تبیان، دستیار زندگی

خطرات ناخن‌های اکریلیک

داشتن ناخن‌های زیبا برای اکثر خانم‌ها بسیار مهم است. به همین دلیل علاقه زیادی به استفاده از انواع ناخن مصنوعی و اخیرا ناخن‌های اکریلیک یا ژل ناخن نشان می‌دهند. با وجود اینکه ناخن‌های اکریلیک زیبا هستند، اما  می‌توانند باعث بروز مشکلات و بیماری‌های زیادی شوند. اگر قصد دارید به سراغ این ناخن‌ها بروید، بهتر است ابتدا در خصوص مشکلات آنها آگاهی کافی کسب کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ناخن مصنوعی

از سالها پیش خانم‌ها از ناخن‌های مصنوعی استفاده می کردند که البته استفاده از آنها بسیار ساده بود و حتی خودشان نیز در منزل می‌توانستند با چسب اقدام به چسباندن آنها کنند. ناخن اکریلیک که نوع جدید ناخن‌های مصنوعی است، به رایج ترین شیوه کاشت ناخن تبدیل شده است. در این روش از متیل اکریلیک و پودر و مایع مخصوص استفاده می‌شود. ناخن‌های اکریلیک بسیار سفت هستند و به راحتی نمی شکنند. به همین دلیل مدت طولانی روی ناخن باقی می مانند.

متاسفانه این روزها این شیوه در بین خانم‌ها از سنین مختلف بسیار رایج شده است. این نوع ناخن‌ها تمام مشکلات و ظاهر نازیبای ناخن‌ها را پنهان کرده و ظاهر زیبایی به آن ها می‌دهد. اکثر خانم‌هایی که ناخن‌های شکننده دارند یا دچار مشکل جویدن ناخن هستند و در محل کار یا زندگی زیاد از ناخن‌هایشان کار می کشند، بیشترین مشتریان این نوع ناخن‌ها محسوب می‌شوند.

سالن‌های زیبایی معمولا ابزارهای خود را به خوبی تمیز و استریل نمی‌کنند. در این صورت اگر مشتری قبل از شما، دچار بیماری خاصی از جمله قارچ ناخن باشد، امکان انتقال آن به شما زیاد خواهد بود

 

حواستان به سالنی که انتخاب می‌کنید باشد

اگر تصور می‌کنید که ناخن‌های مصنوعی و کاشت ناخن عملی کاملا بی‌خطر و عادی است، بهتر است بدانید که اشتباه می‌کنید. استفاده از این ناخن‌ها نیز خطرات احتمالی خود را دارد. ترکیبات شیمیایی استفاده شده مانند رزین یا فرمالدئیدها ممکن است باعث بروز التهاب، جدا شدن ناخن از پوست، سوختگی، درد و انواع آلرژی ها شود. حتی پیش آمده است که برخی از خانم‌ها به طور کامل ناخن طبیعی خود را از دست داده‌اند، چون اگر بستر ناخن تخریب شود، ناخنی رشد نخواهد کرد.

فضای سالن های زیبایی نیز از اهمیت بالایی برای انجام این کار برخوردار است. اگر محلی که ناخن‌هایتان را قرار می‌دهید تهویه درستی نداشته باشد، ممکن است بوی گازهای سمی را تنفس کرده و دچار مشکل شوید.

برخی از سالن های غیرحرفه ای از ترکیبی به نام متیل متاکریلات برای چسباندن ناخن‌ها استفاده می‌کنند. این ترکیب در حین تنفس آسیب های جدی به ریه ها و همچنین به ناخن‌ها وارد می‌کند.

خطای دیگری که اکثر خانم‌ها مرتکب می‌شوند این است که برای خشک شدن هر چه سریع تر ناخن‌ها از سشوار استفاده می‌کنند. مشکل اینجاست که ممکن است ترکیبات در مجاورت گرما باعث ایجاد التهاب شوند.

مشکل دیگر این است که سالن های زیبایی معمولا ابزارهای خود را به خوبی تمیز و استریل نمی‌کنند. در این صورت اگر مشتری قبل از شما، دچار بیماری خاصی از جمله قارچ ناخن باشد، امکان انتقال آن به شما زیاد خواهد بود.

