تبیان، دستیار زندگی
قم جمعی از كشیشان مسیحی كاتولیك و ارتدوكس آلمانی روز شنبه به دعوت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از بانك اطلاعات دفتر تبلیغات اسلامی، كتابخانه آیت الله مرعشی نجفی ـ ره ـ ، بیت حضرت امام ـ ره ـ و مركز ادیان بازدید كردند و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیدار برخی از کشیشان مسیحی از حوزه علمیه قم

جمعی از كشیشان مسیحی كاتولیك و ارتدوكس آلمانی روز شنبه به دعوت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از بانك اطلاعات دفتر تبلیغات اسلامی، كتابخانه آیت الله مرعشی نجفی ـ ره ـ ، بیت حضرت امام ـ ره ـ و مركز ادیان بازدید كردند و سپس در یك نشست علمی در دفتر تبلیغات اسلامی حضور یافتند.

به گزارش خبرنگار رسا، جمعی از كشیشان آلمانی روز شنبه از دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، كتابخانه آیت الله مرعشی نجفی ـ ره ـ ، بیت حضرت امام ـ ره ـ و مركز ادیان بازدید كردند. این گروه سپس در یك نشست علمی شركت كردند. در این نشست كه آیت الله معرفت، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی معاون پژوهشی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم و جمعی از اعضای هیأت علمی این دفتر نیز حضور داشتند، آیت الله معرفت در پاسخ به سؤالی درباره فرهنگ جهاد و شهادت در اسلام تأكید كرد: نقش فرهنگ جهاد و شهادت در اسلام یك مسئله حیاتی است، شهادت یعنی فداكاری و ایثار و این زمانی نمود پیدا می‌كند كه انسان‌ها با فطرتی پاك در برابر ظالمان مبارزه‌ و جان شیرین خود را فدای انسانیت می‌كنند. امروز نیز بزرگ‌ترین ایثاری كه در دنیای بشریت مطرح است و شما هم باید در عالم مسیحیت به آن پی برده باشید، شهادت است.
وی با بیان اینكه متأسفانه در غرب واژه ایثار و شهادت را با تروریسم اشتباه گرفته‌اند، خاطر نشان ساخت: اساس اسلام از سلم است. تمام ادیان آسمانی برای صلح آمدند، آمدند تا سلامت و سعادت را برای بشر ایجاد كند و آنها را از زشتی‌ها دور كنند و اگر در یكی از ادیان الهی دست به شمشیر برده شده است، برای رفع موانع بوده است و‌گرنه هیچ دینی از جمله اسلام دعوت خود را با شمشیر آغاز نكرده است، منطق دین، منطق عقل است. كسی كه برای دعوت خود منطق دارد نیازی به شمشیر ندارد.
استاد حوزه علمیه قم جنگ‌های پیامبر اكرم ـ ص ـ در صدر اسلام را مد نظر قرار داد و ضمن برشمردن ریشه‌ها و عوامل به وجود آمدن آنها گفت: در جنگ‌های صدر اسلام ابتدا باید سیره آن حضرت و مسلمین را مطالعه كرد. پیامبر ـ ص ـ هیچ‌گاه جنگ نكرد. او در محاصره مشركین بود و هرگاه مبلغی برای دین می‌فرستاد او را می‌كشتند. اولین دفعه‌ای كه اسلام از شمشیر استفاده كرد برای ناامن كردن تجارت قریش و در برابر توطئه‌های آنها بود. ولی در همین مسئله پیغمبر ـ ص ـ تمام حركات خود را به گونه‌ای انجام داد كه هیچ برخوردی حاصل نشود. یعنی زمانی افراد خود را فرستاد كه نیروهای قریش محل را ترك كرده بودند و تنها این پیام را به آنها داد كه اگر محیط را برای ما ناامن كنید، ما هم محیط را برای شما ناامن خواهیم كرد. در نخستین جنگ یعنی بدر هم پیامبر ـ ص ـ پیش از آغاز جنگ فرستاده‌ای به لشكر ابوجهل فرستاد و از آنها خواست اجاز‌ه دهند لشكر پیامبر ـ ص ـ برگردد و جنگی ایجاد نشود.
