تبیان، دستیار زندگی
بر اساس تحقیقات صورت گرفته، بیشترین بخشی که در آن انرژی مصرف می شود، ساختمان ها هستند، از این رو دانش آموزان تصمیم به ساخت دستگاهی گرفتند که موجب کاهش هرچه بیش تر مصرف انرژی گردد. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی تأثیر ادویه بر جلوگیری از کپک زدن مواد غذایی

بررسی تأثیر ادویه بر جلوگیری از کپک زدن مواد غذایی

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: بررسی تأثیر ادویه بر جلوگیری از کپک زدن مواد غذایی 
نام ارائه دهنده/دهندگان: رحمانی - دارونی - افتخار 
زمینه و نوع پروژه: زیست شناسی 
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دکتر حسابی

چکیده

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، بیشترین بخشی که در آن انرژی مصرف می شود، ساختمان ها هستند، از این رو دانش آموزان تصمیم به ساخت دستگاهی گرفتند که موجب کاهش هرچه بیش تر مصرف انرژی گردد.

مقدمه

کپک ها، دسته ایی از قارچ ها هستند که در شرایط نامساعد نگهداری در انواع مواد غذایی رشد می کنند. در شرایطی که باکتری ها قادر به رشد نیستند، کپک ها به خوبی در مواد غذایی رشد می کنند. از مهمترین میکروارگانیسم های مولد فساد در مواد غذایی به شمار می روند.

باید دانست که کپک ها در صورت مناسب بودن شرایط رشد، یعنی رطوبت و گرما، به سرعت رشد می کنند و می توانند سبب تخریب و غیر قابل مصرف شدن میوه ها و غذاها شوند. کپک ها اگرچه بیشتر اوقات ظاهری شبیه هم دارند اما، هر نوع ماده غذایی، کپک مخصوص خود را دارد؛ برای نمونه، کپکی که بر روی میوه ها رشد می کند با کپک نان، مربا و یا خشکبار متفاوت است.

برخی کپک ها تولید سم می کنند و در نتیجه، مسمویت را موجب می شوند. برخی دیگر، موجب بروز مشکلات تنفسی می شوند و واکنش های آلرژیک را به دنبال دارند. برخی هم البته مفید بوده و در صنایع لبنی مورد استفاده قرار می گیرند. نکته مهم آن جاست که هر چند یکی از روش های مناسب نگهداری مواد غذایی، قرار دادن آن ها در یخچال است اما، نباید فراموش کرد که رشد بسیاری از باکتری ها و قارچ ها در دمای یخچال فقط کند می شود نه متوقف! بنابراین، ماندگاری مواد غذایی در یخچال هم مدت زمان مشخصی دارد. بدین ترتیب، جدای از بحث رعایت الگوی مصرف در خانواده که به استفاده مطلوب از مواد و منابع در اختیار کمک می کند، نگهداری از مواد خریداری شده خوراکی و غیر خوراکی نیز، اهمیت خاص خود را دارد.

بررسی تأثیر ادویه بر جلوگیری از کپک زدن مواد غذایی

در این پژوهش دانش آموزان در پی طراحی یک آزمایش ساده و مقایسه نتایج با نمونه شاهد بودند، آن ها در پی این بودند که بررسی نمایند که اولا؛ کدام یک از ادویه ها می تواند در نگهداری مواد غذایی (نمونه مطالعاتی این تحقیق: رب گوجه فرنگی)، تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند. ثانیاً؛ چه مقدار از ادویه منتخب لازم است تا هم کیفیت ماده غذایی به لحاظ طعم و مزه حفظ گردد و هم از کپک زدن آن جلوگیری به عمل آید. در پایان، با تحلیل نتایج به دست آمده، اثرگذاری ادویه های مختلف بر روند کپک زدن ماده غذایی نمونه به دست می آید تا بدین ترتیب، بهترین و مؤثرترین ادویه به عنوان یک راهکار مطلوب برای جلوگیری از کپک زدگی شناخته شود.
 
 مواد و ابزار مورد نیاز:
1. ظرف پلاستیکی یا شیشه ایی
2. رب گوجه فرنگی
3. ادویه (زردچوبه، سماق و گرد لیمو)
4. قاشق
5. ذره بین یا میکروسکوپ
6. برچسب 

مهارت های کسب شده
1. چگونگی تفکر طراحی
2. چگونی پژوهش و استخراج مطالب
3. آشنایی با استاندارهای طراحی و نحوه ارائه ایده در گام های اولیه و نهایی
4. آشنایی با روش های ایده یابی
5. آشنایی با نگارش مقاله (در حد یک پروژه در مقطع دبستان)
6. آشنایی با موارد استاندارد پروژه
7. آشنایی با مفاهیم کپک و باکتری
8. آشنایی با روش آزمایش علمی

بخش پروژه های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه:مهدی رحمانی،تنظیم:نیلوفر یاقوتی