم قلبی چون عاشق ورزش و کشورم هستم و هم به واسطه تخصصم به خاطر تحصیلاتی که دارم به صورت فنی تمام رشته ها را دنبال می کردم.

فارس: شبی که اشک های محمد بنا را دیدید چه حالی به شما دست داد.

آن شب اوج کار بود. برخی صحنه ها اوج کار است. صحنه بسیار ناراحت کننده ای بود. شاید سوریان پس از شکست بغض کرد اما بغض ما ترکید. یا وقتی حق یزدانی را خوردند به همچنین.

فارس: در حق امید نوروزی که همشهری شماست نیز ناداوری شد.

در تمام کشتی ها اخطار اول برای ما بود که در کشتی نوروزی برعکس شد و خوشحال بودیم که اخطار بعدی به حریف نوروزی می رسد تا او برنده شود اما داور به اندازه ای مماشات کرد که وقت تمام شد و متاسفانه نوروزی با ناداوری شکست خورد. اما بدانید در هر رشته ای در هر سطحی از قاره ای تا المپیک اگر قدرت نداشته باشید نمی توانید خیلی اتفاقات را به سود خودت رقم بزنی. سربسته می گویم که قدرت همه چیز می تواند باشد و باید برای پیروزی قدرت هم داشت.

فارس: اما در همین وضعیت کشتی گیری مانند حسن یزدانی با قدرت قهرمان المپیک شد.

یزدانی را هم شاید اگر می توانستند اجازه نمی دادند قهرمان شود! نمی گویم دلشان نمی خواست یزدانی قهرمان شود اما بین روسیه و ایران مطمئنا به روسیه رأی می دهند یا بین ازبک و ایران و یا آمریکا و ایران، به حریفان رای می دهند. یعنی این تعادلی که هست باعث می شود تا اتفاقات به این شکل بیفتد.

فارس: عبدولی هم در رسیدن به مدال طلا ناکام بود.

برای سعید خوشحال شدم که مدال گرفت. 4 سال پیش خیلی آماده تر بود و کمر حریف کره ای را گرفته و تاباند که گفتند پای او را گرفته و به ناحق او را بازاندند. به خوبی لحظه های کشتی او را یادم است اما در این دوره خداراشکر توانست مدال بگیرد. مدال برنز شاید به اندازه طلا ارزشمند نباشد اما همین که ورزشکاران سهمیه گرفتند دستشان درد نکند. دو رشته فوتبال و بسکتبال به واسطه جام جهانی و NBA سرآمد المپیک هستند اما سایر رشته ها اوج کار آنها در المپیک است و خداراشکر که ورزشکاران ما سهمیه گرفتند و امیدوارم برای ادوار بعدی با برنامه ریزی بهتر بتوانیم سهمیه بیشتری کسب کرده و موفق تر باشیم.

فارس: اتفاقاتی که برای بهداد سلیمی افتاد هم بسیار ناراحت کننده بود.

بهداد با آن آسیب دیدگی که داشت در یکضرب با 216 کیلوگرم رکورد المپیک و جهان را زد اما در دوضرب اتفاقاتی افتاد که در نهایت باعث شد او از رفتن بر روی سکو محروم شود.

فارس: به فوتبال المپیک برسیم. در حالی که ما به المپیک نرسیدیم، کشوری مثل عراق با برزیل به تساوی رسید.

آن بازی را دیدم. عراق هم شانس آورد و هم خوب بازی کرد. البته کره در یک بازی حریفش را پرگل شکست داد و ژاپن هم عملکرد خوبی داشت.

فارس: جای فوتبال ایران در المپیک خالی نبود؟

چرا می توانستیم ما هم باشیم و از حالا معلوم نیست در دوره بعدی فوتبال باشد یا خیر. اما اگر می خواهیم در دوره بعدی باشیم باید از حالا برنامه ریزی کرد. یعنی همین تیم ملی جوانان را می توان روی آن برنامه ریزی کرد تا 4 سال آینده بتوانیم پس از مدت ها به المپیک برسیم.

فارس: برزیل هم برای اولین بار با داوری تیم ایرانی قهرمان المپیک شد.

درست است؛ خداراشکر تیم داوری فوتبال مثل داوران تنیس، واترپلو و کشتی عملکرد موفقی داشتند و به آنها تبریک می گویم. ما نیز از طرف دپارتمان تیم ملی به آنها تبریک گفتیم و یک بار دیگر به فغانی و کمک هایش خسته نباشید می گویم و این نشان می دهد که داوری ما در تمام رشته ها حرفی برای گفتن دارد.

فارس: قهرمانی برزیل هم در المپیک نوبرانه بود.

نیمار خیلی تحت فشار بود. حتی در ورزشگاه ها کاپیتان تیم زنان برزیل از نیمار محبوب تر بود اما 3 بازی آخر نیمار گل زد و با قهرمانی برزیل برای این بازیکن هم خوشحال شدم. این طور نبود که فقط برای قهرمانان کشور خودمان خوشحال یا ناراحت شوم بلکه برای طلاهای فلپس، موفقیت های بولت و کسب 9 مدال طلا از 3 المپیک یا سمن ژیمناستیک کار که به آن شکل قهرمان شد خوشحالم کرد.

فارس: در مجموع کاروان ایران در المپیک 2016 ریو توقعات را برآورده کرد؟

فکر می کنم خوب بودیم البته ایده آل نبودیم اما بد هم نبودیم. المپیک میدان سختی است اما اگر بهداد طلا می گرفت یا در فرنگی یکی دو طلا می گرفتیم یا در کشتی آزاد حق خوری ها نمی شد و تکواندوکاران موفق تر بودند الان می گفتیم درود بر شرفشان و علمکرد ورزش ایران عالی بود اما الان که این اتفاق افتاده دلم می خواهد کارشناسی شود. اینکه امروز یکی را جلوی خودمان گذاشته و او را بکوبیم درست نیست. همین محمد بنا که همه از او ایراد می گیرند، 5 مدال تاریخ المپیک کشتی فرنگی توسط او به دست آمده است و همه ماحصل دسترنج این مربی زحمتکش بوده است. فکر می کنم استعداد و پتانسیل داریم اما در فرهنگ ورزشی مان فرهنگ استعدادیابی و نخبه یابی به خوبی رعایت نمی شود.

فارس: به تیم ملی فوتبال برسیم. یک هفته دیگر تیم ملی باید به مصاف قطر بود تا استارت کار برای حضور در جام جهانی بخورد. با این حال به نظر می رسد فضا مثل قبل از المپیک که می گفتند المپیکی نیست، فضای حال حاضر هم خیلی برای تیم ملی فوتبال حمایتی نیست.

هفته آینده با تیم ملی قطر بازی داریم که یک کشور عربی است. مردم ما روی کشورهای عربی حساس هستند. حالا چه من بگویم و چه نگویم و چه فضا حمایتی باشد و چه نباشد مطمئن باشید که بلایی باید سر قطر بیاوریم که بفهمد حالا که 9 بازیکن دو ملیتی آورده اگر 5 برابر این تعداد هم می آورد باید اینجا در ورزشگاه آزادی به ما ببازد. امیدوارم بیشترین تماشاگر به ورزشگاه بیاید، بازیکنان نیز بهترین روزشان باشد و بهترین اتفاقات بیفتد تا قطر را در گام اول شکست دهیم.

فارس: برای فوتبالی شدن فضا باید چه کاری کرد؟

روز گذشته با علی پروین صحبت کردم که ابتدا از من برای حضور در تیم منتخب ایران برای دیدار با تیم ستارگان دعوت کرد و سپس بحث بازی با قطر شد که او گفت هم خودم می آیم و هم از سایرین درخواست می کنم تا به ورزشگاه بیایند چون پای تیم ملی در میان است. مطمئنا بزرگان به فکر تیم ملی هستند و می دانند اگر فوتبال نتیجه بگیرد افتخارش برای همه است. فوتبالی که باخت آن به آرژانتین همه خوشحال می شوند نشان می دهد چه پتانسیلی دارد و فراتر از هرچیزی است.

فارس: از لحاظ فنی بازی با قطر را چطور ارزیابی می کنید؟

قطر تیم خوبی است. آنها چند بازی کرده اند و به غیر از شکست از رئال بتیس همه آسیایی ها را برده است. بازیکنان خارجی خوبی دارد و تیم خوبی دارد اما ما هم ایران هستیم.

فارس: ارزیابی تان از تیم ملی فوتبال چین چیست؟

تیم ملی چین هم خوب است. وقتی در فوتبال این کشور قراردادهای چندمیلیاردی بسته می شود و بازیکنان بزرگ را می اورد یعنی در حال سرمایه گذاری در این رشته است.

