تبیان، دستیار زندگی
هدف دانش آموزان در پژوهش حاضر این بود که در یک بازه زمانی هفت روزه، تفاوت رنگ برگ گیاه نمونه (شمعدانی) را در قسمت هایی که نور دریافت کرده اند با بخش های نور ندیده، را مورد مطالعه و بررسی قرار دهند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فتوگرافی خورشیدی

فتوگرافی خورشیدی

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: فتوگرافی خورشیدی  
نام ارائه دهنده/دهند گان: ترابیان - غلامی  
زمینه و نوع پروژه: زیست شناسی
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دکتر حسابی

چکیده

هدف دانش آموزان در پژوهش حاضر این بود که در یک بازه زمانی هفت روزه، تفاوت رنگ برگ گیاه نمونه (شمعدانی) را در قسمت هایی که نور دریافت کرده اند با بخش های نور ندیده، را مورد مطالعه و بررسی قرار دهند.

مقدمه

به طور کلی، نور یکی از عوامل غیرزنده اکوسیستم است که نقش و اثرگذاری مهمی بر غذاسازی تولید کننده ها دارد. نبود نور می تواند بر شکل بیرونی گیاه و سرعت رشد طولی آن اثرگذار باشد. مشخصه های اصلی نور که بر رشد گیاه مؤثر است عبارتند از؛ کیفیت نوری، طول دوره نوری و کمیت نور.

گیاهان نیز، براساس میزان گرایشی که به نور دارند به سه گروه اصلی، آفتاب خواه، سایه خواه و حد واسط تقسیم می شوند.

قسمت های مختلف یک گیاه، دارای رنگ های متفاوتی است که به نوع و مقدار ماده رنگی در آن ها بستگی دارد. رنگ سبز برگ ها، به دلیل وجود رنگیزه نوری به نام کلروفیل است که در کلروپلاست موجود در سلول گیاهی، یافت می شود.
باید دانست که نقش نور در فرآیند فتوسنتز، شکستن مولکول های آب در کلروپلاست و آزاد کردن الکترون است که برای تشکیل مواد پر انرژی و در نهایت، تولید قند شش کربنه گلوکز استفاده می شود که این قند، صرف رشد و حیات گیاه می شود و مازاد آن، در بعضی گیاهان مانند سیب زمینی، به شکل درشت مولکول نشاسته، ذخیره می شود.

فتوگرافی خورشیدی

زمانی که مانعی در برابر دریافت نور توسط برگ به وجود آید، آن قسمت که نور نمی گیرد، رنگ سبز خود را به تدریج از دست می دهد.

 هدف دانش آموزان در پژوهش حاضر این بود که در یک بازه زمانی هفت روزه، تفاوت رنگ برگ گیاه نمونه (شمعدانی) را در قسمت هایی که نور دریافت کرده اند با بخش های نور ندیده، را مورد مطالعه و بررسی قرار دهند. برای این منظور، با استفاده از کاغذ سیاه و تیره، روی یک برگ یا قسمت هایی از آن را پوشاندند. بدین ترتیب، مانعی در برابر دریافت نور آفتاب ایجاد شد. پس از یک هفته، این مانع یا همان کاغذهای تیره و سیاه رنگ از روی برگ گیاه برداشته شده و تفاوت های آن با دیگر برگ های همان گیاه که مانعی در مقابل دریافت نور آفتاب نداشتند، مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت تا تأثیرگذاری نور بر روی رنگ برگ گیاهان مشخص گردد.
 
 مواد و ابزار مورد نیاز
1. گیاه شمعدانی
2. کاغذ رسم سیاه
3. قیچی
4. نوار چسب کاغذی
5. سوزن ته گرد یا گیره

مهارت های کسب شده
1. چگونگی تفکر طراحی
2. چگونی پژوهش و استخراج مطالب
3. آشنایی با استاندارهای طراحی و نحوه ارائه ایده در گام های اولیه و نهایی
4. آشنایی با روش های ایده یابی
5. آشنایی با نگارش مقاله (در حد یک پروژه در مقطع دبستان)
6. آشنایی با موارد استاندارد پروژه
7. آشنایی با مفاهیم فتوگرافی خورشیدی
8. آشنایی با روش آزمایش علمی

بخش پروژه های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه: مهدی رحمانی، تنظیم: نیلوفر یاقوتی