برای پیشگیری از چنین مشکلاتی توصیه می‌کنیم حتما سوهان ناخن مخصوص خودتان را داشته باشید چون این وسیله به هیچ عنوان استریل نمی‌شود. حواستان باشد که آرایشگر حتما از دستکش لاتکس یا پلاستیکی استفاده کند، چون در صورت بروز بریدگی یا زخم روی دست، زمینه انتقال هر نوع بیماری مسری فراهم می‌شود.

حواستان باشد که کوتیکول ناخن بریده نشود، چون این لایه نازک چسبیده به پایه ناخن مانند یک محافظ طبیعی عمل می‌کند که از نفوذ عفونت ها و میکروب ها پیشگیری می‌کند.

اگر اصرار به انجام کاشت ناخن دارید حتما قبل از شروع کار ناخن‌ها را تمیز کرده و کاملا خشک کنید. اگر رطوبتی روی ناخن‌ها نباشد، از انتشار قارچ ها در حین کاشت ناخن اکریلیک پیشگیری می‌شود.

از آنجایی که ناخن‌های اکریلیک خیلی محکم هستند، ممکن است با هر ضربه ای حتی ضربه سبک نیز ناخن کنده شود

 

مشکلات دیگر ناشی از ناخن‌های اکریلیک

مشکلات و عوارض ناشی از استفاده از ناخن‌های اکریلیک صرفا به سالن زیبایی ختم نمی‌شود. در بین مشکلات رایج تر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

از آنجایی که ناخن‌های اکریلیک خیلی محکم هستند، ممکن است با هر ضربه ای حتی ضربه سبک نیز ناخن کنده شود. این بدین معنی است که ناخن مصنوعی پلاستیکی کاملا به ناخن واقعی چسبیده شده است، در نتیجه ممکن است ناخن اصلی را نیز با خود از جا در بیاورد.

می دانیم که خیلی دلخراش است اما باید تمام جوانب را در نظر بگیرید، چون این مشکل نه تنها بسیار دردناک است بلکه زمان زیادی نیز طول می کشد تا ناخن دوباره رشد کند.

موقع استفاده از ناخن اکریلیک خطر بروز عفونت نسبت به زمانی که ناخن طبیعی دارید بسیار بالاتر است. اگر فضای بین ناخن طبیعی و ناخن اکریلیک بسیار اندک باشد، باکتری ها و میکروب ها تجمع کرده و باعث بروز بیماری می‌شوند.

بروز واکنش های آلرژیک نیز از دیگر عوارض استفاده از ناخن‌های اکریلیک است. این مسئله می‌تواند از پلاستیک و سموم وجود در ترکیبات این نوع ناخن‌ها ناشی شود. در نتیجه ناخن‌ها قرمز و متورم شده و دچار خارش می‌شوند.

اگر انگشتی که دارای ناخن اکریلیکی است دچار آسیب شود، امکان تجمع ویروس ها یا باکتری ها بیشتر می‌شود. اگر دچار چنین مشکلی شدید، حتما ناخن اکریلیک آن انگشت را بردارید.

استفاده از ناخن‌های اکریلیک تصمیمی نیست که سرسری بگیرید

اگر بر خلاف هشدارهایی که در این مقاله داده شد همچنان می خواهید از این ناخن‌های پلاستیکی استفاده کنید، حتما به افراد ماهر و مراکز معتبر با تهویه خوب مراجعه کنید. حتما ابزارهای شخصی خود مانند سوهان ناخن را همراه ببرید.

هر نوع تغییر، درد یا علامتی روی ناخن و انگشت را جدی بگیرید. اگر لازم بود در برداشتن ناخنی که باعث بروز درد شده است تعلل نکنید. توصیه می‌شود هر از گاهی اجازه دهید ناخن‌هایتان بدون هیچ ترکیب اضافی استراحت کنند.

احکام شرعی مربوط به کاشت ناخن و ناخن مصنوعی

در این قسمت لینک احکام شرعی مربوط به این مسئله را که در تبیان موجودند، در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم.

بیشتر بخوانید

حکم شرعی کاشت ناخن چیست؟

حکم شرعی وضو و غسل با ناخن مصنوعی

وضو با ناخن مصنوعی

حکم شرعی کاشت ناخن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.