تبیان، دستیار زندگی
مقالات خواندنی گروه دین در هفته ای که گذشت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میراث شیعه، مدگرایی، حفظ زبان

مقالات خواندنی گروه دین در هفته ای که گذشت.

گروه دین تبیان
امام رضا، قیامت

آیا می توانیم دیگران را با این لفظ خطاب کنیم؟! 
زبان، نماینده فرهنگ و اخلاق هر شخص به حساب می آید؛ چرا که ابزار زبان می تواند آنچه در ضمیر و نهان انسان نهفته است را برملا سازد. زبان می تواند همانند ابزاری کارآمد و ارزشمند عمل نماید به طوری که موجب کمال و قرب انسان به خدای متعال شود، و یا اینکه انسان را از عالی ترین مراتب انسانیت به پست ترین مراتب حیوانیت تنزل بخشد، و این امر بسته به نوع استفاده صحیح از این ابزار کار آمد است، که می تواند بار غنا و ارزش افراد را فزونی بخشد.


احیاگر میراث شیعه 
علّامه مجلسی از همان اوان كودكی با هوشی سرشار و استعدادی خدا داد و پشت كاری مخصوص، به تحصیل علوم متداول پرداخت.

نام های قیامت/1

نام های قیامت به روایت قرآن(1)/ اینفوگرافی      
قرآن کریم قیامت را به نام های مختلفی می خواند که هر یک از این اسامی به یک جنبه و خصوصیت آن اشاره دارند؛ چنانچه مرحوم "فیض کاشانى" ذیل این موضوع می فرماید: " در زیر هر یک از این نام ها سرى نهفته شده و در هر توصیفى معناى مهمى بیان گشته، باید کوشید تا این معانى را درک کرد، و این اسرار را یافت


درمان زخم متعفن زندگی برخی کارگزاران نظام!  
تردیدی وجود ندارد که بخشی از مشکلات نفس گیر اقتصادی موجود در کشور، ریشه در فساد اقتصادی و زندگی اشرافی کارگزاران همین نظام دارد. تأکید چندباره مقام معظم رهبری و دیگر دلسوزان نظام و همایش مبارزه با فساد و دلایل مشابه، آن قدر هستند که جایی برای تردید احتمالی نمی ماند.


اولین گام برای فرهنگ سازی مهدویت چیست؟
اگر قرار است در حکومت بر مدار عدل زندگی کنیم، امروز عادل باشیم. بر مدار امنیت زندگی کنیم، امروز ظلم نکنیم، اگر قرار است در جامعه موحد و یکتاپرست زندگی کنیم، تلاش کنیم تا شرک در زندگی فردی و اجتماعی ما بروز و ظهور نداشته باشد به عبارت دیگر باید معتقد باشیم که همین الان در عصر ظهور هستیم و مامور انجام تکالیف هستیم.

حضرت موسی

سه نوع برخورد از خشم در داستان حضرت موسی(ع) 
آنچه که انسان را از حیوان در وجوهات مشترک متمایز  می کند، وجود قوه مدیریتی آنها به واسطه ی عقل و شعور است. بنابراین تا زمانی که انسان در مقابل غرایز مشترک خود با حیوان، حد و مرز عقلانی قرار نداده باشد، با یک حیوان برابر است و مطابق آیه شریفه قرآن، گاها از یک حیوان هم پست تر خواهد بود.


مسئولین، آموزه های اسلام را می دانند؟ 
بر اساس آموزه های نهج البلاغه مدیران باید با ملاک ها و ارزشهای انسانی و اسلامی محک بخورند و در صورتی که از این آزمون سربلند بیرون آمدند تحت نظارت حاکم شرع به فعالیت و در واقع خدمتگزاری به جامعه مسلمین بپردازند.


چگونگی حفظ زبان/ اینفوگرافی
«نهج البلاغه» به معنای «روش رسا سخن گفتن» است و در این کتاب گرانسنگ نکاتی از امیر مومنان علیه السلام در باب حفظ زبان و گفتار آمده است، امید داریم از این بیانات ارزشمند پند گیریم و بدان عامل باشیم.

مدگرایی

احکام مرز مدگرایی و نوگرایی  
احکام مرز مدگرایی و نوگرایی تا کجاست؟ آیا هنوز هم مسئله تشبه به کفار در جوامع مسلمان امروزی مطرح است؟


سمّی مهلک و کشنده برای جامعه اسلامی             
ایرانِ یکپارچه با اقوام مختلف و متعدّد، دارای یک هدفند؛ دارای یک مسیرند. بله، ممکن است زبانها مختلف باشد، مذاهب مختلف باشد امّا اهداف عالی این ملّت یکسان است؛ همه میخواهند ایران عزیز را به‌عنوان الگوی یک کشور اسلامی به دنیا معرّفی کنند. 
این بخشی از پیام رهبر کبیر انقلاب اسلامی در روز 11 مرداد 1395 است؛ برابری و برادری از کلمات کلیدی است که در بیانات ایشان دیده می شود.


زیارت مخصوص امام رضا علیه السلام را دریابیم!
آخرین روزهای ماه ذیقعده با توجه به منابعی كه از بزرگان شیعه در اختیار ما قرار گرفته دارای عناوین مبارك و مقدسی است،  روز 23 ذیقعده كه روز زیارتی مخصوص امام رضا (علیه السلام) است.


چیزهایی که هنگام مرگ دیده می شود
قبل از مرگ چه حالاتی برای انسان رخ می دهد و چه صحنه هایی را انسان مشاهده می کند؟



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.