تبیان، دستیار زندگی
در پژوهش حاضر دانش آموزان در پی طراحی واکسی بودند که ماندگاریش نسبت به واکس های معمولی طولانی تر است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واکس نانو

واکس نانو

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: واکس نانو
نام ارائه دهنده/دهندگان: نیکا بنایی- هستی محمودی
 زمینه و نوع پروژه: فیزیک
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: روشنگران

چکیده

در پژوهش حاضر دانش آموزان در پی طراحی واکسی بودند که ماندگاریش نسبت به واکس های معمولی طولانی تر است.

مقدمه

واکْس به صورت عمومی به ماده ای گفته می شود که بر روی جسمی مالیده شود به طور مثال واکس کفش ماده ای است که روی کفش برای ایجاد لایه ای شفاف و محافظت از نخ های آن مالیده می شود. انواع مختلفی از واکس برای مصارف مختلف وجود دارد. واکس چرم برای براق کردن سطوح چرمی، واکس بدنه خودرو برای براق کردن بدنه خودرو، واکس مو برای حالت دادن و براق کردن موی سر و غیره معمولاً واکس ماده ای کرم مانند است که برای براق کردن سطح مواد مختلف استفاده می شود.

امروزه جهت ایجاد رفاه دستگاه هایی جهت واکس کفش ایجاد شده است که به آن دستگاه براق کننده کفش می گویند که به وسیله یک یا دو برس که به صورت افقی قرار دارند رویه و کناره های کفش را تمیز می نماید.

در پژوهش حاضر دانش آموزان در پی طراحی واکسی بودند که ماندگاریش نسبت به واکس های معمولی طولانی تر بود.

طرز تهیه واکس کفش:

مواد لازم کار: موم کارنوبا، موم زرد، کربنات پتاسیم، پارافین، موم زنبور، اسید اوریک، و ماده نانو پس از وزن کردن مقادیر لازم از هر دو موم، موم ها را در بشر ریخته و روی سه پایه شروع به هم زدن می کنیم. در تمام مراحل ذوب شدن با حرارت متوسط و با هم زدن موم ها را به صورت یکنواخت ذوب می کنیم. سپس به آن پتاسیم کربنات را می افزایم و پس از همزدن یکنواخت بشر، آن را از روی حرارت بر میداریم. در مرحله بعد آب را قطره قطره اضافه کرده و مجددا" هم می زنیم.

واکس نانو

پس از اتمام آب، دانش آموزان روغن تربانتین را نیز به آرامی اضافه کردند. آن چه حاصل می شود واکس بی رنگ است. به علت فرار بودن، بوی بد و همچنین سمی بودن روغن تربانتین در این آزمایش از "پارافین مایع" به اندازه 20 میلی لیتر را جایگزین تربانتین کرده و طبق دستورالعمل پیش رفتند. در نتیجه دانش آموزان مشاهده کردن که می توان ماده سمی تربانتین را حذف کرده و به جای آن از پارافین مایع استفاده کرد.
  
مهارت های کسب شده
1. چگونگی تفکر طراحی
2. چگونی پژوهش و استخراج مطالب
3. آشنایی با استاندارهای طراحی و نحوه ارائه ایده در گام های اولیه و نهایی
4. آشنایی با روش های ایده یابی
5. آشنایی با نگارش مقاله
6. آشنایی با انواع واکس ها
7. آشنایی با شیوه تهیه واکس

بخش پروژه های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه:مهدی رحمانی، تنظیم:نیلوفر یاقوتی