تبیان، دستیار زندگی
دیپلمات هایی که در تهران هستند می توانند به هر نقطه ای از ایران سفر کنند آنها به تشریفات وزارت خارجه اطلاع می دهند و ممکن است سفر تفریحی یا به دعوت استان ها باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روس ها با مجوز از منطقه ما استفاده می کنند

دیپلمات هایی که در تهران هستند می توانند به هر نقطه ای از ایران سفر کنند آنها به تشریفات وزارت خارجه اطلاع می دهند و ممکن است سفر تفریحی یا به دعوت استان ها باشد.

بخش سیاست تبیان

روس، روسیه، وزارت خارجه، تهران، وزارت خارجه، توریست، دیپلمات، وزیر خارجه، سخنگو

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران که امروز صبح برگزار شد، در پاسخ به سوالی در خصوص سوال یکی از نمایندگان مجلس درباره اقدامات صورت گرفته جهت دریافت طلب ایران از آمریکا گفت: باید دید منظور کدام طلب است. بعد از انقلاب دعوی مختلفی، هم ما نسبت به آمریکا داشتیم هم آنها نسبت به ما که بخشی از آنها در دادگاه لاهه پیگیری و حل شده است و مباحثی هم هنوز به صورت ادعا وجود دارد.

بهرامی در پاسخ به سوال دیگری درباره دستگیری برخی از مسئولان به دلیل دو تابعیتی بودن اظهار داشت: هیچ مسئولی تاکنون به این اتهام دستگیر نشده و اگر کسی دستگیر شده به دلایل دیگر بوده است.

وی درخصوص سفر وزیر خارجه کشورمان به کوبا نیز گفت: بیش از 80 شرکت اقتصادی که عمدتا از بخش خصوصی هستند، ظریف را در سفر به آمریکای لاتین همراهی می کنند.

از ابتدا در وزارت خارجه کمیته ای برای پیگیری این پرونده تشکیل شد که بسیار فعال است و کار را دنبال می کند و اکنون هم در حال بررسی است که چگونه می تواند از طرفیت های بین المللی برای پیگیری این پرونده استفاده کند.

سخنگوی وزارت خارجه برخی اخبار در خصوص بازداشت سفیر ژاپن در تهران را تکذیب کرد و افزود: این موضوع یک سوء تفاهمی بود که به دلیل نداشتن کارت شناسی و همراه سفیر با سفارت تماس گرفته و مشکل حل شد.

بهرامی درباره استفاده روسیه از پایگاه هوایی نوژه نیز با بیان اینکه روابط یران و روسیه راهبردی است، تاکید کرد: ما در این مورد توافقنامه ای با روسیه نداریم.

وی ادامه داد: ایران و روسیه در موضوع مبارزه با داعش و تروریسم در منطقه اشتراک نظر دارند و برای ما امنیت مهم است و برای امنیت کشور از هیچ تلاشی کوتاهی نمی کنیم که یکی از موارد هم این بود که آنها (روس ها) با مجوز قبلی از منطقه ما استفاده کنند.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به برخی اخبار مبنی بر برنامه سرکرده منافقین برای سفر به عربستان نیز گفت: عربستان دچار توهم جدی است و با توجه به مشکلاتی که در درون و منطقه دارد، دست به حرکاتی هیجانی می زند که راه به جایی نخواهد برد.

بهرامی با بیان اینکه عربستان به هر کاری برای فشار به ایران دست می زند، افزود: بهتر است آنها به آینده خود بیاندیشند و بدانند که ثبات در منطقه به نفع خود سعودی ها هم خواهد بود. وی درباره زمان و مکان آینده کمیسیون مشترک پیگیری برجام نیز گفت که هنوز این زمان و مکان مشخص نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سولی در خصوص ماجرای 2 دیپلمات اروپایی در غرب کشور و برخی اخبار درخصوص بازداشت آنها گفت: وزارت خارجه از این ماجرا مطلع بود و طبیعتا دیگر ارگان ها هم خبر داشتند اما تخلف خاصی صورت نگرفته و اطلاعیه استانداری (کردستان) هم در این رابطه دقیق نبود. این 2 دیپلمات توسط استانداری متوقف شده و بعد از ارائه مدارک نیز موضوع حل شد و اصلا دستگیری رخ نداده و تاکنون گزارشی هم از نهادهای امنیتی در این خصوص نداشته ایم.

وی گفت: دیپلمات هایی که در تهران هستند می توانند به هر نقطه ای از ایران سفر کنند آنها به تشریفات وزارت خارجه اطلاع می دهند و ممکن است سفر تفریحی یا به دعوت استان ها باشد

سخنگوی وزارت خارجه افزود: سفر دیپلمات ها به دیگر نقاط کشور منعی ندارد و ما باید امنیت آنها را تامین کنیم ممکن است از بلندگوهای مختلف برخی در این خصوص صحبت کرده و خواستار مجازات هایی هم شده باشند اما تا زمانی که ما از نهادهای انتظامی و امنیتی گزارش مستندی دریافت نکنیم اقدامی نمی توانیم انجام دهیم.

بهرامی اضافه کرد: همه ما امروز دوربین در دست داریم و اگر تخلفی صورت گرفته شود حتما برخورد خواهیم کرد اما تا جایی که من می دانم سفر توریستی بوده است. وی در بخش دیگری از سخن خود، درباره وضعیت پیگیری پرونده حادثه منا، گفت: این ماجری، حادثه ای غم انگیز بود که باید پرونده آن مفتوح بماند.

بهرامی ادامه داد: از ابتدا در وزارت خارجه کمیته ای برای پیگیری این پرونده تشکیل شد که بسیار فعال است و کار را دنبال می کند و اکنون هم در حال بررسی است که چگونه می تواند از طرفیت های بین المللی برای پیگیری این پرونده استفاده کند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به تداوم نا امنی در ترکیه چرا تصمیم گرفته شد که تورهای گردشگری به ترکیه از سرگرفته شود، گفت: به خاطر یکی دو انفجار در یک کشور مرزها را نمی بندند. این اتفاقات در دیگر کشورها مانند فرانسه هم می افتد. ما ممنوعیت دولتی را برداشتیم و اختیار را به آژانس ها دادیم.

بهرامی درخصوص مواضع ایرن دربرابر موضوع یمن نیز تصریح کرد: ایران نقشی در یمن ندارد و ما در مسائل داخلی دیگر کشورها دخالت نمی کنیم، همانطور که به دیگر کشورها هم اجازه دخالت در خصوص مسائل کشورمان را نمی دهیم. وی درباره روبط ایران و انگلیس هم گفت: سفارت دو کشور در سطح کاردار فعال است و امکان ارتقای روابط به سطح سفیر وجود دارد.


منبع : خبرگزاری تسنیم