فارس: کی روش هفته گذشته پیام هایی را در 3 بخش داد. او هنوز از برخی عدم حمایت ها ناراحت است.

من نزدیک ترین فرد به کی روش هستم و مشکلات تیم ملی را به خوبی می دانم. از اینکه فدراسیون فوتبال در حال تلاش است تا به بهترین اتفاقات بیفتد را از نزدیک شاهد هستم ولی همیشه می گویم اگر قرار است موفقیت بیاید هیچکس به تنهایی نمی تواند و الان هم فدراسیون فوتبال به تنهایی نمی تواند و نیاز به حمایت دارد. از سوی دیگر کی روش همیشه عاشق طرفداران فوتبال ایران است و قبل از همه بازی های تیم ملی همواره از من می پرسد که فکر می کنی امروز چه تعداد تماشاگر به ورزشگاه می آید. سرمربی که در باشگاه ها و تیم های ملی بزرگ مربیگری کرده این چنین روی بحث حمایت طرفداران حساسیت دارد. وقتی آنجلوتی می گوید در تمرین بایرن مونیخ از حضور تماشاگران بیشمار لذت بردم نشان می دهد در هر جایگاهی باشی یکی از نفراتی که می تواند کمکت کند تماشاگران هستند. حالا هم اسم تماشاگران را یار دوازدهم گذاشته اند اما از دیدگاه من هواداران یار فیکس تیم ملی هستند. آنها یار دوازدهم هستند اما فیکس هم هستند و به خوبی می توانند تاثیرگذار باشند.

فارس: کی روش اعتقاد دارد تیم ملی خوب حمایت نمی شود اما یک عده منتقد نیز عقیده دارند کی روش این صحبت ها را انجام می دهد تا امتیاز بگیرد یا نگاهش از بالا به پایین است.

این طور نیست؛ کسانی که این چنین انتقاد می کند و این حرف ها نخ نما شده است. برای المپیک خیلی انتقادات دارم اما به عنوان یک ایرانی برای اینکه حامی باشم حمایتی صحبت می کنم، البته شاید بحث کارشناسی متفاوت باشد اما اینکه تیم ملی هفته آینده بازی دارد و این صحبت ها مطرح شود که کی روش از بالا نگاه می کند یا امتیاز می خواهد این حرف ها درست نیست و مطمئن باشید اگر تیم ملی به جام جهانی برود هر ایرانی در هر جایگاهی باشد مطمئنا از این موفقیت خوشحال خواهد شد.

فارس: کی روش نقدهایی هم به اردوی ایتالیا داشت؟ شاید هم او از حریفان ناراضی باشد.

سرمربی تیم ملی معتقد است وقتی حریفان ایران در مقدماتی جام جهانی شرایط بهتری دارند و دیدارهای بزرگ تری برگزار می کنند توقع من هم این است که بازی های تدارکاتی برای ایران نیز در شرایط بهتری قرار داشته باشد اما در این مقطع چون همه تیم ها بازی داشتند نتوانستیم وضعیت بهتری داشته باشیم اما امیدوارم اتفاقات خوب برایمان بیفتد که اولین آن پنجشنبه آینده خواهد بود.

فارس: حدود 3 سال است از تیم های آسیایی شکست نخورده ایم و به نظر می رسد با ادامه این روند به راحتی به جام جهانی برویم.

ان شالله 3 سال دیگر هم این اتفاق ادامه داشته باشد اما کار در مقدماتی جام جهانی سخت است.

فارس: از آخرین وضعیت خودتان بگویید. پس از عمل جراحی چه شرایطی دارید؟

خداراشکر شرایط خوبی دارم. از دکتر رضا جباری متخصص ستون فقرات و مغز و اعصاب و کارکنان هتل بیمارستان گاندی تشکر می کنم. در حال حاضر شرایط خوبی دارم. البته جا دارد روز پزشک را به پزشکان کشور تبریک گفته و ان شالله تمام اقشار، تمام اصناف و هر ایرانی در هر جای کره خاکی روز به روز پیشرفت کرده و موفق باشد چو افتخار هر ایرانی برای همه است.

فارس: برای همراهی تیم ملی که مشکلی ندارید؟

مشکلی نیست و بعد از بازگشت تیم ملی همراه این تیم خواهم بود.


منبع : فارس

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .