تبیان، دستیار زندگی
خیال پردازی بخشی از فواید طبیعی رشد در کودکان است و تا حدود هشت سالگی هم مهمان ذهن آنهاست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خیال‌‌‌بافی خلاقیت را خلق می کند

خیال‌‌‌بافی

نی نی سایت: امیر لطفی حقیقت استاد دانشگاه و روان شناس، با اشاره به تعریف خیال‌‌‌بافی اظهار داشت: خیال پردازی بخشی از فواید طبیعی رشد در کودکان است و تا حدود هشت سالگی هم مهمان ذهن آنهاست.
وی با بیان اینکه خیال‌‌‌بافی یکی از عناصر اساسی تفکر خلاق است، تصریح کرد: کودکان در دنیای خیالی خود شادی، هیجان، آرامش، قدرت و خیلی از احساسات انسانی را تجربه می کنند.
لطفی حقیقت در ادامه گفت: زمانی که خیال پردازی از حد و اندازه عبور کند، خلاقیت کودک به هذیان گویی و توهم تبدیل شده و با تشدید اختلالات کودک، او دیگر مرز بین واقعیت و تخیل را تشخیص نمی دهد.
وی افزود: منشأ توهم کودکان، مشکلات خانودگی، کمبود عاطفه، حقارت و غیره است که اختلال در ارتباط با دوستان و زود رنجی را به همراه ترس و اضطراب به ارمغان می آورد.

لطفی حقیقت با بیان اینکه وقتی معیار مشخصی برای تربیت فرزندان وجود داشته باشد خیال‌‌‌بافی راحت تر کنترل می شود، تصریح کرد: والدین با به صدا در آمدن زنگ خطر توهم باید به مشاوره مراجعه کرده و شیوه برخورد خود را با خردسالان خود اصلاح کنند و در صورت نیاز حتی تذکرات لازم را به اقوام و مربیان مهدکودک و مدارس بدهند.




نی نی سایت

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.