وی منطق پیامبر ـ ص ـ برای نشر معارف اسلامی را برهان و منطق سلم و صلح و سلامت دانست و اقدامات نظامی پیامبر ـ ص ـ در صدر اسلام را تنها در راستای رفع موانع تبلیغ اسلام عنوان كرد.
آیت الله معرفت ترور را در اسلام محكوم دانست و دین مبین اسلام را به دور از آن معرفی كرد و گفت: اسلام از همان روز اول موضع خود را در این خصوص اعلام كرد، جلوی ترور را گرفت و هر جا تروری به نام اسلام باشد، برضد اسلام است. ما برای استفاده از شمشیر هم دو معیار داریم یكی سیره پیامبر ـ ص ـ و دیگری سیره امام علی ـ ع ـ و ائمه ـ ع ـ . حال اگر خلفای دیگر، اقداماتی انجام دادند، نمی‌توان آن را ملاك قرار داد. از این رو شما باید معیار خود برای شناخت اسلام را سیره پیامبر ـ ص ـ و حضرت علی ـ ع ـ قرار دهید.
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اینكه همسر امام حسین ـ ع ـ از نوادگان ایران بوده و آیا این خود باعث آمیخته شدن دین زرتشت با اسلام نمی‌شود، پاسخ داد: آشنایی اقوام و ادیان با یكدیگر همیشه بوده و هست و این آشنایی و ارتباط به قبل از اسلام برمی‌‌گردد. یعنی جامعه عربی قبل از اسلام با فرهنگ بزرگ آن زمان یعنی ایران آشنا بوده است. لذا این آشنایی با یك ازدواج آغاز نشد. در نتیجه مطرح كردن این گونه مباحث جای تعجب دارد و نباید مطرح شود. درباره همسر امام حسین ـ ع ـ نیز لازم به ذكر است كه یزدگرد سه دختر داشت كه حضرت امیر‌المؤمنین ـ ع ـ یكی از آنها را به امام حسین ـ ع ـ یكی را به عبدالرحمان بن عمر خطاب و دیگری را به اسامه دادند كه هر كدام از بزرگان و دانشمندان عصر خود به حساب می‌آمدند.
استاد حوزه علمیه قم همچنین مسئله پناه دادن كوروش، پادشاه ایران به یهودیان را كه از سوی كشیشان مسیحی آن را مطرح كرده‌اند، مد نظر قرار داد و افزود: در نوشته‌های كوروش آمده است كه خدای من امر كرده است، چنین كنم. یعنی او انسانی موحد و خداشناس بوده است و وظایف یك انسان متعهد را انجام داده است. پس اگر یهودیان را نجات داد و تورات را احیا كرد از روی حسن انسانیت و اینكه از نظر توحیدی با یهود مشترك است این اقدام را انجام داد.
این مفسر قرآن ریشه وحیانی بودن دین مبین اسلام را برای غربی‌ها یك مسئله حل نشدنی بیان كرد و یادآور شد: ما وحی را ریشه تمام ادیان الهی می‌دانیم. مسیح هم تنها از وحی كمك می‌گرفت. آنچه پیرامون پیغمبر ـ ص ـ گذشته، زمینه‌‌ای برای درك بهتر وحی بوده است و الهام‌گیری پیامبر ـ ص ـ از اطراف خود غیر ‌واقعی است. پیامبر اكرم ـ ص ـ از وحی استفاده می‌كرد نه اینكه تورات را مطالعه و در قرآن منعكس ‌كرده باشد. پیامبر ـ ص ـ از هیچ كس الهام نگرفته و منشأ وحی پیامبر ـ ص ـ خداوند بوده است.
در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین راستگو در پاسخ به سؤالی، نقش فرهنگ شهادت در اسلام را توضیح داد و گفت: اسلام به مسئله حیات بشری بیش از سایر ادیان اهمیت داده است. اسلام می‌گوید اگر شخصی جان یك نفر را نجات دهد مثل آن است كه جان تمام بشریت را نجات داده است. در تاریخ نیز این گونه بوده كه همیشه حق در برابر باطل ایستاده است. حال عده‌ای در برابر ظالمان كه می‌خواهند همه بشریت را در راستای منافع مادی خود از بین ببرند، می‌ایستند و جان خود را نثار می‌كنند. اسلام این عمل انسانی و به نفع بشریت را شهادت می‌نامد.
در ادامه یكی از كشیشان مسیحی پرسید: در نماز‌های جمعه ایران ابتدا در خطبه‌های نماز از رأفت و مهربانی خداوند و صلح سخن گفته می‌شود ولی در پایان مردم با صدای بلند مرگ بر امریكا، انگلیس و اسراییل می‌گویند. آیا این دو با هم قابل جمع شدن است؟ حجت الاسلام والمسلمین هاشمی، مسؤول دفتر معاونت پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در پاسخ به این سؤال، تصریح كرد: از اینكه شما محققان دین اسلام برای كسب معارف این دین به سرچشمه آن یعنی قم پایگاه فرهنگ و معارف اهل بیت ـ ع ـ آمده‌اید، بسیار خوشحال هستم. وی با اشاره به دیگر كشورهای اسلامی گفت: شما معارف اسلام را تاكنون از محافلی به دست آورده‌اید كه تفكرات خاص خود را دارند. مساجد و محافلی كه جایی برای عبادت زنان قرار نداده‌اند و سخنرانانشان مطالب غیر عقلی بیان می‌كنند. وی افزود: ریشه‌های جنگ‌هایی كه در دنیا به وجود آمده است، همه از دسیسه‌ها و توطئه‌‌ها و افزون‌طلبی دولت‌ها و سیاست‌مداران زورگو و ظالم بوده است كه ربطی هم با مسلمانان ندارد. به عنوان مثال در جنگ عراق برضد ایران در ظاهر دو كشور اسلامی با هم می‌جنگیدند، ولی تمام روشن‌فكران و آزادی‌خواهان عالم می‌دانستند كه صدام جنگ را با دستور و پشتیبانی چه كسانی آغاز كرد. بر همین اساس سخنرانی‌‌ها و خطبه‌های نماز جمعه ما هم باید روشن‌گری كنند، واقعیات را به مردم بگویند تا مردم متوجه شوند این دسیسه‌ها از كجا منشأ می‌گیرد.
مسؤول دفتر معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: اگر شعارهایی برضد امریكا، اسراییل و انگلیس داده می‌شود، نه برای این است كه آنها را معدوم كنیم و یا بجنگیم، بلكه می‌خواهیم بگوییم منشأ تمام بدبختی‌های مسلمانان و حتی مسیحیان از آنجاست. ما از صدام بیشترین ضربه و صدمه را خوردیم ولی در عین حال مخالف هجوم امریكا به این كشور بودیم.
در بخش دیگری از این جلسه حجت الاسلام والمسلمین گلزاده، مسؤول روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم سؤال كشیشان مسیحی در خصوص جهاد و شهادت را مد نظر قرار و توضیح داد: معارف اسلام مكمل یكدیگر هستند و یك فرآیند مشخص را دنبال می‌كنند. اگر كسی سه واژه صلح، جهاد و شهادت را جدای از هم دنبال كند، قطعاً به آن معارف نخواهد رسید. دفاع، جهاد و شهادت هر سه در مسیر تحقق صلح اصیل است. زیرا یك مجاهد در راستای تحقق یك جامعه خدایی جان خود را نثار می‌كند.
وی اضافه كرد: یكی از صفات خداوند رحمانیت است. این رحمانیت هم عام است و شامل همه بندگان خوب و بد خدا می‌شود. ولی عده‌ای با اشغال‌گری، زور‌ و جنگ‌افروزی این رحمانیت عام خداوند را محدود می‌كنند. حال از شما سؤال می‌شود كه آیا افرادی كه مورد محرومیت و محدودیت قرار گرفته‌اند، حق ندارند عقیده خود را با شعارهای مرگ بر اسراییل، مرگ بر امریكا و مرگ بر انگلیس ابراز و بیان كنند؟ عده‌ای با امپراطوری رسانه‌ای خود نمی‌خواهند همه بشریت حرف‌های یكدیگر را بشنوند، اگر اسلام و ادیان آسمانی در مسیر صلح بر مبنای شناخت و معرفت صحیح حركت و آن را احیا كنند، قطعاً نقاط مشترك فراوانی دارند كه می‌توان در سایه این نقاط برای تحقق صلح جهانی تلاش كرد.