تبیان، دستیار زندگی
امواج ذهنی ایجاد شده توسط مغز انسان می تواند به صورت هوشمند اشیاء مورد نظر را کنترل نماید....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کنترل ذهنی اشیا دستاورد برتر دوره اول مینو

سکته مغزی

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 105 گروه به عنوان گروه های برتر در بخش هایسمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های برتر برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
 
مقطع: دوره اول متوسطه
موضوع: کنترل ذهنی اشیا
نام مدرسه: مینو
نام استاد: خانم آزاده کریمی
دانش آموزان: مبینا سادات بهبهانی، نیلوفر شایسته، زهرا طرهانی، بهارسادات موسوی

چکیده:
 امواج ذهنی ایجاد شده توسط مغز انسان می تواند به صورت هوشمند اشیاء مورد نظر را کنترل نماید.

خلاصه پروژه:
در دوران اخیر، پیشرفت های شگرفی در فهم انسان از مغز به دست آمده است. مطالعه مغز انسان و توانمندی های آن یکی از بزرگ ترین چالش های علمی و فلسفی بشری است. ذهن، از پیچیده ترین ماهیت در جهان هستی برخوردار است. مغز انسان از لحاظ زیست شناسی یك سرزمین فتح نشده بزرگ تلقی می شود. پیشرفت های شگرفی در فهم انسان از مغز، به خصوص در مقوله چگونگی پردازش ها و فرآیندهای عصبی رخ داده است. ارتباطات عصبی در ذهن انسان، هم شیمیایی و هم الكتریكی اند. چگونگی عمل ارتباطات عصبی از لحاظ معناشناسی هنوز چندان مشخص نشده است.

موضوع اصلی این تحقیق کنترل هوشمند حرکات اشیاء گوناگون با قدرت ذهن انسان می باشد. برای حل این مسئله باید جنبه های مختلف مغز و ذهن انسان از رویکردهای متفاوت مورد بررسی قرار گیرند و از نزدیک ترین رویکردها برای بررسی چگونگی دریافت علائم مورد نظر ذهنی و انتقال آن به جسم مد نظر با توجه به مدارهای واسط و بازخوردهای ناشی از عمل کننده ها استفاده نمود. در نتیجه انسان با یک ساز وکار کاملاً منظم قادر به کنترل هوشمند حرکات با استفاده از ذهن خود خواهد شد.
در این تحقیق، با کسب شناخت کاربردی هر یک از مراحل و چگونگی عملکرد هر حوزه دخیل در فرایند کنترل هوشمند، از دیدگاه فنی به ابعاد موضوع پرداخته خواهد شد. با توجه به اینکه ذهن و حسگر مهمترین بخش این فرایند را تشکیل می دهند تعمق ویژه ای بر آن ها صورت می پذیرد.

آلفای ذهنی چیه؟

مهارت های آموزشی :

ذهن، پیچیده ترین ماهیت را در جهان هستی دارد. سئوالات مختلفی در ارتباط با قدرت کنترل مغز انسان مطرح بوده است که برخی از آنها را می توان به شرح زیر برشمرد :
آیا انسان قادرخواهد بود در مغز خود، وسایل اطرافش را كنترل كند؟
آیا انسان خواهد توانست یك مغز مصنوعی با كاركردی مشابه مغز بسازد؟
ذهن انسان چگونه می تواند کنترل هوشمندی بر روبات داشته باشد؟
چالش های مختلفی بر سر راه توسعه فناوری طراحی ارتباط های مغز ماشین و اعضای مصنوعی با استفاده از کنترل مغزی وجود دارد که در این تحقیق به برخی از آن ها اشاره خواهد شد.

ساختار ذهن و مغز انسان
واژه ذهن، مجموعه ای است با یک فرماندهی واحد که مغز نامیده می شود. هوش ذاتی و دانایی آموختنی و آگاهی های دریافتی از اندیشه، ادراک، حافظه، احساسات، امیال، تخیل مجموعاً در تشکلی به اسم مغز  )رفتارهای تاز ه ارادی(  و  )رفتارهای تکراری و عادی شده(  انسان را فرماندهی می کنند. فرمان های صادر شده از مغز توسط نخاع که وظیفه اش انتقال پیام های زنده است را به میلیاردها سلول در اندام ها مختلف رسانده و باعث انجام شدن یا نشدن یک عمل می شوند. پایانه ها و حس سنج های محیطی فیدبک مربوطه را به مغز بر می گردانند که این روند باعث شادابی و احساس اعتماد به نفس در آدمیان می شود. البته عمدتاً واژه ذهن در نزد عامه مردم هنگام به کارگیری واژه ذهن، بیشتر منظورشان محاسبات فکری و عقلی است. با این وجود نظریاتی هم ارائه گردیده که به طور کل با بقیه نظریات متفاوت می باشد که مشهورترین آن ها نظریه امرائی است که ذهن را بعد مادی وجود انسان می داند.

این نظریه معتقد است که ذهن جنبه مادی داشته یا بخشی از آن مادی نظریه های مربوط به ذهن و کارکرد آن بی شمار است. اولین تفکرات درباره ماهیت ذهن، توسط افرادی مانند زرتشت، بودا، افلاطون، شانکرا و دیگر فلاسفه و متفکران باستانی یونان و هند و پس از آن ها توسط فلاسفه اسلامی صورت گرفت. تئوری های گذشتگان، بر پایه خداگرایی و الهیات بنا شده و فلسفه ذهن را پیوندی میان ذهن، روح، ماوراءالطبیعه و جوهر میلیاردها سلول عصبی )یا همان نورون ها( در کنار یکدیگر قرار می گیرند و سیستم عصبی موجودات را تشکیل می دهند. برای درک بهتر کارکرد سیستم عصبی، ما نیازمند فهم دقیق تر ساختار این سیستم پیچیده هستیم. فهم ساختار پیچیده مغز انسان و سایر موجودات از دیرباز مورد توجه دانشمندان علوم زیستی قرار داشته است. با وجود پیچیدگی زیاد مغز انسان، شباهت زیادی بین ساختار کلی مغز موجودات زنده وجود دارد.

کنترل ذهنی اشیا دستاورد برتر دوره اول مینو


شکل 1. مغز موجودات مختلف. در شکل ست چپ نسبت اندازه مغز موجودات مختلف حفظ شده است


پیچیدگی مغز انسان در نتیجه رشد قسمت های خاص مغز در فضای محدود جمجمه و ایجاد چین های سطح آن است. با شناسایی مغز موجودات مختلف، می توانیم وجوه مختلف تفاوت و شباهت های مغز انسان و دلایل احتمالی آن را بررسی کنیم.


برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی